שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מליאת הכנסת נפתחה לקראת אישור התקציב
רצף של נאומים
ב-24 השעות הקרובות יתקיים דיון מרתוני של נאומי חברי כנסת מהאופוזיציה. לאחר מכן יעלו חברי כנסת מהקואליציה לנאום החל ממחר בבוקר
מליאת הכנסת | צילום: Dmitry Pistrov, שאטרסטוק

שלוש וחצי שנים מאז שעבר תקציב מדינה רשמי בפעם האחרונה, מליאת הכנסת נפתחה הבוקר (ג') לקראת דיוני התקציב וההצבעה שתחל מחר וצפויה להימשך עד יום שישי לפחות. תחילה עלו לדבר יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר ושר האוצר אביגדור ליברמן ואחריהם יעלו לנאום רוב חברי הכנסת באופן רציף עד מחר בערב, אז יעלו בכירי הממשלה לנאום.

ב-24 השעות הקרובות יתקיים דיון מרתוני של נאומי חברי כנסת מהאופוזיציה. לאחר מכן יעלו חברי כנסת מהקואליציה לנאום החל ממחר בבוקר ולקראת השעה 19:00 ינאמו ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד, שר האוצר ליברמן וראש האופוזיציה בנימין נתניהו. לאחר הנאומים יחלו ההצבעות – בתחילה על תקציב 2021, לאחר מכן על חוק ההסדרים ובסוף על תקציב 2022. ההצבעות צפויות להימשך עד יום שישי בבוקר לפחות.

חבר הכנסת יעקב ליצמן מיהדות התורה יפתח את מרתון הנאומים של חברי הכנסת ויו"ר ש"ס אריה דרעי יסגור את המרתון בשעה 18:00 מחר. כל חבר כנסת יינאם בין חצי שעה לשעה, מלבד חבר הכנסת שלמה קרעי שיינאם במשך ארבע שעות, בין 2:00 בלילה לבין 6:00 בבוקר.

יו"ר ועדת הכספים פתח את דיוני התקציב ואמר: "אני מתרגש להציג בפניכם את הצעת תקציב המדינה לשנת 21-22 יחד עם חוק ההסדרים שגדוש ברפורמות שנועדו לסייע לשכבות החלשות, לטפל ביוקר המחיה, ולזרוע מנועי צמיחה שיצעידו את כלכלת ישראל קדימה. לאחר שנתיים של סטגנציה, שיעבוד של כלכלת ישראל לאינטרסים אישיים ופוליטיים אנחנו כאן כדי לשים לזה סוף".

שר האוצר עלה אחריו והוסיף כי "זה לא הנאום של שר האוצר על התקציב, את זה אני אעשה מחר. היום באתי בעיקר לדבר על הסמליות ולברך את אלכס קושניר. עצם הבאת התקציב תוך 142 יום מהקמת הממשלה מראה שעשינו עבודה, וחיכינו ליום הזה שלוש וחצי שנים, שזו הפעם האחרונה שהכנסת הצביעה על התקציב".

יו"ר ועדת הפנים ואליד טאהא: "זו הפעם הראשונה בתולדות המדינה שהחברה הערבית נכנסה לספר התקציב. לא הגענו לכל מה שרצינוף, אבל אנו מקווים שכל הנושאים שקשורים לחברה הערבית יהיו תמיד על השולחן ושנחליף את השיח המסית שלא מתבסס על שום אמת ויש לו מטרה אחת בלבד – לטרפד את העברת התקציב. זו מטרה פוליטית זולה".

ח"כ איתמר בן גביר תקף במליאה את התקציב וטען כי מדובר בממשלה מנותקת מהעם: "התקציב יפגע באוכלוסייה הכי חלשה במדינת ישראל. כאשר לוקחים ממשפחה ברוכת ילדים את האפשרות לקנות כלי פלסטיק, כאשר לוקחים ממשפחות שבשולחן השבת שלהן, דתי או חילוני, כשלוקחים שתייה מתוקה, כשמבטיחים הורדת מיסים ובפועל אין כלום, כאשר פוגעים בעצמאים, ראינו את נציג השולמנים. פוגעים בחלקאים, בנשים ובחיילי צה"ל ולא רוצים לעלות להם את השכר זה תקציב מנותק ואטום".

בן גביר המשיך לתקוף גם את מנסור עבאס: "סילמן סיפרה על חיבורים מאתגרים, היו"ר עבאס נתן לה מחמאות, למה לא? החיבורים מאוד מאתגרים". חבר הכנסת גם הציג את החוברת משחקי השיח', המפרטת את החיבור בין רע"מ לחמאס: "החוברת הזו מפוררת את כל הטענות שלך שפנייך לשלום. מספיק. יש כאן בדיוק איך מועצת השורא בנויה . כתוב איך אתם בנויים ופועלים ומעבירים כספים".

"כמובן עמותת אל אקצא, תקן אותי אם אני לא טועה, אבל כל אלו שבאו והציקו ליהודים, אני עצמי הלכתי בהר הבית וצעקה לי מישהי איטבח אל יהוד, אלו האנשים של העמותה. זה האנשים שלכם. העמותה כביכול לנזקקים, הכל נועד לייפות, מי הנזקקים? בואו נקרא מתוך מטרות העמותה – פעילות בענייני צדקה וגמילות חסידים לפי האיסלאם כולל דאגה לאסירים ומשפחותיהם. העמותה מסייעת למשפחות שהידים. מי הם שהידים? אלו שרצחו ילדים ונשים? אלו מוגי לב שהולכים עם פצצה בקניון ורוצחים תינוקות. אלו שאני נוסע לחברון ומסתתרים כמו אפסים מאחורי סלעים מוציאים רובים ומנסים לרצוח את הילדים שלי? הם שהידים שמקבלים ממכם כסף?", הוסיף בן גביר.

חבר הכנסת בן גביר: "מי הם האסירים? מה הם עשו הרוצחים? אלו שנכנסו לבית של משפחת פוגל וראו אמא ישנה ושיספו לה את הגרון? וראו אבא ישן ושיספו לו את הגרון ורצחו עוד 2 ילדים שם? ויצאו החוצה ושמעו קול של תינוקת וחזרו ושיספו לה את הגרון? אלו האנשים שאתם דואגים להם ומפרנסים? אלו האנשים שאתה עבאס נלחם למענם בכנסת? אתה יכול לרמות את כולם בקואליציה, הם רוצים שלטון אז לא אכפת להם ממה שתעשה, אבל אל תספר לנו. מי שתומך בטרור וברצח ילדים ותינוקות ומעביר כסף לרוצחים, שזו האג'נדה שלו – לא יכול להיות חלק מהחברה הישראלית. אין לי בעיה עם ערבים, הם חיים כאן בארץ הזו וימשיכו לחיות פה וזו המציאות. מי שרוצה להתפרנס אהלן וסהלן, מי שרוצה לחיות כאן בלי לצאת נגד המדינה וצה"ל – אהלן וסהלן. אבל אתה מנסור לא כזה".

לקראת אישור התקציב, אמר היום השר לתכנון אסטרטגי אלי אבידר כי "״הבוקר יחלו נאומי אופוזיציה חסרי תכלית. את הפרומו קיבלנו אמש. ניכר שהנואמים לא מאמינים לעצמם. התקציב יעבור. יש בו בשורות ומנועי צמיחה. מברך את שר האוצר וצוותו. הימים שלאחר אישור התקציב יקבעו אם תהיה זאת – ׳ממשלת שינוי׳, או – ׳ממשלת מעבר לשינוי.׳ שינויים פוליטיים משמעותיים בדרך!״.

הדיון המשולב יתפרס על פני 33.5 שעות, כש-24.5 שעות יינתנו לאופוזיציה והיתר לקואליציה, והוא ימשך כל הלילה. כך למשל ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) ינאם מהשעה 02:00 אחר חצות במשך ארבע שעות רצופות.

סיכום הדיון המשולב יהיה מחר בשעה 18:30 ע"י שר האוצר אביגדור ליברמן, ראש הממשלה החלופי יאיר לפיד, ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו יו"ר ועדת הכספים, עד 10 דקות לכל נאום. לאחר הסיכום ולא לפני השעה 19:00, יחל מרתון של 600 הצבעות שעשוי להסתיים רק במהלך יום שישי ואם יהיה צורך יימשך גם ביום ראשון.

בקואליציה הכריעו כי סדר ההצבעה יחל על תקציב 2021, לאחר מכן יצביעו על חוק ההסדרים במלואו ורק לבסוף יצביעו על תקציב 2022. בקואליציה הנשענת על רוב צר של 61 חברי כנסת מול 59 של האופוזיציה נאבקים על כל קול ונערכים להצבעות כמו למבצע צבאי. אומנם כדי לאשר את התקציב די ברוב רגיל אולם בשל הרוב הדחוק די בהיעדרות פתאומית של אחד מחברי הכנסת של הקואליציה כדי לגרום לתוצאת תיקו שפרושה הפלת החוק.

ראשי הקואליציה עידית סילמן ובועז טופורובסקי הכריזו על עוצר יציאות, איסור טיסות לחו"ל, איסור קיזוזים ואיסור היעדרויות. הם הכינו טבלאות אקסל שבהם יידעו היכן נמצא כל אחד מחברי הקואליציה בכל רגע נתון ואף יודיעו מראש על מועדי ההפסקות כדי שח"כים יוכלו ללכת להתרענן.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים