שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "מקיימים דיונים מבוזבזים בלי כיוון ובלי דרך"
גפני תוקף
נציג שר המשפטים בדיון על פקיעת הטבות המס לישובים: "שרי המשפטים והאוצר ייוועצו ויגבשו פתרון קבע לסוגיית הטבות המס לישובים"
יו"ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני | צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר התכנסה היום (שלישי) לדיון המשך בנושא 'פקיעת הטבות המס לישובים'. במהלך דיון בנושא בשבוע שעבר, נידונה פקיעת הוראת המעבר המעגנת הטבות מס לעשרות ישובים, רבים מהם יישובי הגבול הצפוני והדרומי. ההוראה פקעה בשבוע שלעבר (אך ניתן להאריכה רטרואקטיבית עד לתום השנה), לאחר שהוארכה ע"י ועדת הכספים מספר פעמים, מאז שנת 2015, כאשר בפעם האחרונה כללה ההארכה רטרואקטיבית את שנת 2020.

במהלך הדיון הקודם, ציינו נציגי האוצר ומשרד המשפטים כי עשרות הישובים, שחלקם לא יהיו זכאים כלל להטבת מס עם פקיעת הוראת המעבר, וחלקם יהיו זכאים להטבה מופחתת עם פקיעתה, אינם עומדים בקריטריונים שקובע החוק שנחקק בוועדת הכספים בשנת 2015 לעניין הטבות המס, וכי הוראת השעה הוארכה בתחילה בנימוק של תקופת הסתגלות עבור הישובים השונים שנפלו ממפת הטבות המס, ולאחר מכן הוארכה בנימוקים שונים שגם הם אינם תקפים עוד.

נציגי רשות המיסים, אגף תקציבים ומשרד המשפטים שהרכיבו ועדת הבחינה של הטבות המס, שהוקמה לדרישת ועדת הכספים, במסגרת הארכה האחרונה של הוראת המעבר, הציגו עוד בשבוע שעבר, כי אין מקום להאריך את ההוראה במתכונתה הנוכחית, כאשר משרד המשפטים ציין כי לא תתאפשר מבחינה משפטית הארכה נוספת.

לצד כך, עלה בשבוע שעבר כי ישנה הוראת שעה נוספת, שאינה קשורה להוראת המעבר שנקבעה עם חקיקת החוק, אשר נקבעה בתחילת שנת 2017, ועניינה הגדלה של הטבות המס לישובים סמוכי-צמודי גדר בגבול הצפון, ולעניינה ציינו במשרד המשפטים כי אין מניעה משפטית להאריכה.

ראשי רשויות שתושביהם זכאים להטבות המס מתוקף ההארכה של הוראת השעה, תקפו בדיון בשבוע שעבר וגם בדיון היום, את עמדת משרדי הממשלה, הציגו עוולות שלדבריהם באה לתקן הוראת המעבר וקראו לבטלה רק לאחר הסדרה בחקיקה של המורכבויות בקרב יישובי הפריפריה והישובים סמוכי הגבול הזכאים להן.

מספר חברי כנסת ציינו כי הם בעד פתרון קבע, אך קראו שלא לפגוע עד לגיבושו בישובים. ח"כ מאיר יצחק הלוי: "המחשבה שישוב בטווח של שנה שנתיים יתרוקן מתושביו החזקים, זו מחשבה שאסור לנו לתת יד, בשום פנים ואופן. צריך למרכז מאמץ באותם יישובי קצה, אסור לעשות שום פעולה שתפגע באותם ישובים. גם בתקופה המגשרת עד להוראת הקבע, יש לתת את המענים הנכונים".

ח"כ אופיר סופר: "יש בעיה של אנשים שעוזבים את הצפון והבקעה, אנחנו רוצים להשאיר אותם, ההגירה הזו למרכז צריכה להימנע. אם יש אנשים שמשלמים פחות מס, זאת אומרת שיש שם אנשים שחשוב להשאיר שם. נשקיע הרבה אנרגיה בלהביא אנשים, נפתח תעסוקה ותעשייה, אבל בסוף אנחנו יורים לעצמנו ברגל".

ח"כ יצחק פינדרוס: "משרד המשפטים ומשרד האוצר ניסו לברוח מהתפוח אדמה הלוהט הזה, וועדת הכספים וח"כ גפני טיפלו בו. צריכים לראות לאן ניתן להגיע בקריטריונים השיוויים. כנראה הגענו לשעת ה-ש, אבל צריך לראות עד איפה ניתן למתוח את החבל, לפחות לגבי אלה שנמצאים על הגבול, ואלה שבתוך המועצה האזורית ונפלו החוצה, ומשם להגיע למצב שמשרד האוצר והמשפטים יקבעו את הדברים".

ח"כ יעל רון בן משה: "הבוקר התעוררנו לכותרת ראשית שלתושבים בפריפריה שחולים בסרטן הסיכוי למות מסרטן גבוה יותר, יחד איתנו קוראים כל אזרחי ישראל ועושים שיקול איפה לגור. אני מבקשת שכן נשים פלסטר עד לפתרון קבוע, הכשל שלנו לא יכול להתגלגל לאזרח, ניכנס לעבודת עומק מהירה, אם זה בחוק ההסדרים או בדרך אחרת, למציאת פתרון קבוע, ללא מדד סוציו אקונומי, זה נעשה בעבר".

ח"כ נירה שפק: "אני גרה בקיבוץ כפר עזה, מישהו חושב שבגלל 20% בהטבת מס משאירים ילדים עם פגיעה ישירה בין 7 ל-15 שניות? מי שחושב כך הוא טועה, אנחנו שם בגלל ציונות. הטבות מס זו עוד דרך לחזק את החוסן שלנו. במדיניות הפלסטרים שאנחנו מקבלים בירושה יש כל כך הרבה הוראות שפג תוקפן, אסור לנו לדלג באמצע על הדברים. במקביל אני מצטרפת לקריאה להאריך את המצב עוד פעם אחת כדי להגיע לפתרון קבוע".

ח"כ ענבר בזק: "ישובים עם סוציו אקונומי 9 באזורים האלה זו אשליה, השכר נמוך ב-30 אחוז מהמרכז, חייבים להחזיק 2 רכבים, כי מרחקי הנסיעה מאוד גבוהים, גם עלויות החוגים והחינוך הבלתי פורמלי גבוהים. גם אם מסתכלים על הברוטו ומשפחות כביכול אמידות, בסוף מה שנשאר ביד הוא נמוך. ישובים חזקים ומבוססים כמו כפר ורדים משכו אליהם תושבים חזקים בגלל הטבות המס".

בהמשך קראו גם נציגי הישובים להמתין עם ביטול הטבות עד לגיבוש הוראת הקבע, חלקם אף קראו לעדכן את הקריטריונים בחוק הטבות המס.

יועמ"ש הוועדה והכנסת, עו"ד שגית אפיק התייחסה לדברים והדגישה כי בחוק הזה במיוחד הממשלה היא שצריכה לגבש את דרכי הפעולה: "חוק הטבות המס שנחקק ב-2015 כאן, נחקק אחרי 5 שנים שקראה הוועדה לממשלה, פעם אחר פעם לגבש מדיניות בדבר הטבות המס. מבין כל החוקים זה אולי החוק היחיד שצריך להיעשות דרך מדיניות ממשלתית. שהוועדה לקחה את המושכות לידיה וחוקקה את החוק הזה, היא התבססה על קריטריונים שכל כולם נקבעו בהחלטות ממשלה, כיוון שחשבנו שבחלוקת הטבות מס מדובר במדיניות ממשלתית. הקריטריונים שנקבעו להצעת החוק, גם קו הגבול, גם סוציו אקונומי, גם פריפריאלי, מתבססים על החלטות ממשלה, גם 50 אחוז במועצה אזורית מתבסס על קריטריון ממשלתי שבוטל, ולכן יש קושי עם הקריטריון הזה. יכול להיות שצריך לפתוח מחדש ולבחון את הקריטריונים, גם סוציו-אקונומי, גם ריחוק מהגבול, יכול להיות שמה שהיה נכון ב-2015 אולי לא נכון ל-2021. אבל הבחינה הזו צריכה להיעשות ע"י הממשלה, לפני שהיא מגיעה לכנסת".

מעין ספיבק, משרד האוצר: "לגבי האפקטיביות של ההטבות, יש לנו מחקר של בנק ישראל בנושא, לפיו רק 4 אחוז מהאנשים הזכאים להטבות מס בישובים האלה, הם אנשים שהיגרו ממרכז הארץ לפריפריה, הטבנו מאוד עם התושבים הקיימים בישובים האלה. זה יוצר הגירה בין פריפריה לפריפריה, בין ישוב בלי הטבות מס לישוב עם הטבות מס. הדבר הזה אומר שמצב ישובים שסמוכים ליישובי הטבות המס, מורע משמעותית, ואז הם מגיעים לכנסת ומבקשים גם הם לקבל הטבות מס. ואם התהליך הזה ימשיך נראה עצמנו נותנים הטבות מס לכל המדינה".

ח"כ שפק: "הצגת הדברים כך אינה נכונה, ההטבות הללו מונעות הגירה שלילית, הן גורמות לילדים שלנו להישאר בצפון ובדרום".

מירי סביון, משנה למנהל רשות המיסים: "גם אחרי פקיעת ההטבות, הוראות המס שיוותרו לישובים מאוד משמעותיות. מדובר בהטבות של עד אלפי שקלים לחודש".

בהמשך הדיון, הכריז נציג שר המשפטים כי בכוונת שר המשפטים להביא תיקון קבוע, בתאום עם שר האוצר עד לסוף השנה, כאשר זה יחול רטרואקטיבית על שנת 2021: "השרים יבחנו במסגרת דיוני חוק התקציב דרך להתמודד עם הבעיות שעלו בישיבה, ואנחנו מקווים שהדברים יתקדמו. עלו כל מיני טענות בדיון, אנחנו שומעים את הדברים, לוקחים ברצינות רבה ונגבש הסדר של קבע".

מעין ספיבק, נציגת משרד האוצר ציינה גם היא על רקע הדברים כי המועד הנכון לגבש מתווה להטבות המס הוא בדיוני התקציב: "מבחינת עלויות תקציביות עלות הארכת הוראת השעה לסמוכי וצמודי גדר, עומדת על 24 מיליון ₪ והארכה לחצי שנה עומדת על 12 מיליון ₪. העלות הכוללת של כלל הישובים שבמסגרת הוראות המעבר שפקעו היא של 120 מיליון ₪ בשנה. עפ"י חוק כל הצעה שעולה יותר מ-6 מיליון ₪ דורשת מקור תקציבי, וחובה על הממשלה לנקוט הוראה מאזנת ככל שהיא רוצה לאשר את ההוראה עד לסוף שנת 2021. בהעדר תקציב, החלטה כזו מועדה הנכון הוא לאחר אישור תקציב המדינה".

ח"כ אוסאמה סעדי: "דנו בנושא הזה של הטבות מס פעמים רבות, בפעם הראשונה הצלחנו להכניס כ-20 ישובים ערבים בגליל, בהם הישוב עראבה, סכנין ודיר חנה ועוד ישובים. נשארו אז 2 ישובים שהם בתוך הקו שקבע משרד האוצר, הם זכאים להטבות, בהמשך העלינו עוד 2 ישובים, אני חושב שעם העלויות כאן, אפילו 120 מיליון ₪ שנותנים הטבות מס למאות אלפי אזרחים, יש למצוא לזה מקור תקציבי".

יו"ר הוועדה, סיכם את הדיון: "האירוע שאנחנו נמצאים בו הוא תוצאה של חוסר אחריות של הממשלות הקודמות שלא היו מספיק אמיצות להגיע לסיכום קבע אלא להוראת מעבר ועוד אחת ועוד אחת, המצב גרר לכך שאנחנו מתכנסים כל חצי ששנה ומחפשים כל מיני פתרונות כדי להאריך עוד קצת ועוד קצת. גם לטובת האזרחים אני חושב שהגיע הזמן להגיע לפתרון קבע, ולחתוך לפה או לפה. יחד עם זה, אני חושב שהכלים הנכונים לקביעת המדיניות נמצאים בידי הממשלה, להם כל המידע והשיקולים הרחבים יותר, אנחנו כאן כדי לפקח ולהכווין את זה. לכן האמירה של שר המשפטים ושר האוצר שיתקיים על כך דיון במסגרת דיוני התקציב, גם מבחינת מקור הכסף וגם מבחינת המדיניות, היא אמירה נכונה ומבורכת, לעניות דעתי בממשלות הקודמות לא שמענו אמירה כזו. אמירה חשובה נוספת היא לעניין הישובים הצמודי-סמוכי גדר, לגביהם אין מניעה משפטית. דיוני התקציב קרובים מאוד, שם נצטרך לבחון את הסוגיה ולראות איזה הצעות הממשלה מציעה לנו. אני רוצה להרגיע את אנשי הישובים שהתוקף הטבות שלהם פג, שהחלטה שתתקבל היא במסגרת שנת המס הזו, כך גם הצהיר נציג השר. אני לא מוכן שאתם ותושביכם תגיעו כדי לקבץ נדבות, הממשלה תגבש מדיניות ובזה זה יגמר".

יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני בתגובה לדיון ועדת הכספים בנושא פקיעת הטבות המס לישובים: "במקום לעסוק בחוקים פרסונליים של שרים, סגנים, נורבגים ודיינים תתחילו לעבוד לטובת הציבור. אתם מקיימים דיונים מבוזבזים בלי כיוון ובלי דרך. מה שעשיתי בועדה ובחקיקה לטובת היישובים, אתם לא יודעים לעשות. לא פלא שהרשויות המקומיות יצאו מהדיון מאוכזבים, אין מי שידאג להם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים