שיתוף
תגובות
בריאות » כושר ואיכות חיים » מה קורה לגוף כשאנחנו שותים מים קרים?
השרב כבר כאן
בעוד בטווח המיידי המים מקררים את הגוף ומעניקים תחושה של התרעננות – בהמשך הם מאיטים את קצב זרימת הדם והאפשרות של הגוף לרענן את עצמו באופן טבעי
שתיית מים | צילום: LovetheLifeyouLive, שאטרסטוק

קירור הגוף באמצע פעילות ספורטיבית באמצעות מים קרים אולי מסייע לתחושת התרעננות ומעניק תחושת הקלה ברמה הטקטית, אך הדבר לא באמת מסייע להמשך הפעילות והנגזרות מכך.

לדברי הפיזיולוג והפיזיותרפיסט שי גרינברג, "מדובר באתגר לא פשוט, מכיוון שחלק גדול מהאנרגיה שנוצרת בתהליכים המטבוליים בשרירים בזמן אימון הופכת לאנרגיית חום. כאשר מבצעים פעילות גופנית בסביבה קרה זה אולי יתרון, אך כאשר מבצעים פעילות אירובית ממושכת בסביבה חמה, הגוף צריך להיפטר מעודפי החום שנוצרים בגוף, ובנוסף להתמודד עם השפעה של סביבה חמה ולחה".

גרינברג מסביר, כי לגוף 3 מנגנונים המווסתים את טמפרטורות הגוף המסייעים לו לעמוד בעומס החום: הקרנת החום מהגוף לסביבה, כמו "תנור פולט חום"; "הסעה" של החום באמצעות זרם הדם לעור, מה שגורם לעור הפנים להאדים בזמן מאמץ; ומנגנון ההזעה. נוזל הזיעה שמופרש על העור מתנדף באוויר וכך הגוף מאבד חום. תהליכים אלו מקבלים משמעות קריטית כאשר אנו מבצעים פעילות גופנית בסביבה חמה מאוד.

"הזרמה של נוזלים קרים בוושט ובקיבה הבאים במגע עם איברים פנימיים מביאה לקירור שלהם ושל הדם שזורם בסביבתם, ובכך גם לירידה בטמפרטורת הליבה של הגוף. ירידה זו בתורה מביאה גם להאטה של 30% בקצב ההזעה", מסביר גרינברג. עם זאת, הוא מציין כי "במצב מנוחה, בו הגוף לא מייצר חום בקצב גבוה, תהליך ההזעה הוא פחות משמעותי ולכן שתייה קרה מהווה אמצעי יעיל יותר לקירור הגוף".

המגזין הרפואי 'רפואת ספורט' מציג ניתוח של 9 מחקרים שבחנו את שאלת השפעת שתיית המים הקרים באמצע אימון ספורטיבי. המסקנה היא, כי בעוד המים אכן מרעננים את הגוף ומביאה לירידה בטמפרטורות הליבה של הגוף, הם מאטים את יכולת הגוף לקרר את עצמו על ידי הזעה בכמעט פי שתיים.

גרינברג מסביר, כי גם שתייה קרה לפני ביצוע מאמץ היא בעלת אפקט דומה. זאת, מכיוון שהיא פוגעת ביעילות של תהליכי ההזעה למשך מספר דקות בתחילת המאמץ ובכך מביאה לעלייה גדולה יותר בטמפרטורת הגוף.

לדבריו, שתייה קרה תהיה יעילה עם סיום המאמץ הגופני. שכן בתהליך ההתאוששות קצב ההזעה יורד משמעותית, ולכן הוא פחות קריטי. במקרים אלו שתיית נוזלים קרים תזרז את קירור הגוף ולא תפגע בתהליך ההזעה – שבכל מקרה ירד משמעותית.

לסיכום: שתייה קרה בזמן מאמץ היא אולי חלומו של כל מתאמן בסביבה חמה, אולם אין לה יעילות בשיפור הביצועים. להיפך, היא אף עלולה לפגוע בתפקוד הגוף. מסיבות אלו, שתייה של מים בטמפרטורה שהמתאמן רגיל אליה תהיה יעילה הרבה יותר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים