שיתוף
תגובות
חדשות » משבר הגז באירופה: מדינות מצמצמות את התלות שלהן בגז הרוסי
משבר אנרגיה
ממשלת גרמניה מתכננת להלאים חלק מהצינור ״נורד סטרים 2״ | הרוסים עלולים להגיב באמצעות הלאמה של חברות גרמניות ברוסיה
צינור הגז נורד סטרים 2 | צילום: shutterstock

לאחר אכזבה מתמשכת מגרמניה אשר נבעה מהתקרבות היתר שלה לקרמלין, למרות הפלישה הרוסית לאוקראינה, הממשלה הגרמנית מבצעת מהלך מפתיע, והדבר אינו יכול להתפרש בצורה אחרת אלא כמכה אישית לנשיא פוטין. לפני זמן מה, דובר משרד הכלכלה הגרמני הודיע, כי ממשלתו מתכננת להלאים חלק מהצינור "נורד סטרים 2". הכוונה של גרמניה היא לחבר את הצינור הרוסי למצוף ימי לקליטת גז אשר מחובר למערכת הגז הגרמנית. העיתון הגרמני "שפיגל" (Spiegel) מדווח כי המהלך נועד על מנת לאפשר את ההובלה של הגז הטבעי והנוזלי (LNG) מטרמינל אשר נמצא בים הבלטי למזרח גרמניה ולבוואריה הדרומית. 

עד כה, האזורים האלה היו תלויים באספקה ישירה מרוסיה ואחרי המהלך הנודע הכוונה היא להעביר את המושכות לממשלה הגרמנית, או במילים פשוטות, להקטין את התלות ברוסיה. לפי פרשנים רבים, הרוסים כבר זעמו על כך והם עלולים לזעום גם בעתיד, ולהגיב באמצעות הלאמה של חברות גרמניות ברוסיה. אך נראה, שלאחר התמונות של ההרס הטוטאלי והמוות שאולף שולץ ראה בבוצ'ה ובאירפן האוקראיניות במהלך ביקורו בקייב ב-16 ביוני 2022, הוא (שולץ) בטוח לגבי המהלך. 

מדובר על אירוע בודד בתוך רצף של תהליכים רחבים יותר שיזמו באירופה על מנת לצמצם את התלות בגז הרוסי באמצעות הגברת אספקה מארה"ב וקטר. אירופה עייפה מכך שרוסיה משתמשת בגז טבעי בתור נשק גיאופוליטי. כך למשל מוקדם יותר, "גזפרום" (Gazprom), המונופול של הגז הרוסי, הודיע כי הוא מתכוון לצמצם את שאיבת הגז דרך נורד סטרים I, מ-167 מיליון מ"ק ליום ל-100 מיליון מ"ק. גם העיתון הישראלי "כלכליסט" דיווח לפני כשבועיים על כך  רוסיה ממשיכה לחתוך באספקת הגז לאירופה.

מדינות אירופה, באופן כללי, מבצעות מהלכים שיאפשרו להם לצמצם עד למינימום את התלות בגז הרוסי. עוד לפני כשנה, אירופה הייתה חלוקה לגבי הסוגייה. לגרמניה הייתה עמדה ידידותית יותר כלפי קרמלין מאשר לבריטניה וצרפת אשר תמיד היו פחות תלויות בגז הרוסי. כעת, לנגד עינינו, מתהווה קונצנזוס בקרב מדינות אירופה – הבנה כי צריכת הגז הרוסי משמעה לא רק לשחק יחד עם פוטין במשחקו הגיאופוליטי לפי הכללים שלו, אלא הזרמה ממשית של מזומנים אשר מממנים את המלחמה באוקראינה. גרמניה העלתה בסוף חודש יוני את רמת כוננות החירום האנרגטית לרמה 2 מתוך 3 בעקבות המשבר שנוצר לאור הפלישה הרוסית לאוקראינה. לפי הדיווחים, "בגרמניה כבר מדברים על חורף ללא בריכות שחייה מחוממות, עם מים חמים בבתים רק בחלק משעות היום והשבתת התעשייה הלא חיונית".  

בנוסף, צ'כיה הצהירה כי היא בדומה לשאר מדינות האיחוד האירופי לא מתכוונת לשלם על הגז באמצעות הרובל לפי הדרישה הרוסית. ראש ממשלת צ'כיה, פטר פיאלה, הזהיר כבר בחודש אפריל כי רוסיה עלולה להשהות את אספקת הגז למדינתו בגלל שהצ'כים נוהגים לעזור לאוקראינה עם ציוד לחימה. צ'כיה היא אחת המדינות התלויות ביותר בגז הרוסי. לפי הניתוח של המגזין אי-15 (E15) האספקה שמקורה ברוסיה מהווה 86% מצריכת הגז הצ'כית. לפי מחקרים אחרים, ולפי המקור, הנתון הזה הוא אף גבוה יותר והוא מגיע קרוב ל-100 אחוזים.

 בצ'כיה נערך סקר על ידי חברה בלתי תלויה אשר עומד בבסיס של מדד סיכויים וסיכונים בהשקעות (Index of business expectations) בקרב 400 חברות גדולות ויזמים פרטיים. לפי המסקנות של הסקר כ-34% מהחברות הצ'כיות אשר משתמשות בגז לא יוכלו להמשיך ולהתקיים במידה ואספקת המשאב תיפסק. הסקר נערך על ידי אחד הבנקים הגדולים במדינה – סי.אס.או.בי (ČSOB), והמסקנה של המחקר היא כי הפסקת אספקת הגז עלולה להוביל לבעיות חמורות בכלכלה הצ'כית. כ-40% מהעסקים הקטנים והבינוניים משתמשים בגז בדרך כלשהי בפעילותם. למרות שהתלות בגז הרוסי היא משמעותית עדיין רוב העסקים, כ-60%, יצליחו להמשיך לתפקד גם אם אספקת המשאב תיפסק – דבר שמרגיע את הממשלה בפראג. בנוסף, צ'כיה מפנה גב לגז הרוסי ומסובבת את פניה לכיוון הגז ההולנדי. חברת האנרגיה הצ'כית סי.אי.זי. (CEZ) ביחד עם חברה "של ווסטרן אל.אן.ג'י." (Shell Western LNG) חתמו יחד על אספקת הגז למסוף, בעל קיבולת של 8-bcm (שמונה מיליארד מטר מעוקב). המאמצים המשותפים האלה של צ'כיה והולנד נועדו, גם הם, לחתוך את התלות בגז רוסי. הצ'כים אינם מעוניינים להסתכן מכיוון שהם זוכרים היטב כיצד לפני כחודש, "גזפרום" (GAZPROM) הרוסית קיצצה ב-60% את האספקה העוברת דרך צינור הגז הטבעי הגדול באירופה, "נורד סטרים I" – מה שגרם לקיצוץ באספקה באיטליה, אוסטריה, צ'כיה וסלובקיה. נראה כי הגז הרוסי הופך להיות רעיל (toxic) מבחינה פוליטית.

גם לממשלת אוסטריה, שפעם נחשבה למקורבת אל הקרמלין, אין כוונה לסגת מן הקונצנזוס האירופי בעניין הגז הרוסי. כולם זוכרים את "פוטין, שרת החוץ של אוסטריה והריקוד שמסעיר את אירופה". יחד עם זאת, לאחרונה באוסטריה איימו על גזפרום הרוסי כי כוונתם להשתלט על על מתקן האחסון של הגז הרוסי בהיידך (Haidach Gas Storage) ליד זלצבורג אם היא (גזפרום הרוסית) לא תעשה בו שימוש. בגזפרום טוענים שהם לא ממלאים את המתקן בגלל תקלות טכניות שבצינור אשר מוביל את הגז מרוסיה לאוסטריה. במילים פשוטות אוסטריה העבירה מסר חד וחלק לרוסים כי אם לא יעשו שימוש במתקן הם ימלאו אותו עם גז ממקורות אחרים – כל זאת על מנת להבטיח לעצמם ביטחון אנרגטי. 

מאז פרוץ המלחמה באוקראינה, ממשלת אוסטריה האשימה את גזפרום מספר פעמים בהפיכת הנושא של אספקת גז לנשק  גיאופוליטי. רוסיה הותירה בכוונה את המתקן בהיידך ללא שימוש על מנת ליצור מחסור באופן מלאכותי. החקיקה המיוחדת, אשר נכנסה לתוקף ב-1 ביולי, אשר מאפשרת לממשלת אוסטריה להפקיע שליטה על המתקן במקרים בהם קיבולת האחסון בהיידך מנוצלת בפחות מ-10%. לפי הדיווחים של בלומברג, המתקן בהיידק אכן כמעט ריק. 

ממקור נוסף נמסר כי שרת האנרגיה האוסטרית ליאונור גוסלר ( Leonore Gewessler) אמרה במסיבת עיתונאים, כי אם לקוחות (הכוונה לגזפרום הרוסית) לא מאחסנים גז במתקנים שנועדו לכך אז יש למסור את הקיבולת לאחרים. היא הוסיפה כי מדובר בתשתית קריטית וכי אוסטריה זקוקה לה במשבר הנוכחי. אוסטריה נמצאת במצב בעייתי לקראת החורף המתקרב: זאת מכיוון שהנתח של גזפרום באספקת הגז עומד כעת על כ-80%. יחד עם צ'כיה וגרמניה אוסטריה מנסה לצמצם את המספר הזה. במהלך הביקור של ביידן במזרח התיכון יהיה זה מעניין לראות האם המונרכיות מצטרפות גם הן לריקוד האירופי ומעלים את תפוקת הנפט – חלום הבלהות של פוטין.


הכותב הינו מבית הספר לממשל ויחב"ל – אוניברסיטת תל אביב

הצטרפו ועקבו אחר

2 תגובות

  1. המאמר מעניין
    השאלה היא עד כמה האירופאים יוכלו להסתדר באמת בלי הגז הרוסי

  2. גרמניה כבר הלאימה חלק מתעשיית הגז עוד לפני מספר חודשים, שכן הסנקציות על גזפרום ורוסנפט איימו למוטט את השלוחות המקומיות שלהן, אשר פעילותן חיונית לתעשייה הגרמנית ולאוכלוסיה.
    הלאמת עוד חלק מהרכוש של גזפרום הוא רק מימד נוסף כדי למנוע פגיעה בתשתית בהיעדר תחזוקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים