שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » "מחבלי חמאס בונים מנהרות בבטון ישראלי"
דיון כואב
ועדת החוץ והביטחון קיימה דיון קשה וטעון בנושא חטופי מבצע "צוק איתן": "מדינת ישראל נתנה כבר הכל ורק דבר אחד לא קיבלה – את הבנים שלנו", אמר שמחה גולדין
אחיו של אורון שאול | צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ צבי האוזר, קיימה היום (רביעי) דיון קשה וטעון בנושא חטופי מבצע "צוק איתן", בו השתתפו נציגי המשפחות של החללים סגן הדר גולדין ז"ל וסמ"ר אורון שאול ז"ל.

יו"ר הוועדה פתח את הדיון ואמר: "השנה נציין שבע שנים למערכת צוק איתן, בה התייצב צה"ל להגן על אזרחי ישראל מפני מתקפת טרור וטילים. במערכה זו איבדנו את טובי לוחמינו ובהם סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול, והם היחידים שלא שבו מן הקרב, וגופותיהם מוחזקות מאז בידי ארגון הטרור חמאס. ולא שבו בנים לגבולם. אנשי הטרור מן החמאס, במעשה חטיפת הגופות, לרבות במסגרת הפסקת אש, פעלו פעולה מנוגדת לכללי המוסר האנושי הבסיסי, מנוגדת לדין הבינ"ל ומנוגדת לעקרונות האמונה. אסור שישראל תנהל את החזרת חללינו לקבר ישראל על פי כללי המשחק של תנועת הטרור האיסלאמית – החמאס. ישראל חייבת להתבסס על עקרונות הדדיות הומניטריים בכל הנוגע לעניין זה".

צור גולדין: "תפקיד ועדת חוץ וביטחון לבקר את התנהלות הממשלה ואנו כאן כי ממשלת ישראל הוכיחה בשנים האחרונות שמדיניותה היא לא לבצע מאמצים להשיב את הבנים של ישראל הביתה. לא דמיינתי שאחי התאום יהיה קורבן לעסק הביש השני בתולדות המדינה, שרק ילך ויחמיר אם תחליטו להמשיך ולשתוק".

"אח שלי מוחזק במרחק שעה מפה, במיקום ידוע פחות או יותר, בשטח ובהכלה של כוחות הביטחון עם ארגונים וריבון שמדינת ישראל נושאת ונותנת איתם ועושה עסקים איתם יום יום. אנחנו לא כאן כדי לערוך דיון אינטלקטואלי על האפשרויות המונחות על השולחן אלא למנות את המחדלים ולתבוע את חשיפתם לציבור. תפקידכם כמבקרי הממשלה והרשויות המבצעות, כנציגי ומגיני העם-חייו וכבודו, לא לשתוק ולעמוד מהצד. לתבוע את זכויותיהם של חיילי צבא ההגנה לישראל ומשפחות אזרחי ישראל המגייסות את ילדיהן לשירות קרבי מדי חודש. חובתכם למנות את המחדלים ולתבוע את הבנים שלנו. השיטה הקיימת לא משיבה את הבנים באופן מוחלט, אי אפשר להביא טיעונים מימי טראומת שליט או להתחכם. אנו בסוגיה אחרת, זהו עסק ביש".

"לצערנו, הממשלה וזרועותיה משתמשות במלוא כוחן הבלתי מוגבל כדי להסתיר הכל מעיני הציבור ולרכוש לעצמן גם את תפקיד המבצע, גם את תפקיד המבקר וגם את תפקיד השופט. ראייה לכך היא מאמצינו הבלתי פוסקים בארבע השנים האחרונות ומאמציהם של מאות אחרים לקבל דיווח אודות כמות וזהות האסירים המשוחררים מהכלא הישראלי לעזה, ביצוע עסקאות הענק והטרפוד הבלתי פוסק של פעילויותינו בציר הבינלאומי".

"למען ערך הרעות, הערבות ההדדית, האחדות הישראלית, חיי חיילינו, למען מי שהקריבו את חייהם כדי להציל ישראלים והאלמוניים שעשו זאת וחיים בתוכנו. למען עתיד ילדינו. הפסיקו לשתוק, אתם המגן האחרון".

אופק שאול: "אני מחכה 2,388 ימים לאח שלי שיחזור מהשבי. אורון בא להילחם באויב שלנו ונפל בשבי. אחרי מלחמה מבצעים חילופי שבויים, וזו לא מילה רעה. די להתייפייפות, אורון יחזור רק דרך עסקת חילופי שבויים, כנ"ל הדר. דרך הומניטרית, חיסונים, התפלות מים, נמל, זה לא מה שיחזיר את אורון והדר. רק דרך עסקת חילופי שבויים. אתם חושבים שהם יוותרו על האסירים שלהם? אתם טועים. זה מה שחשוב להם ולכן נחטפו. אם תחשבו לנסות בדרך הומניטרית מה שהמדינה מנסה כבר כמעט שש וחצי שנים, לא נראה אותם פה 700 שנה. תתחילו להתעשת, כל מי שפה, ולהחזיר את אורן והדר ואת האזרחים. אם באמת תרצו להחזיר אותם, עסקת חילופי שבויים זו הדרך היחידה. לא לברוח מהאמת ולא לברוח מאחריות. אני רוצה שאחי יחזור הביתה, לא שום דבר אחר. מדינת ישראל עשתה זאת תמיד, והנה המדינה לא נפלה, המדינה יכולה לעמוד בזה. תראו אחריות לחיילים שלכם שנפלו בשבי, לחיילים שמתגייסים, תראו שאכפת לכם. אני זה שרואה את המשפחה שלי מתפרקת, אמא שלי כל יום נגמרת, לא אתם. לא ביקשנו דבר, לא זהב, לא יהלומים, לא דבר שלא שייך לנו, רק את אח שלי שיחזור הביתה, שיצא להילחם בשבילכם. תעשו את המינימום כדי להחזיר אותו לא את המקסימום כדי לא להחזיר אותו".

לאה גולדין בחרה להקריא לחברי הוועדה, לרגל יום השואה הבינ"ל, מכתב שכתב הדר ז"ל מתוך קרון שילוחים, בעת שהיה במסע לפולין בכיתה י"ב, ולאחר מכן סיימה את דבריה ואמרה כי "לא סתם קראו להם הדר ואורון, כי כאשר נחזיר אותם, ההדר והאור לעם ישראל".

אלוף אהרון חליוה, ראש אגף המבצעים בצה"ל: "מה שאמר אתמול הרמטכ"ל בנאומו ובמספר אירועים אחרים קודם לכן זו תמצית מדיניות צה"ל. חובתו של צה"ל לדאוג להשיב הביתה את הדר ואורון ושאר נעדרי צה"ל באשר הם. אנו עוסקים בעניין הזה רבות, זה נמצא על שולחנו של ראש המטה הכללי בסדר עדיפות גבוה, ומשפחות גולדין ושאול מכירות את עמדתי שעד שלא נשיב אותם הביתה לא מילאנו את משימתנו. נמשיך ונעשה מאמצים בערוצים השונים, גם בעולם המבצעי וגם בעולמות יותר חשאיים, מתוך ראיית הביטחון הלאומי, כדי להשיבם במהרה לביתם, כמו שאמרה לאה, כדי שיחזור האור וההדר".

רני פלד, ראש אגף המודיעין במטה לביטחון לאומי: "ליבי כמובן עם המשפחות שמביעות היטב את כאבן וכולנו שותפים לו. כאחד שמלווה את דיוני הקבינט ודיוני רה"מ אני יכול לומר שנושא החזרת הבנים הוא נושא שנמצא במוקד העשייה 24/7. אנחנו מחויבים להחזרת הבנים, זה חלק מתפיסת הביטחון של ישראל, וכל הגורמים עושים כל מה שניתן לעשות. לא ניתן לתאר פה את כל ערוצים אבל ראש הממשלה מוביל את המאמץ יחד עם שר הביטחון, כל גופי הממשלה, מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום וצוותו, וגופים רבים בקהילת המודיעין. כולם עושים מאמצים רבים, רחבים ורב-ממדיים, כמיטב יכולתם, שלצערנו לא הניבו עד כה את התוצאה הרצויה. יש ועדת שרים מיוחדת שראש הממשלה מינה לדיונים בפרשה. הנושא הזה נמצא בראש סדר העדיפויות של הדרג המדיני, גם בעיתוי הנוכחי. אנחנו לא מחזירים גופות מחבלים בכלל וזו החלטה שהתקבלה לפני מספר חודשים כדי ללחוץ על חמאס. כל מה שהדין מאפשר נעשה. המאמצים האלה יימשכו וננסה גם אפיקים חדשים, בתקווה שנגיע לפתרון".

תא"ל (מיל) אמיר אביבי, מנכ"ל תנועת הביטחוניסטים: "הרמטכ"ל אתמול דיבר על קווים אדומים שבהם לא מסייעים הומניטרית לעזה עד שחוזרים הבנים, אבל אני לא הבנתי מה הם ואם הם הוגדרו. דובר פה גם על שחרור מחבלים ואני מזכיר שיחיא סינוואר שמחזיק בהם הוא משוחרר עסקת שליט. אנחנו צריכים לא רק להחזיר את הבנים אלא לדאוג למנוע את החטיפה הבאה. זו אחריות מדינת ישראל, ממשלת ישראל וצה"ל לעשות הכל להחזיר את הבנים אבל יש גם חובה לציבור הישראלי בכללותו לגבי העתיד וצריך למצוא את האיזון בסוגיה".

השגריר (לשעבר) רון פרושאור, ראש מכון אבא אבן לדיפלומטיה: "בזירה הבינ"ל רואים פער גדול בין רמת ההצהרות למעט מאוד מעשים. בתחום המעשים, כי כמדינה אנו לא מגדירים את זה באמת בראש סדר העדיפויות שלנו. דיפלומטיה אפקטיבית זה שימוש באמצעי לחץ להשגת מטרה, ועד עכשיו לא הפעלנו מספיק מנופי לחץ. השבת הבנים חייבת להיות בראש הנקודות לשיחה עם כל מנהיג עולם שמגיע לדבר איתנו. גם הרוסים, גם האירופאים וגם האמריקאים – חייבים לעבור מדיבורים למעשים. לישראל יש הרבה מאוד מנופים מול חמאס, וזכותה של מדינה לקבוע את סדר העדיפויות הביטחוני שלה, אבל, עם יד על הלב, האם שמנו את השבת הבנים מספיק גבוה במדרג הביטחון הלאומי וניצלנו מספיק את ההזדמנויות הבינ"ל שעמדו לפתחנו? לצערי, התשובה היא שלא באמת, ועכשיו יש להפשיל שרוולים ולפעול".

מאיה אוחנה מורנו, אלמנתו של סא"ל עמנואל מורנו ז"ל: "אני יושבת ותוהה מה קורה במדינה שלנו. ביחידות הטובות, לא שואלים אם אפשר או אי אפשר, אלא אומרים צריך. צריך שתביאו לי את…. ולא מעניין איך. לצערי, במציאות שאני נתקלת בה, המשפחות נאלצות להביא את הפתרונות וזה לא תפקידן. בחרתם להיות בכנסת ולהנהיג אותנו, תהיו ראויים לכך, ושימו בראש סדר העדיפויות את הערך של ערבות הדדית והשבת הבנים. זה יסדר לכם את ההיגיון והרבה מלל ואינפורמציה לא רלוונטית ייעלמו. אנחנו מצפים לראות מעשים ולא רק דיבורים".

איילת גולדין: "האלוף חליוה ורני פלד, אלה מילים חלולות ואנו באנו לדרוש תשובות. אני רוצה להבין אחרי שש שנים מה תכנית הפעולה להשבת החיילים והאזרחים. אני לא צריכה שליבכם יהיה איתי אלא שהמוח שלכם והיכולות יהיו מפוקסים במשימה הזו. מילים כלליות זה חוסר לקיחת אחריות ואנשים במעמדכם צריכים לתת תשובות מפורטות".

אבירם שאול: "מי שיצא לקרב, צריך לדעת להחזיר אותו. נקודה. אנחנו לאט לאט, בלי לשים לב, הולכים פה למדרון שמוביל לעוד מקרה של רון ארד, אם לא תפקחו את העיניים שלכם. למה המשפחות צריכות להילחם על החזרת הבנים הביתה? אתם שלחתם, אתם תחזירו, ולא מעניין אותי כמה מחבלים ישתחררו. נמאס כבר לרדוף אחריכם שש וחצי שנים. אח שלי יצא להילחם בשביל כל אחת ואחד מכם. מה קיבלנו? יש בחדר של אורון ארגז בצבא חום עם האות צ' עליו. אני שלחתי לצבא את אורון, לא ארגז. פתאום עכשיו רוצים לשנות את המשוואה וחוקי המשחק. לאורך כל ההיסטוריה חיילים חזרו בעסקאות, תפסיקו להתכחש למציאות הזו".

ח"כ אופיר סופר אמר שכחבר כנסת הוא מרגיש חסר אונים בסוגיה, והוא צריך להאמין שנעשות פעולות, וברור למה יש מעטה חשאיות, אבל הלוחמים צריכים לדעת שמדינת ישראל תשיב אותם משדה הקרב.

ח"כ אסנת מארק אמרה כי זהו הדיון החשוב ביותר בו השתתפה מאז הגיעה לכנסת ב-2018, והיא הייתה הופכת עולמות להחזיר את בנה הביתה, כי זה הערך הכי חשוב בעם שלנו, ובטוחה שראש המשלה וחברי הקבינט פועלים בנושא, אבל חייבים לראות את הבנים בבית.

ח"כ אלעזר שטרן אמר שמדינת ישראל מנצלת את אצילות המשפחות ופוחדת לעשות את מה שחייבים לעשות.

ח"כ יואב סגלוביץ אמר כי התוצאה ברורה אבל גם מבחן התהליך חשוב, ובלתי נתפס שמשפחה צריכה להגיש בג"ץ לקבל מידע שכזה, ויש גם משמעות לכיכר העיר ולדיונים גלויים בסוגיה זו.

ח"כ מיכל וונש אמרה כי זהו מקרה בוחן לכישלון ולהיעדרות של מדינת ישראל מהזירה המשפטית והתודעתית של החוק הבינלאומי, שעיקרון ההדדיות הוא עיקרון יסוד בה, והנזק המצטבר אכן פוגע בחוסן הפנימי של החברה, והקורונה הציפה זאת לפני השטח.

ח"כ אבי דיכטר אמר כי אין לזרות חול בעיני המשפחות, ובשום מקרה בעולם ארגון טרור לא שחרר אנשים, אלא תמורת אסירים, או שהם חולצו במבצע צבאי, אם הייתה היתכנות לכך. אם אין מהלך כוחני, העסקה היא האפשרות השנייה ואין בלתה.

ח"כ אורנה ברביבאי: "אני עמדתי שם כלובשת מדים מול המשפחות האלה ובישרתי להם את הבשורה הקשה מכל והבטחתי להם שמדינת ישראל תעשה הכל להשיב את בניהם. המשימה לא הושלמה וההבטחה הופרה. הנכונות לשלם מחירים ולקבל החלטות זו מנהיגות, והבעיה הגדולה כעת היא המדינה לא רואה עצמה אחראית לפתרון הביעה והמשפחות מובילות את זה. המדינה הולכת פעם רביעית לבחירות על שטויות ולא הולכת פעם אחת לבחירות על הפרת החוזה הכי בסיסי מול אזרחיה".

שמחה גולדין: "לדעתי שש שנים וחצי הוועדה הזו לא מילאה את חובתה וקיימה את הדיונים בנושא בוועדות משנה בהן ישבו אנשים שנכשלו בתפקידם. הנושא של אי החזרת הדר ואורן פוגע בחוסן הלאומי, ואחר כך תקיימו דיונים בוועדת המשנה של אורנה ברביבאי ותתהו למה יורד אמון הציבור בצה"ל ולמה יורד אחוז הגיוס. מי שלא מביא חללים, הוא יפקיר את הפצועים והחיים. החיילים מבינים את האיום הקיומי על המדינה, לכן הם ממשיכים להתגייס. תמיד יהיו הדר ואורן שיעשו את העבודה אבל איפה אתם!? כשלתם להביא את הדר ואורון, ואני לא מצפה שתעשו תשובה אלא שתביאו אותם. יש פה בעיה של המדינה, אבל מנסים להפחיד אותי שיהיו אימהות שיסבלו בעתיד. המחבלים לא ישוחררו – הם כבר משוחררים, אבל קוברים את זה בוועדות סודיות! כבר בחודש מארס התרענו על חרפת הכנסת המנשימים לעזה, והמדינה ממשיכה להתנהל כך".

שמחה גולדין מנה שורה של אסירים אשר שוחררו מאז מבצע צוק איתן, בטרם סיום ריצוי עונשם, ואמר כי מדובר במידע שהגיע רק ממקורות גלויים, וכי המדינה מסרבת למסור להם מידע על סיבת השחרור, וגם בבג"ץ מוסרים למשפחה כי זה סודי. האימהות כבר בוכות בגלל המשוחררים הללו, אמר גולדין, שבונים את המנהרות, עם בטון שגם הוא נכנס מישראל. מדינת ישראל נתנה הכל, ורק דבר אחד לא קיבלה – את הבנים שלנו.

יו"ר הוועדה, ח"כ האוזר, סיכם: "זהו דיון פומבי, חשוב וטעון, בהמשך למספר דיונים מסווגים בהם נחשפו בפנינו, כגורם מפקח, המדיניות והצעדים שננקטו והמתוכננים. הצורה היעילה לקבל מידע מלא ויעיל, היא תחת מעטה של סיווג וחסיון ולכן הוא איננו מיותר או לא רלוונטי. כבר בישיבתה הראשונה של ועדה זו היא הקימה ועדת משנה העוסקת גם בנושא השבויים והנעדרים, ושם נשאלות שאלות נוקבות, נאמרת ביקורת ויש גם חילוקי דעות בין חלק מהחברים לנציגי המערכת, לעתים עד כדי הגעה לטונים צורמים, ודיון זה יימשך".

"למען הסר ספק, צריך להחזיר את חללינו הביתה ואסור להסיר מהשולחן שום אופציה. אי אפשר לבוא ולהגיד זה בלתי אפשרי או לא רלוונטי או לא נכון, בלי שניסו אותו. כל דרך צריכה להיבחן ולכל סדק צריך לנסות ולהיכנס. צריך לוודא שהממשלה עושה את כל הצעדים, משקיעה את מירב המאמצים יחד עם הגורמים האופרטיביים האחראים על המשימה הזו, והופכים כל אבן בנושא. אסור שהממשלה תעצום עיניים מול הדברים ואסור שהממשלה גם תיכנע לטרור". ​

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים