שיתוף
תגובות
דעות » מה בין שק"ד לביטקוין ומטבעות מבוזרים?
הכירו את ה-CBDC
האם בנק ישראל ייצמד לטרנד העולמי וינפיק מטבע דיגיטלי משלו, או שכמו תמיד תישאר ישראל מאחור? • דניאל שבקס מסביר את המונח החדש בשוק המטבעות הישראלי: שק"ד
דניאל שבקס | צילום: באדיבות המצלם

מונח חדש נוסף בשנים האחרונות בשוק המטבעות, והטרנד העולמי עשוי בהחלט להביא אותו גם אל ארצנו הקדושה. הכירו את ה-CBDC – מטבע דיגיטלי בהנפקת בנק מרכזי.

ה-CBDS (ר"ת של Central Bank Digital Currency) הוא מטבע קצת דומה למטבעות שכמעט כל אחד שמע עליהם, כגון ביטקוין, אבל עדיין שונה – מאחר והוא מטבע שמאחוריו בנק מרכזי.

כשבנק מרכזי מחליט להנפיק מטבע הוא מגבה את ערכו ואת עצם היותו כסף, כך שהוא ישמש הילך חוקי של המדינה. הבנק המרכזי יכול להחליט כמה כסף דיגיטלי להנפיק, כשם שהוא מחליט כמה כסף מזומן להדפיס.

מאחר ומטבע דיגיטלי מסוג CBDS אמור לשמש אמצעי תשלום ותחליף נאות למזומן, סביר להניח שנרצה שהוא יתאפיין בתכונות הבסיסיות הנדרשות מכסף וישמש יחידת מדידה, אמצעי לשמירת ערך ואמצעי לביצוע עסקאות.

שלא כמו ה-CBDC, אמצעי התשלום המבוזרים הפרטיים הנסחרים בשווקים שונים (לדוגמה: ביטקוין) אינם מקבלים גיבוי מגוף ריבוני וברוב המדינות אינם נחשבים למטבע, מה שמוביל לתנודתיות גבוהה בערכם.

ולמה כל זה אמור לעניין אתכם, גם אם אינכם נמנים על חובבי ז'אנר המטבעות דיגיטליים? מכיוון שכבר ב-2017 מינתה נגידת בנק ישראל דאז, קרנית פלוג, צוות לימוד ובחינה של נושא המטבעות הדיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים (CBDC), כאשר שנה לאחר מכן הוגש הדו"ח במסגרתו המליץ הצוות להמשיך ולבחון את סוגיות נוספות בתחום בטרם המלצה על הנפקת שק"ד (שקל דיגיטלי) בישראל.

מאז זרמו מים רבים בירדן והקמת או ייצור מטבעות CBDS צברו תאוצה בבנקים מרכזיים רבים בעולם, כולל הבנק המרכזי של אירופה אשר שוקל את האפשרות לפתח מטבע דיגיטלי שיחליף את המטבע המסורתי.

הבנק המרכזי של סין כבר התחיל בהתנסות במטבע הדיגיטלי הממשלתי והציג תוכנית להרחבת הפיילוט גם להונג קונג וערים נוספות. במקביל, החלה שוודיה גם היא בפיילוט של מטבע ממשלתי מבוזר משלה.

בסך הכל, בוחנים כיום למעלה מ-40 בנקים מרכזיים ברחבי העולם פיתוח CBDS משלהם, רובם בשלב המחקר.

ל-CBDC יתרונות רבים, כמו הפחתת שימוש במזומן, הפחתת עלויות, הגברת האכיפה והפיקוח ועוד.

בהתחשב במגמה העולמית ובעקבות החוק לצמצום השימוש במזומן, לדעתי, זה רק עניין של זמן עד שבנק ישראל ירים את הכפפה ויכניס לחיינו את השק"ד (שקל דיגיטלי).

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים