שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות חרדים » ממצא נדיר התגלה במהלך סינון עפר
דמי חנוכה
החוקרים סבורים, כי המטבע שנחשף, הופק מעתודות הכסף הרבות שהיו בבית המקדש השני, ויתכן כי הוטבע על ידי אחד מכהני בית המקדש
מטבע הכסף לצד מטבע מפוחם שנשרף בחורבן ירושלים | צילום: יניב ברמן, עיר דוד ורשות העתיקות

מטבע שקל מכסף טהור, ששימש למסחר בירושלים לפני כ-2000 שנה, בתקופת בית המקדש השני, התגלה בירושלים על ידי הילדה ליאל קרוטוקופ, בת 11 מפתח תקווה.

משקלו של המטבע כ-14 גרם. בצידו האחד מופיע תיאור של גביע עם הכיתוב: "שקל ישראל" ובסמוך לגביע מופיעות האותיות: ש"ב – המבטאות את המילים "שנה ב'" – השנה השנייה למרד הגדול של היהודים ברומאים (שנים 67 – 68 לסה"נ). בצידו השני של המטבע מופיע תיאור המזוהה על ידי החוקרים כמטה של הכהן הגדול, ולידו מופיעות בכתב עברי קדום המילים: "ירושלים הקדושה".

לדברי ד"ר רוברט קול, ראש ענף מטבעות ברשות העתיקות: "מדובר בממצא נדיר, שכן מתוך אלפים רבים של מטבעות שהתגלו עד היום בחפירות ארכיאולוגיות, רק כ-30 מטבעות הם מטבעות עשויים כסף, מתקופת המרד הגדול".

המטבע נתגלה בעפר שהגיע מחפירות ארכיאולוגיות שמנהלת רשות העתיקות ב"דרך עולי הרגל", בגן לאומי עיר דוד. לדברי הארכיאולוג ארי לוי, ממנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, "על הרחוב הזה, שחיבר בין בריכת השילוח שבדרום עיר דוד להר הבית שבצפון, והיווה את הרחוב הראשי של ירושלים בתקופת בית שני, צעדו אלפי עולי הרגל בדרכם אל המקדש. אין ספק שהתקיימה כאן פעילות מסחר ענפה מאד. על כך, מעידים המשקולות ומטבעות הברונזה הרבים שמצאנו כאן. אבל למצוא מטבע מרד מכסף טהור, זה בהחלט מיוחד ומרגש". 

ד"ר קול מעריך, כי הכסף שממנו נוצר המטבע, הגיע מעתודות הכסף הרבות שהיו בבית המקדש, וכי הוא הוטבע ברחבת הר הבית – יתכן על ידי אחד הכהנים, שפעל בתיאום עם מנהיגי המורדים וסייע להם. לדבריו, "מדובר בכסף באיכות גבוהה מאד. איפה עוד אפשר היה למצוא כסף בכמות כזו ובאיכות גבוהה כזו באותם ימים? רק בבית המקדש. אם כן, אנחנו יכולים לומר בזהירות, כי המטבע הזה, הוא, ככל הנראה, אחד הפריטים היחידים שאנחנו יכולים להחזיק כיום, שמקורם בבית המקדש עצמו".

המטבע, שנשלח למעבדות רשות העתיקות, עבר תהליך כימי לצורך ניקוי, ולאחרונה, עם השלמת התהליך, התבררה משמעותו של הממצא. לדברי ד"ר קול, "מטבע הוא סימן של ריבונות. אם אתה יוצא למרד, אתה משתמש באחד הסמלים המובהקים ביותר של תביעת עצמאות, ואתה מטביע מטבעות. הכיתוב שמופיע על המטבע – מבטא, באופן ברור, את שאיפותיהם של המורדים". לדבריו, "גם הבחירה להשתמש בכתב עברי קדום, שכבר לא היה בשימוש באותה התקופה – הוא לא מקרי. השימוש בכתב הזה בא לבטא את הערגה של בני התקופה לימי דוד ושלמה ולימי הממלכה המאוחדת – ימים שבהם היתה לעם ישראל עצמאות מלאה בארץ".

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "שמחתי לראות את ההתרגשות והסקרנות שאחזו בילדה ליאל עם מציאת המטבע הנדיר. רשות העתיקות רואה כמשימה ראשונה במעלה, את החיבור של הדור הצעיר למורשתו, באופן חוויתי ובלתי אמצעי. המרכז החינוכי שלנו יגיע לכיתה של ליאל, יעביר בה פעילות על הטבעת מטבעות, וישתף את כל חבריה בממצא ובחשיבותו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים