שיתוף
תגובות
חדשות » מלחמת לבנון השנייה הופסקה, אך טרם הסתיימה
אז והיום
בעוד ההסכמים שנחתמו והחלטות האו"ם אמורים היו להגן על ישראל, הנתונים מהשטח מבשרים רעות • 14 שנים להפסקת האש עם החיזבאללה, 'בחזית' משחזרת את הרגעים הדרמטיים
חיילים מחטיבת הנח"ל צועדים בחזרה מלבנון לאחר הפסקת האש | צילום: דובר ה"ל

מלחמת לבנון השנייה נפתחה אמנם לאחר שבועות של מתיחות רבה בגבול, אך המערכה עצמה  פרצה באופן בלתי מתוכנן בצהרי יום רביעי, ט"ז תמוז, עם ירי חיזבאללה לעבר גדר הגבול, בתקרית בה נהרגו שלושה חיילי צה"ל ונחטפו שני חיילי צה"ל אלדד רגב ואהוד גולדווסר.

הכל החל בשעת בוקר מוקדמת יחסית, כאשר החיזבאללה תקף שני כלי רכב של צה"ל שנעו על גדר הגבול. כתוצאה מהירי נהרגו 3 חיילים, שניים נוספים נחטפו ושלושה חיילים נפצעו באורח קשה.

בתגובה לאירוע החל צה"ל להזרים כוחות רבים, אותם פרס לאורך הגבול והחל לתקוף יעדי חיזבאללה בביירות, בצידון ובערים נוספות בלבנון. חיזבאללה בתגובה, החליט לשבור את הכלים ושיגר קטיושות וגראדים לעבר מדינת ישראל – כאשר לראשונה זה שנים נשבר מחסום 'יישובי הגבול וקריית שמונה' וטילים נחתו בחיפה, קרית אתא ובכל ערי הגליל.

החטיפה

את פעולת החטיפה, בה השתתפו על פי ההערכות עשרות פעילי חיזבאללה, יזם והגה עימאד מורניה, שחוסל כעבור שנים אחדות בפעולת התנקשות המיוחסת ל'מוסד' בפיצוץ מכונית בשכונת כפר סוסה בדמשק, בה התגורר.

בשעת בוקר מוקדמת פתח חיזבאללה בהפגזת היישובים צמודי הגבול במרגמות וקטיושות שהתבררו מאוחר יותר כפעולת הסחה, באותו זמן בה הוגברה הכוננות מצד הצבא, על כביש זרעית-סלעית הסמוך התמקמה חוליה של מחבלי חיזבאללה שהצליחה לחצות את הגדר באמצעות סולם, ללא שנחשפו על ידי תצפיתני צה"ל. הללו המתינו במקום במשך כמה שעות עד שחלפו במקום שני רכבי סיור מסוג האמר שהיו במשימת סיור.

הרכב הראשון, בו שהו רגב וגולדווסר ספג ראשון את הפגיעה, ההערכה היא כי השניים נהרגו במקום. שני לוחמים שהיו ברכב הצליחו להיחלץ כשאחד מהם פצוע קשה והצליחו למצוא מקום מסתור מפני אנשי החיזבאללה – שבהמשך התקרבו לרכב ונטלו עמם את גופות חבריהם.

הרכב השני ספג פגיעה ישירה ושלושת הלוחמים ששהו בו אייל בנין, שני תורג'מן, וואסים סלאח נאזל נהרגו במקום.

בית סמוך לבית החולים רמב"ם בחיפה שנפגע מפגיעת טיל | צילום: פיוטר פליטר, דוברות רמב"ם | צילום: אדיוט

כאן הסתיים תפקיד החוליה ואלו הצליחו לחצות בחזרה את שטח הגבול. בשלב הזה הצליחה לחדור חולייה נוספת וחטפה גופות שני חיילים, כשגם היא צולחת בשלום את מעבר הגבול לשטח לבנון, שם המתין להם רכב שהעביר אותם לנקודת מסתור בכפר עייטא א-שאעב, כאשר חוליה נוספת מגבה אותם בכלי נשק חמים.

מבחינת צה"ל, מדובר היה בחידלון ובאזלת יד מביכה ברמה בינלאומית, שכן במשך 45 דקות המחבלים חצו את מעברי הגבול באופן חופשי, ללא שנחשפו. מתחקיר שנערך מאוחר יותר עלה, כי העובדה שהאירוע התרחש בוואדי נמוך גדוש בצמחייה עבותה ומלאה בעצים הסתירה את דבר קיומו של האירוע מהתצפיתנים בעמדות צה"ל הסמוכות.

אלא שבזאת לא תמו אירועי היום הקשה והמצמרר. כעבור שעה, עם היוודע דבר האירוע, שיגר צה"ל ללבנון טנק מגדוד 82 ונגמחון במטרה לאתר את החטופים, אלא שלרוע המזל הטנק עלה על מטען גחון שנאמד בחצי טון של חומר נפץ וארבעת אנשי הצוות נהרגו. בהמשך נהרג חייל נוסף מגדוד 50 מירי מרגמה.

שורת אירועים כואבים אלו הביאו את צמרת הפיקוד הבכיר של צה"ל בראשות ראש הממשלה אהוד אולמרט, שר הביטחון עמיר פרץ והרמטכ"ל דני חלוץ להחלטה על יציאה למערכה צבאית במטרה לנטרל את איום חיזבאללה על שטח הגבול והחזרת כושר ההרתעה שהתפוגגה בשנים האחרונות.

בשעות אחר הצהריים החל צה"ל לתקוף עמדות מטרות חיזבאללה לאורך הגבול ובשטח לבנון. בד בבד גויסו חיילי מילואים בהיקפים נרחבים, ובמשך 34 ימים נמשכה הלחימה, שבאה לידי ביטוי בקרבות יבשתיים ומלחמות גרילה בין לוחמי חיזבאללה לחיילי צה"ל, כאשר צה"ל הפגיז מטרות בטווח נרחב ממנו נזהר עד אז. בין היתר הפגיז צה"ל את ביירות, צור ועוד. בצד הישראלי, כל הגליל נהפך לשדה קרב שהופצצו בטילי קרקע-קרקע וברקטות ארוכי טווח.

בניינים בצפון קרסו כתוצאה מפגיעת טילים ואזרחים רבים מצאו את מותם בהתקפות אלו עד לסיום המערכה, כאמור, בתאריך כ' מנחם אב תשס"ו (14.8.06), בהחלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם, שאסרה הכנסת נשק לדרום לבנון.

התחמשות בלתי פוסקת

אלא שעם זאת, חיזבאללה המשיך להתעצם בנשק ארוך טווח ובישראל רווחת ההערכה כי באמתחתו כ-100,000 טילים ארוכי טווח, שבניגוד למלחמת לבנון השנייה, אז הם כיסו את כל הגליל, הפעם בידי חיזבאללה טילים העשויים לכסות את כל שטח ישראל. בישראל מעריכים כי הארגון עשוי להשתמש באמצעי לחימה אלו במערכה הבאה מול ישראל.

בישראל מעריכים כי את הנשק האסטרטגי ארוך הטווח מאחסן חיזבאללה בלב האוכלוסייה האזרחית בלבנון מחשש לפעולה מקדימה של צה"ל.

יצוין, כי הפיצוץ המזעזע שאירע בנמל ביירות לפני כשבועיים, מקורו בתחמושת של חיזבאללה שאוחסן באזור הנמל. בלבנון נרשמו בשבוע האחרון הפגנות רבות של אזרחים נגד חיזבאללה שלטענתם 'משתלט' על המדינה ועושה בה כרצונו.

חייל מחיל התותחנים במנוחה עם ההכרזה על הפסקת האש | צילום: מיכאלי, ויקיפדיה

בעוד חיזבאללה מיהר להכחיש את אחריותו לפיצוץ ולהרס הנמל, מומחים בינלאומיים ציינו כי סוגי העשן שהיתמרו מעל הנמל המפויח מלמדים כאלף עדים כי בניגוד לדיווחים על אמוניה שאוחסנה בנמל והיא שהסבה את הנזק רב הממדים, הרי שבמקום אוחסנו כלי נשק, טילים ואמצעי בעירה אחרים.

ההערכות הן, כי לאחר האירוע הטרגי בביירות, מעמדו של חיזבאללה בדעת הקהל נסדק והתערר ובישראל חוששים כי הארגון יבקש לנצל את מצבו הרעוע ולהשיב לעצמו את הכבוד האבוד באמצעות כינונה של מערכה נוספת מול ישראל שתסתיים מבחינתו בתמונת ניצחון בדומה לסבב הקודם.

סיכומה של מערכה

את מלחמת לבנון השנייה סיימה ישראל עם 44 אזרחים ו-121 חיילים שנהרגו (מהם 2 שנחטפו).

בסך הכל נפצעו ב-34 ימי הלחימה כ-2,000 אזרחים ו-628 חיילים‏. 52 טנקים נפגעו ו-5 הושמדו. לקראת סיום הלחימה הצליח חיזבאללה להפיל מסוק תובלה ולפגוע בספינת טילים.

חילופי השבויים

ב-29 ביוני 2008, כ"ו סיוון תשס"ח, אישרה ממשלת ישראל ברוב של 22 מול 3 עסקת חילופי שבויים. העסקה, כללה 3 שלבים ובהם הצגת מידע מצד חיזבאללה על גורלו של הנווט השבוי רון ארד, שחרור 5 אסירי חיזבאללה ובהם רב המרצחים סאמיר קונטר, שבהמשך חוסל על ידי ישראל לאחר ששב לעסוק בפעילות טרור, וכן שחרור 197 גופות מחבלי חיזבאללה שהוחזקו בידי ישראל.

סוכם, כי בסיום השלב הנוכחי תקבל ישראל מחיזבאללה את גופות שני החיילים החטופים. יצוין, כי עד לרגע ביצוע ההסכם חיזבאללה סירב לחשוף את מצבם של החיילים ולגלות אם הם עודם בחיים או זקוקים לטיפול רפואי.

השלב האחרון של ההסכם הוגדר מחווה לעם הפלסטיני, בו התחייבה ישראל לשחרר מספר אסירים פלסטינים שמספרם ואיכותם נקבעה על ידי מדינת ישראל.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים