שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "מקהלת ההשתקה מנסה להכשיר את המהפכה"
לוין עונה למשפטנים
יו"ר הכנסת: "הניסיון לעשות דה לגיטימציה ולהלך אימים על מי שמתייצב בנחישות כדי להגן על הכנסת ועל הדמוקרטיה דינו להיכשל". סמוטריץ': "פסק הדין שלך מטורף"
תגיות:
שר המשפטים יריב לוין | צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, בתגובה על המתקפות נגדו מצד ראשי מערכת המשפט: "מקהלת ההשתקה של ראשי מערכת המשפט עבדה היום שעות נוספות, בניסיון להכשיר את המהפכה המשפטית החדשה, שתכליתה העברה סופית של סמכויות החקיקה מידי הכנסת לבית המשפט העליון".

"הניסיון לעשות דה לגיטימציה ולהלך אימים על מי שמתייצב בנחישות כדי להגן על הכנסת ועל הדמוקרטיה דינו להיכשל. התמיכה הציבורית בביצוע רפורמות יסודיות במערכת המשפט ובהשבת כבודה ומעמדה של הכנסת גדלה מיום ליום".

"אמשיך להגן על הכנסת ועל הדמוקרטיה. אמשיך להיאבק על כך שהכרעות באשר לדרכה של מדינת ישראל תקבענה על ידי הציבור, ולא על ידי מספר קטן של שופטים הבוחרים את עצמם בשיטת חבר מביא חבר", דברי לוין.

יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ': "צריך להקשיב לנאום היהיר והמתנשא של הנשיאה חיות בכנס לשכת עו"ד ולהבין כמה היא חיכתה לרגע הזה. איילת שקד, היא ביקשה למסור לך תודה על האור הירוק להמשך ההפיכה השיפוטית והחלשת הדמוקרטיה הישראלית. וכן גברתי הנשיאה, פסק הדין שלך שפסל חוק יסוד הוא אירוע מטורף והפיכה ואסור לציית לו".

חה"כ ד"ר שלמה קרעי, הליכוד, בתגובה לנשיאת העליון חיות ואבי חימי: "חיות מבינה שלפיד-בנט-סער הולכים להשלים במשמרת שלה את המהפכה השלטונית שהתחיל מורה ורבה אהרון ברק, ומשחררת את חרצובות לשונה במתקפה פרועה על יו"ר הרשות המחוקקת. חימי בוחר להצטרף למקהלה. הוא יחזור בו רק כשהתקנות החדשות, שרומסות את עורכי הדין ושהוא נלחם בהן בעצמו, יחזרו אליו כבומרנג".

ד״ר אביחי מנדלביט, היועץ המשפטי לממשלה, בדיון של לשכת עורכי הדין: "לא ניתן לקיים דמוקרטיה במובן המהותי של המונח, ללא שלטון חוק, שמחייב כל אדם וכל רשות שלטונית, באשר הם, וללא ביטחון משפטי שמעניק לכל אדם אפשרות לפנות לערכאות משפטיות לשם הגנה על זכויותיו שנפגעו".

"עצמאותן של הערכאות השיפוטיות ועצמאותם של שומרי הסף ונאמנותם לאינטרס הציבורי, ולא לגורם שמינה אותם, היא ערובה לקיומו של שלטון החוק ולקיומו של ביטחון משפטי. עוד חשוב להזכיר את מה שאמור להיות מובן מאליו בחברה דמוקרטית – שכל רשויות השלטון מחויבות לקיים את פסיקתו של בית המשפט".

"בהזדמנות זו אני מבקש לנצל את ההזדמנות ואת הבמה ולהסתייג פעם נוספת מדברים קשים וחמורים שנאמרו בימים האחרונים על בית המשפט העליון, בעקבות פסיקתו בעתירה בעניין תיקון מספר 50 לחוק יסוד: הכנסת".

"גם אם עמדת הממשלה או הכנסת אינה מתקבלת, המעמד המחייב של פסיקת בית המשפט הוא כלל ההכרעה המחייב במדינת ישראל. אין מקום לפגיעה במעמד בית המשפט העליון או במעמד השופטים, ובוודאי שאין מקום לכל מיני קריאות מפי נבחרי ציבור שלא לציית לפסיקת בית המשפט. אלה התבטאויות חסרות אחריות, שחותרות תחת הבסיס לקיום המשותף שלנו כאן כחברה יהודית ודמוקרטית. הדברים הללו הם כל כך בסיסיים, ואמורים להיות מובנים מאליהם. הם חלק מהיסודות שעליהם ניצבת הדמוקרטיה הישראלית".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות: "הרשות השופטת מהווה אי של יציבות בתקופה רבת-תהפוכות זו, אם כי למרבה הצער יש מי אשר שמו להם למטרה לפגוע בה ולהחלישה. מגמה זו באה לידי ביטוי, בין היתר, במתקפות בוטות ושלוחות-רסן הגובלות לעתים בהסתה ממש והמופנות ברמה האישית כלפי שופטות ושופטים בכל הערכאות בשל החלטות אשר אינן לרוחם של אותם הגורמים. מתקפות אלה אינן רק נחלתם של אנשים פרטיים וצייצני רשתות חברתיות למיניהם. הן נשמעות לדאבוני גם מפי נבחרי ציבור. דומני כי כאשר נבחר ציבור כזה או אחר, מרשה לעצמו לתאר פסק דין של בית המשפט כ"אירוע מטורף" או כ"הפיכה", הדברים מלמדים יותר על אומרם מאשר על בית המשפט שנתן את פסק הדין. אני מצדי אשתדל שלא להיגרר לסגנון המביש הזה, אשר בינו ובין ממלכתיות, שבה אנו מצווים כסמלי שלטון, אין דבר וחצי דבר".

"ישנם נבחרי ציבור המגדילים לעשות ומרשים לעצמם לקרוא לאי-כיבוד ואי-ציות לפסקי דין שאינם לרוחם. בַּקריאות חסרות האחריות הללו טמונה סכנה גדולה אשר חשוב להתריע מפניה ולומר באופן הברור ביותר – החתירה תחת הלגיטימיות של בתי המשפט ושל פסקי הדין הניתנים על ידם, חותרת למעשה תחת עיקרון שלטון החוק ומכאן ועד אנרכיה וכאוס קצר המרחק. עולם שבו כל מי שהחלטה שיפוטית אינה נושאת חן בעיניו או אינה תואמת את השקפותיו ועמדותיו, יחליט כי אין חובה לקיימה – הוא עולם שבו איש הישר בעיניו יעשה, ובו נשמט הבסיס ליכולתנו להתקיים כאן כחברה מתוקנת".

"התקופה האחרונה על כל מַשבריה ומִשבריה ממחישה לנו שוב ושוב עד כמה שברירית היא הדמוקרטיה הישראלית. תקופה זו מעמידה במבחן שכמותו לא ידענו את המסד שעליו בנויים חיינו המשותפים בארץ הזו. אך אני מאמינה בכל לבי כי אף שאנחנו נתונים במשבר מתמשך – עלינו לעשות כל שניתן על מנת שהמשבר לא יהפוך לשבר שאינו ניתן לאיחוי".

"כל כך חשוב שנשמור על הערכים היהודיים והדמוקרטיים שעליהם קמה מדינת ישראל מלכתחילה, על שלטון החוק ועל זכויות האדם והאזרח. ובעיקר חשוב שעל אף השוני והמחלוקות בין הרבדים והמגזרים המרכיבים את החברה הישראלית – נעשה כל מאמץ על מנת לשמור על הביחד", דברי חיות.

ראש הלשכה אמר בנאומו: ״אני מבקש להקדיש את דבריי לא למגיפת הקורונה, אלא למגיפה אחרת שאינה תוקפת גוף אדם, אלא את גופו של שלטון החוק. הנגיף – דה לגיטימציה. הוא אינו פוסח על שום איבר בגופו של שלטון החוק, המתקפה היא רב מערכתית, כנגד המשטרה, הפרקליטות, שומרי הסף, בתי המשפט ובית המשפט העליון בראשם. מערכת ההפצה של הנגיף – המרשתת ובעיקר הרשתות החברתיות. ומי מפיץ את הנגיף? כל מי שחפץ בכך ויש לו מקלדת. אני שואל את נבחרי הציבור שלנו, חלקם שעוסקים בהפצת נגיף הדה לגיטימציה – איפה הדוגמה האישית?! איפה האחריות?".

"אנחנו בלשכת עורכי הדין נמשיך ונהיה ממלכתיים ועצמאיים, נמשיך ונעמוד איתנים אל מול כל ניסיון להחליש את מערכות אכיפת החוק, את מוסד היועץ המשפטי לממשלה ואת מערכת בתי המשפט. לא ניתן יד להתלהמות, לא ניגרר לפופוליזם, לא נתפשר על עיקרון שלטון החוק, לא נוותר על הדמוקרטיה, נאיר בזרקור גם על הליקויים – נחתור ונפעל לתיקונים ולשיפורים הנדרשים, אך לא ניתן ידינו להרוס ולהחריב. נשמור על מערכת אכיפת חוק ומערכת בתי משפט חזקות, עצמאיות ובלתי תלויות", דברי חימי.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים