שיתוף
תגובות
צרכנות » מה בין הימים הנוראים ל"שעון המורכב בעולם"?
גלריה מרהיבה
"השעון המורכב בעולם" כולל 2,026 רכיבים ו- 31 מחוגים, כולל לוח שנה עברי שמראה מתי חל יום הכיפורים ויוצר לבקשת עשיר יהודי • סיקור מיוחד
| צילום: vacheron constantin

"אַתָּה חוֹנֵן לָאָדָם דַּעַת וּמְלַמֵּד לֶאֱנוֹשׁ בִּינָה".

הברכה הזו שנאמרת בכל יום בתפילת שמונה עשרה, מכילה שתיים מן התכונות החשובות ביותר שאנו בני האדם משוועים להם – בינה ודעת.

בינה היא המילה הנרדפת לחכמה ודעת, היא מעין ארגז כלים קוגנטיבי שיש לאדם. זיכרון, חשיבה, קשב , דמיון. שלל תהליכים קוגנטיבים שאיתם בן האדם פועל ותפעל באמצעותם.

את ארגז הכלים הזה כולנו קיבלנו, אך לא כל הארגזים דומים ולא בכל הארגזים הכלים זהים. לאחד יהיה דמיון יותר מפותח מחברו ואילו לחברו יהיה קשב יותר מפותח וכן הלאה. כולנו שונים ומיוחדים וזה מה שמניע את העולם.

אך ישנם כאלו אנשים שניחנו בארגז כלים מיוחד עד מאוד. כזה שבעזרתו עם יכולותיהם וכשרונם חרטו את שמם בספרי ההיסטוריה.

גדולי תורה, תלמידי חכמים, וגם מדענים, חוקרים, חלוצי תעופה ועוד אנשים רבים ששינו והפכו ל'שם דבר' במספר רב של תחומים. ואם נתבונן ניתן לראות כי עולם השעונים רווי בכאלו אנשים וניתן גם דרכו לראות, עד כמה החכמה שירדה לעולם גדולה היא.

המוח שמאחורי

חברת 'וושרון קונסטנטין' (vacheron constantin) היא אחת מהחברות המובילות ביותר בעולם השעונים.

היא נחשבת לאחת משלושת החברות (אודמר פיגה ופטק פיליפ) שהן בגדר עמוד התווך של עולם השענות. כאלו בעלות היסטוריה מרשימה וענפה של מאות שנים עם שלל פיתוחים פטנטים והמצאות ששינו את עולם השעונים מקצה לקצה.

החברה הוקמה בשנת 1755, על ידי ז’אן-מארק וושרון ופרנסואה קונסטנטין, בג’נבה שבשוויץ. החברה מייצרת שעוני יוקרה לשוק הגבוה ביותר והיא נחשבת לאחת החברות היוקרתיות והוותיקות ביותר בענף השעונים.

לקוחות החברה מאז ומעולם כוללים בתי מלוכה רבים ואישים בכירים ממעמד גבוה. מדינאים, נשיאים, יוצרים חשובים בתחומם וכל המי ומי שמחשיב ורוצה להתהדר בשם החברה.

רמת הייצור של השעונים היא גבוהה במיוחד. גבוהה כל כך עד ששעוני החברה זכו לחותם ז'נווה היוקרתי, הניתן למספר מצומצם של בתי שענות. תו התקן מחמיר כל כך וניתן ליצרניות על איכות השעונים והמנגנונים מכל הבחינות. ישנה הקפדה קלה כבחמורה על הליך הייצור כולל הליך ההרכבה, התאמת החלקים, הדיוק והעיצוב.

תו תקן יוקרתי זה ניתן לוושרון קונסטנטין בשנת 1801 והחל מאותה השנה החותם מופיע ומעטר בכבוד את מנגנוני החברה.

השעון המורכב ביותר בעולם

אך עם כל הכבוד להיסטוריה המפוארת של וושרון, מה שללא ספק זיכה אותה בתואר "המלכה הבלתי מעורערת של המנגנונים המכניים" זהו ה- '57260'.

ה- '57260' הוא שעון שולחן אימתני, במראה של שעון כיס. והוא מכיל מספר בלתי נתפס של 57 קומפליקציות שונות ומורכבות.

ורק בשביל לסבר את האוזן. 57 קומפליקציות זה פי כמה וכמה מכמות הקומפליקציות המצויות בשעון מורכב ויוקרתי אחר. ורק ייצור השעון נתן חותם ללא פחות מ 10 פטנטים רשומים הנזקפו לזכותו של וושרון קונסטנטין.

אז לאחר ההקדמה החטופה, הבה נכיר את יצירת המופת שזכתה לתואר 'השעון המורכב ביותר בעולם' ואיך הוא מתקשר ליהדות ובפרט לימים הנוראים בהם אנו נמצאים. אם נעבור כל חלק ופריט בשעון ונדבר במספרים, עוצמת הפליאה וההלם בקרב חובבי השעונים תהיה עצומה.

השעון כולל: לא פחות מ-57 קומפליקציות שהולידו עשרה פטנטים. 2,026 רכיבים, ו-31 מחוגים!

הרעיון לשעון אגב, לא הגיע מהחברה. אלא מאספן יהודי, מליונר, שרצה שעון מיוחד ויחיד. ייחודי, כזה שאין לאיש, בדרישה שיהיה בעל זיקה למסורת היהודית ושיהיה ממוקם בחוד של עולם ההורולוגיה.

אותו אספן פנה לוושרון קונסטנטין ושטח בפניהם את חלומו הגדול.

בחברת וושרון קונסטנטין נענו לאתגר יחד עם נסיונם הרב ויכולותיהם, במטרה לספק לאותו אספן יהודי את אשר ביקש, אבל בעיקר, בחברה רצו לתקוע יתד בפסגה של עולם השענות ולהיות אלה שאחראים ליצירה הקיצונית ביותר שהתעשייה ראתה מאודה.

על המלאכה הופקדו שלושה שענים מהמוכשרים ביותר שיש. אלו שנחשבו לחוד החנית בסדנת הייצור של וושרון, עזבו את כל עיסוקיהם ובמשך 8 שנים, עסקו אך ורק במלאכת הייצור של השעון המורכב בעולם.

הדבר החשוב ביותר היה, שהייצור כולו מתחילתו ועד סופו יעשה בין כותלי החברה ללא שום התערבות חיצונית ולו הקטנה ביותר.

הדרך היתה ארוכה וקשה. במהלך שנות הייצור, נבנו לא פחות מ-85 אבות טיפוס בכדי להגיע ליצירה השלמה שתכיל את כלל הקומפליקציות ותעבוד בצורה הרמונית. לכן כל אב טיפוס שנבנה הכיל שילוב של כמה וכמה קומפליקציות ואלמנטים.

הטורביון

בין הקומפליקציות היו כרונוגרף, לוח שנה נצחי, פונקציות לוח שנה עברי, לוח שנה אסטרונומי, אזעקה, ועוד קומפליקציות רבות. אך הבולטת שבהן ללא ספק ולמעשה היא היחידה בעולם השעונים- התראה בכל שנה מתי יחול יום הכיפורים בהתאם ללוח השנה העברי המוצג.

אחת מהקומפליקציות בשעון הוא הטורביון, שיוצר בגודל פי כמה מטורביון רגיל.

הטורביון נחשב לאחת הקומפליקציות היוקרתיות ביותר בעולם השעונים. הוא פותחל על ידי השען אברהם לואי בריגה בשנת 1975 ומטרתו היא להקטין את כח הכבידה ככל שניתן לבל ישפיע על דיוק המנגנון.

בריגה הבין שחלקים שונים במנגנון עלולים לנוע באופן לא מדויק בשל כוח המשיכה המשפיע עליהם, וכדי לאזן את הטעות שמתקבלת, בריגה החליט להכניס את כל המנגנון הזה אל תוך כלוב שמסתובב סביב הציר של עצמו כמעין שבשבת מאוד מורכבת. מנגנון הבריחה עם הכלוב המסתובב הזה נקרא 'טורביון', מהמילה מערבולת בצרפתית.

נחזור לשעון, השעון היה עשוי כולו זהב לבן ונחשב לאחד מהשעונים היקרים ביותר שנמכרו ללקוח פרטי. הוא מציג שני חוגות, מקדימה ומאחורה. חוגות בעלות לוח לבן בוהק לטובת בהירות ונראות.

לכל הדעות, פה אחד, מוסכם כי מדובר ביצירה חד פעמית שתיזכר לדורות. לקח כשמונה שנים לבנות את מפלצת ההורולוגיה הזאת ובנוגע לסכום שאותו אספן יהודי שילם, מדובר בכמה מליוני דולרים.

כשנשאל אחד משלושת ההורולוגים האמונים על היצירה הזו, בנוגע לשעון, השיב בהלצה כי "לקרוא ליצירה הזאת 'שעון' זה מעט מעליב אותי, את שותפיי לדרך וכמובן את וושרון".

השעון נחשב לפנינה הורולוגית, עונה לתואר 'השעון המורכב ביותר שנוצר אי פעם'.

אותו אספן יהודי ששטח לפני וושרון את מושא חלומותיו, לא חלם לעצמו שכך תיראה התוצאה הסופית. הוא אכן פנה לוושרון קונסטנטין, כי הוא הבין שאם יש מישהו שיכול לעמוד באתגר, הם ללא ספק בעלי המלאכה המוכשרים של יצרנית השעונים הוותיקה והמוערכת ביותר, אך לא שיער בנפשו כי יקחו את הייצור כל כך רחוק.

תעשיית השעונים עצומה, עם מאות חברות שחלקן נחשבות ליצרניות עילית שהטביעו בה את חותמן, אך המעטות שבהן זכו ליצור יצירה פנומנלית שכזאת, ככזאת שתיזכר לדורות ותציב רף חדש בכל הנוגע למכניקה מורכבת, עיצוב וירידה בלתי מתפשרת לפרטים הקטנים .כאלו שהופכים את היצירה הנכספת לאחת ויחידה ולמושא הערצה בקרב העולם.

שתהיה שנה טובה ומתוקה ו'שעות טובות' לעם ישראל.

הכותב הוא כפיר חדד חובב שעונים וחבר צוות במגזין השעונים הישראלי watchguru. סייע בהכנת הכתבה: שימי שקרקה

1 לוח השנה העברי
צילום: vacheron constantin
2 57 קומפליקציות
צילום: vacheron constantin
3 יחיד במינו
צילום: vacheron constantin
4 31 מחוגים
צילום: vacheron constantin
5 מראה מתי חל יו"כ
צילום: vacheron constantin
6 ה- '57260'
צילום: vacheron constantin
7 ה- '57260'
צילום: vacheron constantin
8 ה- '57260'
צילום: vacheron constantin
9 ידי אומן
צילום: vacheron constantin
10 החריטה על המנגנון
צילום: vacheron constantin
11 ה- '57260'
צילום: vacheron constantin
12 ה- '57260'
צילום: vacheron constantin
13 מנגנון מתוחכם
צילום: vacheron constantin
14 ה- '57260'
צילום: vacheron constantin
15 גלגלי השיניים
צילום: vacheron constantin
16 הטורביון
צילום: vacheron constantin
17 ה- '57260'
צילום: vacheron constantin
18 יוקרה בלתי מתפשרת
צילום: vacheron constantin
19 הטורביון
צילום: vacheron constantin
20 מכניקה מופלאה
צילום: vacheron constantin
21 בעל 57 קופליקציות
צילום: vacheron constantin
22 ה- '57260'
צילום: vacheron constantin
23 מראה מתי יום כיפור חל
צילום: vacheron constantin
24 ה- '57260' - השעון המורכב בעולם
צילום: vacheron constantin
הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים