שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » מומחי הנדל"ן מזהירים: "המחירים ימשיכו לעלות"
"ללא היצע"
במסגרת המפגש עסקו ודנו בכירי הענף בנושאים שעל סדר היום המקצועי ביניהם: האם הפחתת מס רכישה החזירה לשוק הנדל"ן את המשקיעים? נדל"ן למגורים או נדל"ן מסחרי?
אתר בניה | צילום: ESB Professional, שאטרסטוק

הבוקר נערך במתחם ריברסייד בתל אביב פורום Duns 100 השנתי של בכירי הנדל"ן. במסגרת הפורום עסקו ודנו בכירי הענף בנושאים שעל סדר היום המקצועי ביניהם: חודש מאי השנה היה אחד מחודשי מאי הסוערים בשוק הנדל"ן בעשרים השנה האחרונות, האם הפחתת מס רכישה החזירה לשוק הנדל"ן את המשקיעים? נדל"ן למגורים או נדל"ן מסחרי? מיסוי נדל"ן, משבר הקורונה לא עצר את שוק הנדל"ן ואף גרם לזינוק בביקוש, עליית מחירי הדירות והעלייה בשכ"ד, ונושאים נוספים.

רוני מזרחי, נשיא התאחדות הקבלנים החדשה ויו״ר קבוצת מזרחי: ״כאשר ראו שתכנית תמ״א 38 משתלבת בצורה טובה, החליטו להגביל אותה. מי אותו טיפש שיושב במשרדי האוצר ומחפש את מה שטוב כדי לקלקל. אם נקטין את הבירוקרטיה נוכל להשיג יותר ולהתייעל".

"היום קבלת היתר בניה הפך למסע אנטישמי. היחס היום בין כמות העובדים הזרים לכמות הדירות הוא יחס ישיר והעבודות בתחום האלה החל מעובד זר והרצף הן מבוקשות בצורה בלתי רגילה. היום רצף מרוויח כמו ראש הממשלה ושופט בבית משפט. ככל שיהיו יותר עובדים זרים כך יהיו יותר דירות. ישנו גידול מטורף בתושבים והביקוש רק הולך ועולה".

מיכה קליין, מנכ״ל אפריקה ישראל מגורים על מחירי הדיור הגבוהים וכיצד ניתן למנוע את המשך העלייה: ״בחודשים האחרונים אנו רואים תזוזה בנושא של מחירי הדיור. לטווח הארוך, החיזוק של הפריפריה גם בתחומי הנדל״ן וייזום בניה ענפה באזורים אלו תיתן מענה לאנשים שרוצים לרכוש דירות ובתים במחיר שהם יכולים לעמוד בו. במעלה הדרך אני רואה גם את חיזוק החינוך, הרפואה ומעטפת החיים בפריפריה כגורמים מרכזיים שיסייעו לרוכשי הדירות לרצות לגור גם בערים המרוחקות יותר שיציעו להם תנאי חיים בלתי מתפשרים".

עומר גוגנהיים, משנה למנכ״ל חברת אשדר על תחום ההתחדשות העירונית: "מדינת ישראל צריכה לחזק את תחום ההתחדשות העירונית ולסייע לנו להוציא אותו לפועל בצורה פשוטה יותר. במידה וישפרו וייעלו את הליכי התכנון והרישוי בכל פרויקטי ההתחדשות העירונית, יהיה פה היצע גדול הרבה יותר לביקוש עצום שקיים היום ולא ישתנה בזמן הקרוב".

זיו יעקובי, מנכ"ל ושותף אקרו נדל"ן יזום: "לתחושתי, קיימת בעת האחרונה הסכמה גורפת מצד כל העוסקים והמעורבים בתעשייה על כך שנדרש לבצע פעולות אמיצות, משמעותיות ועקביות, לצורך כינון שוק שפוי ומסודר. עיקר הבעיה נוצרת במקומות בהם הביקושים עולים על ההיצע. יצירת מלאים תכנוניים אורכת זמן רב ועצם ההכרזה על מהלך כזה או אחר אינה מבטיחה הגדלת היצעים".

"מה שכן יבטיח זאת, הוא שילוב של כמה גורמים: שיתוף פעולה בין הרשויות המקומיות לבין השלטון המרכזי, הפחתת הבירוקרטיה, יצירת תמריצים לרשויות לעידוד בנייה מאסיבית למגורים (ואולי שינוי דרמטי בחלוקת הארנונה) וניהול האינטגרציה בין כל הגופים המעורבים באספקטים הללו".

"על המדינה כרגע לייצר תכנית יסודית, מקיפה, סדורה ורב שנתית שתתפרס על כל המישורים הנדרשים כדי לפתור את הבעיה ולוודא כי תכנית זאת תיושם בשנים הקרובות. המבחן בסופו של יום הוא בדחיפה יום יומית של קידום תוכניות, הסרת חסמים ומינוי אנשים בעלי יכולת ביצועית שיגרמו לדברים לקרות".

רון אבידן, מנכ״ל חברת אזורים על תחום ההתחדשות העירונית: ״אחד התחומים שפחות התפתחו בישראל הוא עולם ההשכרה לטווח ארוך. השכרה לטווח ארוך יכולה לתת מענה לאנשים רבים שמחפשים מגורים יציבים ולא יכולים להרשות לעצמם בשוק של היום לרכוש דירה. זה פונה לקהל יעד עצום שעוד לא הגענו אליו כאן בארץ. בשביל להכניס את זה לתודעה הישראלית צריך לקבל החלטה, להכניס את זה כחוק ולקדם את זה כקפיצת דרך משמעותית. במהלך זה נוכל לנסות ולצנן קצת את הביקושים ולהקטין את הפער מההיצע״.

דן פרנס, מנכ״ל קרסו נדל״ן על הפתרון למחירי הדיור: ״נכון להיום אני לא חושב שהפתרון הוא בניה מסיבית במרכז אלא מעבר מסיבי לשכירות. אם יהיה שינוי במיסוי לפרויקטים להשכרה לטווח ארוך אנחנו נוכל להגדיל ולפתח את התחום הזה לישראל ולספק היצע מגורים לאזרחים״.

חיים פייגלין, מנכ״ל צמח המרמן: ״הממשלה החדשה שקמה לפני כמה חודשים כבר מניעים תכניות ופועלים בצורה יוצאת דופן בתחומי הנדל״ן והבניה. יש הסרת חסמים מתכניות של פינוי בינוי בצורה דרמטית. יש דברים שתקועים כבר עשרות שנים בוועדות המחוזיות והותמ״ל קידם אותם תוך חודשיים בלבד. אין מנוס אלא להקים שתי ערי ביקוש חדשות עם כל רמת החיים ואיכות החיים שתיתן מענה לתחרות מול גוש דן״.

צחי דידי, מנכ״ל יוסי אברהמי על העליה במחירי הדיור: ״מי שצריך לקחת את האחריות ולשים סוף לעליות של מחירי הדיור זו הממשלה. עליית המחירים לא תיעצר מעצמה ויש לנו פה חוסר שלא יצטמצם בקרוב אם משהו לא ישתנה. צריך לשים סוף לשיטה שמתקיימת היום של המרבה במחיר שיוצרת מצב בלתי אפשרי ורק מעמיקה את הבעיה של מחירי הדיור״.

דניאלה פז ארז, בעלים ומנכ״ל פז כלכלה והנדסה על משטר הארנונה בתהליכי ההתחדשות העירונית: ״משטר הארנונה במדינת ישראל הוא הצרה הגדולה שלנו. ראשי הערים מתנגדים ומקשים על תהליכי ההתחדשות העירונית לאור העדפתם שיבנו יותר שטחי מסחר עליהם הם מרוויחים יותר מאשר יחידות מגורים. העיר תל אביב היום סופגת המון עסקים ובכך ארנונה מאוד גבוהה אבל הרשויות מסביב קורסות תחת היכולות לתת מענה ממשי לזה״.

ירון ספקטור, שמאות ומקרקעין על צפי מחירי הדירות בשנים הקרובות: ״כל החיצים מצביעים על עליית מחירים. הממשלה עושים פחות או יותר אותו דבר ולכן אין פה שינוי דרמטי. אני קורא ליושבים בראש-קחו לעיריות את הסמכות להיתרי הבניה. אם לא יהיה שינוי דרמטי המחירים ימשיכו לעלות ואנחנו נמצא את עצמנו במצב הבעייתי ביותר וללא היצע ממשי״.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים