שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » משרד הבריאות התחייב: דרכון ירוק למחלימים
אחרי תחקיר 'בחזית'
יו"ר הוועדה ח"כ אשר הודיע כי יקיים דיון נוסף בתוך 10 ימים וידרוש יעד לתחילת פרויקט הדרכון הירוק. אדלשטיין: בשום מצב לא תחסר מנה שניה של החיסון בישראל
יולי אדלשטיין ויעקב אשר | צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

וועדת החוקה בראשות ח"כ יעקב אשר, התכנסה היום (שני) לדיון מעקב אחר התקדמות פרויקט 'הדרכון הירוק' למתחסנים מחלימים ונבדקים, בהשתתפות שר הבריאות והממונה הלאומי לקורונה במשרד הבריאות. זאת לאחר שכבר בתחילת אוקטובר דרש היו"ר ח"כ אשר ממשרד הבריאות להציג מתווה מסודר לפתרון טכנולוגי שיאפשר להעלות את ההשתתפות בכוח העבודה ולהחזיר ענפים שלמים במשק לפעולה באמצעות שימוש בדרכון ירוק למחלימים מקורונה ובהמשך גם למתחסנים ולנבדקים (לפרק זמן של 72 שעות).

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר: "מהלך החיסון הוא מהלך חסר תקדים, המראה שיש לנו כוח ביצוע. שיתוף הפעולה עם הזרועות הנמצאות בשטח, קופות החולים הוא יסוד נכון שהצליח. הדרכון הירוק הוא זרוע משלימה ביציאה מהמנהרה, כמובן בשום שכל עם רגל על הגז והברקס אבל גם מבחינת התמריץ למתחסנים וגם עבור מחלימי קורונה, נוסף על הבדיקות הסרולוגיות שקצת מדשדשות, ישראל צריכה להיות אור לגויים גם בעניין הדרכון הירוק, זו תהיה השלמה לשנה הקשה שעברנו. אלו שאובייקטיבית שלא יכולים לעשות חיסון ייבדקו בבדיקות מהירות וכך נוכל לחזור לנורמליות, לתרבות, לבתי הכנסת, ולספורט. ברגע שיהיה זיהוי אמין, אהיה מוכן לשינוי חקיקה שיחמיר עם זיופים. אני בעד כל כיוון שיאפשר לחזור לחיים רגילים"

שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין: "אנחנו לא באים להראות לכם מוצר מוגמר שתאמרו עליו אמן. באנו להציג דברים ולשקף התלבטויות ויש פה שאלות בריאותיות, עקרוניות, כמו כמה זמן מחלים נחשב מחלים? שאלות משפטיות האם זה יוצר אפליה? ממש לא מעניין אותי אם מישהו בוחר שלא להתחסן וחשוב לשמוע שכל הח"כים שפה קוראים לציבור לבוא להתחסן. יש מחיר לכל בחירה מי שבחר לא להתחסן לא מגיע לו דרכון ירוק, אך מה עם מישהו עם אלרגיות קשות? לנשים בהיריון מותר להתחסן אך עדיין יש אוכלוסיות שלא יכולות ובאנו להתלבט יחד. בנוגע לנושא הבינ"ל- לאחרונה אני משוחח עם קולגות במדינות שונות וההתלבות מדרכון ירוק עצומה, הצעות כמו ברית לאומית של מדינות הסומכות אחת על השניה לסוג החיסון שניתן, ביחס לבידודים וטיסות הפוטנציאל עצום".

בהתייחסו לפרסומים על הנחיות לחוקרים לחקור חרדים ולא חילונים אמר השר אדלשטיין: "אפילו מחשובית לא ניתן לבצע דבר כזה במשרד. לא אהבתי את הניסוח "שר הבריאות מכחיש" למשהו שלא קיבלתי עליו אפילו החלטה. בשבעת החודשים האחרונים מי שמקבל החלטות זה אני והמנכ"ל- אין החלטה ולא הייתה החלטה".

עוד אמר: "אנחנו בהתפרצות יותר קשה מחגי תשרי, כל הנושא של חקירות אפידמיולוגיות ואולי אפילו בדיקות הופך כמעט לא רלוונטי בהתמודדות, העמדה שלי היא סגר מלא. צריך ללמוד עד כמה שדעת הקהל היא עניין הפכפך. ביומיים האחרונים ראשי רשויות, מנהלי בתי"ס, צוותי הוראה וכמובן הרופאים אומרים מספיק עם הכאילו, לכו על סגר קצר ונצא מהצרה הזו. אני מקווה שזו גם רוח הבניין הזה".

לדרישת ח"כ אלי אבידר להסיר את החיסיון על דיוני קבינט הקורונה אמר: "אשמח מאוד אם תהיה דרך משפטית להסיר את החיסיון, מאוד אשמח שכל מילה שאמרתי בישיבות הקבינט בקורונה תצא לציבור. נתנו תחזיות למאומתים, קשים ומתים והוטח בנו בכנסת שאנחנו הזויים ואפשר להסתכל לאחור לבדוק זאת".

בהשיבו לשאלות חברי הוועדה על תעדוף חיסונים סיפר כי בממשלה עלה רעיון להקמת ועדת שרים לתעדוף חיסונים, ואמר: "קפצתי ואמרתי לא יקום ולא יהיה, תקום ועדה מקצועית שתעשה תעדוף. יושבים בה 45 איש מכל הדיסציפלינות- רפואה, אתיקה ומשפט והיא קובעת תעדוף ואוי ואבוי אם נצא כנבחרי ציבור לדרוש סקטור כזה או אחר. זה נכון שאמרתי שיש לשקול את נושא המורים. המנכ"ל פנה לוועדה ו-44 מתוך 45 חברי הוועדה אמרו שהתעדוף כרגע הוא אוכלוסיית החיסון והמגיבים הראשונים כמו צוותי הרפואה. כל פעם פורצות שמועות על חברת החשמל, המשטרה, צה"ל ועוד. בגופים מסוימים מדובר על 100 איש שהתחסנו, ברשות שדות התעופה 180 איש, במשטרה התחסנו שוטרים שנמצאים במגע עם האוכלוסייה לפי תעדוף שקבעה הוועדה".

לשאלת יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר האם כשהחיסונים ייפתחו לכלל הציבור תהיה העדפה לאנשי הוראה, השיב השר אדלשטיין: "כרגע לא מחסנים ילדים עד גיל 16, כי אין הוכחה מדעית לניסוי קליני בו הם משתתפים ולכן טבעי לתת עדיפות למי שבמגע איתם".

בהתייחסו לעודפי החיסונים אמר: "במבצע בסדר גודל של מיליון ורבע חיסונים בשבועיים זה לא יכול שלא לקרות. כששואלים מה סוד ההצלחה, אני אומר שברוב המקומות הוקמו תחנות חיסון ענקיות באצטדיונים ואצלנו מגיעים לכל עיירת פיתוח ומושב באמצעות הטכנולוגיה הייחודית של פיצול מגשים. אין לי בעיה שמישהו בן 35 קיבל חיסון אך הבעיה היא שבאותו רגע התחייבנו לו למנה שניה. *אנחנו בוכים על כל אירוע בו הלכו חיסונים ליעד הלא נכון. מצד שני בין זה לבין לא לזרוק את החיסון עדיף שלא לזרוק, אך זה הולך ומשתפר".

במהלך חילופי דברים עם ח"כ יבגני סובה, אמר השר אדלשטיין כי "לא יהיה מצב במדינת ישראל שאין לנו במקרר מספיק חיסונים למנה השנייה. זה דבר הזוי".

אחמד טיבי | צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו) האשים: "כשאתם מגדירים את היעדים והגבולות תגיד שהיעד שלך הוא לחסן עד חודש יוני 70% מהאוכלוסייה. אל תאמרו דברים בגלל הבחירות, אתם מוציאים הודעות ולא מבינים למה הציבור לא מאמין לכם. אני לא רוצה שתגידו לנו שתחסנו תוך חודש וחצי את כל האוכלוסייה. כשאני שומע בתקשורת שהמנה השנייה מתעכבת אני מבין שאתם עושים את זה בגלל הבחירות".

השר אדלשטיין הגיב לדבריו: "אם הייתה לי אפשרות לחסן את כל אוכלוסיית הסיכון ביומיים הייתי עושה את זה וזה לא קשור לבחירות. אני מכבד אותך וחבל שאתה נכנס לשיח הזה, אתה היית עיתונאי, תעשה גוגל ותראה את התקשורת העולמית, בכלי תקשורת שמימיהם לא כתבו עלינו מילה טובה. תסתכל מה הם כותבים, לאף אחד מהם לא עלה רעיון שאנחנו מחסנים אנשים בסיכון בגלל הבחירות. אצל האנטישמים או באל-ג'זירה לא עולה האשמה כזו אז פה בכנסת? בשום שלב לא יהיה מצב במדינת ישראל שאין לנו במקרר מספיק חיסונים למנה השנייה. זה דבר הזוי".

פרופ' נחמן אש | צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

פרופ' נחמן אש הממונה הלאומי לקורונה במשרד הבריאות: "מה שעומד מאחורי הדרכון הירוק הוא כלי לניהול שגרת החיים כאשר מספר המחוסנים הולך וגדל, המטרה היא שנגיע לחסינות עדר של מדינת ישראל. ישנה כברת דרך לעשות ואני מקווה שנגיע ליעד. החשיבות הגדולה ביותר היא שנוכל להתנהל בחופשיות כשזה יקרה, בנוסף לכך אנחנו רוצים לייצר שכבת הגנה כדי שהפעילות תהיה כמה שיותר מוגנת. אנחנו רוצים לקדם ולזרז פתיחה של ענפי משק".

עוד אמר: "אני רוצה להבדיל בין תעודת מתחסן לדרכון/תו ירוק. אנחנו מייצרים בנוסף תעודת מתחסן שכל אדם אחרי המנה השנייה יוכל לקבל אותה, התוקף הוא שבוע אחרי המנה השנייה לחצי שנה. נדע להעריך את זה לאורך הזמן והתעודה תיתן את הפריבילגיה של פטור מבידוד. כאן אנחנו מדברים על הדרכון הירוק שאמור להיות תו מעבר לכניסה לפעילויות".

בהתייחסו ליעילות החיסון אמר: "אנחנו לא יודעים אם החיסון מונע הדבקה כי זה לא נבדק. יש עדויות על בע"ח שזה כן מונע לפחות חלק מההדבקה אבל אי אפשר לדעת בוודאות, ובגלל זה גם בפעילויות חובה ללכת עם מסכה וזה לא ימנע את זה. ייתכן שמי שחוסן יהיה מדבק ברמה כזאת או אחרת ואנחנו נלמד את זה עם הזמן. זה לא מושך ומוריד את הרעיון של הדרכון הירוק- החיסון מפחית סיכון, המסכות מפחיתות. אנחנו מנסים למצוא פתרונות ומחכים להגיע לתוצאות בשטח".

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר: "דיברנו בזמנו על כך שבכניסה לאירועי תרבות יהיה ברקוד ומי שיש לו חיסון או תעודת מחלים יוכל להיכנס ומי שעדיין לא בקבוצות אלו יוכל לערוך בדיקה. לא יהיה מצב בו יהיה סגר מוחלט על חצי מדינה והחצי השני חופשי ומאושר".

פרופ' אש: "הדרכון יונפק על גבי אפליקציה ויכלול מעבר לבני משפחה והוא מופעל בכפוף למדיניות פתיחת המשק. היום אנחנו בתחלואה גבוהה וסגר כך שאי אפשר לפתוח פעילויות כאלו אך ככל שהתחלואה תרד נוכל לצאת לדרך".

בתגובה לאמירתו של יו"ר הוועדה ח"כ אשר כי יש לאפשר שימוש בדרכון ירוק במקום תפילה, השיב פרופ' אש כי "עדיין מתלבטים על כך שלא לכל דבר הדרכון הירוק מתאים. אין צורך בדרכון ירוק לסופר, מקומות עבודה, חנויות רחוב, תחבורה ציבורית ובתי תפילה. אנחנו לא מחייבים את הדבר הזה, אך יחד עם זאת לא תהיה בעיה למי שירצה להשתמש בזה. קניון זו שאלה גדולה כי יש חנויות חיוניות ואתה לא רוצה לחסום ולהגביל אותן, אותו דבר על חדרי כושר שאנשים מגיעים לשם 3 פעמים בשבוע ולעשות בדיקות כל פעם זה בעיה. זה אמנם יעודד חיסונים אבל זה בעייתי לבקש. צריך להגיע למתווה שהוא גם כלכלי. לגבי תרבות אנחנו בכיוון להסכמה על 75% תפוסה במופעים".

בתגובה לדבריה של ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו): "ששאלה אם אינו חושב שהמאמץ צריך להתרכז בהגנה על אוכלוסיות פגיעות כמו בתי אבות ולתת מענה לחוסרים במערכת הבריאות השיב פרופ' אש: "גם אם נחסן את האוכלוסיה המבוגרת כולה, יש אוכלוסייה יותר צעירה של גילאי ה-60 שבהתפרצות גבוהה של המחלה יעלו בה מספרי החולים הקשים. האסטרטגיה היא להוריד את המחלה, החיסון הוא אמצעי אחד אבל אולי בעוד שנה או בקיץ הבא נוכל לוותר על הדברים האחרים".

אלי אבידר | צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

שר התרבות והספורט חילי טרופר: "אני שמח שהמאמצים הרבים שלנו מתחילים לשאת פרי, ואחרי שורה ארוכה של פגישות ומאבק מתמשך, התקבלה עמדתנו שהראשונים לחזור צריכים להיות תחומי התרבות והספורט. יש כאן צעד חשוב והבנה שענפים אלו זקוקים להיות בראש".

רונה קיזר ראש אגף מחשוב במשרד הבריאות: "משרד הבריאות שוקד בלמצוא פתרונות לאוכלוסיות שידם אינה משגת באמצעים טכנולוגיים ולכן כל מענה ניתן באמצעות 4 שפות, דרך מערכת ניתוב שיחות, קופות החולים, אפליקציה ואתר אינטרנט. כרגע אנחנו שוקדים על אתר שייתן מענה לשאלות ותשובות בצורה קלה, נוחה ושיהיה מונגש לציבור, האתר עלה היום ונשווק אותו. "תעודת המתחסן" תהיה רלוונטית גם לחו"ל וגם לארץ ותיתן מידע כמו מתי נעשה החיסון ומה תוקפו. ניתן יהיה לקבל עותק קשיח בקופות החולים על מנת לתמוך את אוכלוסיית הגיל השלישי. גם לדרכון הירוק ניתן אמצעים בכל מה שקשור לזה, כדי שיהיה כיסוי רחב לקהל. אנחנו ממשיכים ובוחנים ערוצים דיגיטליים כדי שלא יהיה פער או חסם לאוכלוסיות שאין להן נגישות לכך".

רחלי מנדלוביץ, מובילת אפליקציית הרמזור באגף המחשוב במשרד הבריאות, הציגה את האפליקציה: "אנחנו מקבלים מידע מותאם לשגרת החיים ולמקום שבו אנחנו נמצאים. הדבר הראשון שבוחר מי שנכנס לאפליקציה הוא הנחיות לגבי הדברים שמעניינים אותו. הוא מזהה את עצמו אם הוא חלק מקבוצת סיכון וזה ייתן לנו לייצר עבורו מודל מותאם. המשתמש יקבל זיהוי היכן הוא נמצא, עם מסרים שיעודדו התנהגות שמחזקת או מקטינה סיכון. הוא יוכל לקבל את ההנחיות ולראות את גרף התחלואה באזור והאם הוא הולך לכיוון חיובי או לא. ההנחיות מסודרות לפי תחומי החיים שמעניינים אותי כמו דת, תרבות, קניות, דבר המאפשר ליצור חיבור עם הציבור. בנוסף אנחנו גם תומכים בעסקים, בעל עסק יכול להקים את העסק באפליקציה והיא תעזור לומר כמה לקוחות אפשר להכניס לעסק לפי שטח וסוג העסק ומהן הנחיות התו הסגול שרלוונטיות אליך. בעל עסק יוכל לתלות ברקוד שאנשים יסרקו וכך הם יקבלו מידע לגבי הנחיות העסק ולעשות את הבחירות שלהם".

בהתייחסה לדרכון הירוק אמרה כי "הוא יינתן למי שנבדק ונמצא שלילי לקורונה או החלים מקורונה. המשתמש ימלא 3 פרטים – מס טלפון, ת.ז ותאריך לידה. הדרכון יאפשר להצליב את המידע שנכנס לאפליקציה עם קופת החולים ואחרי שזה ייעשה תהיה אפשרות לעבור. מבחינת הזכות לפרטיות לא יהיה ידוע לצורך מה אדם קיבל תעודת מעבר והיא לא תכלול מידע רפואי".

­ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו): "לומר שאני מעודד את הציבור לא להתחסן זה לא נכון ולא מתאים לך. אדוני השר רוצה לקבל את אמון הציבור ויהיה קשה לקבלו אם לא תורידו את החיסיון על דיוני הקורונה למשך 30 שנה. דבר נוסף הוא שאין דחיפה של הציבור לעשות בדיקות סרולוגיות. יש בדיקות קורונה של ינשוף הנותנות מענה תוך כרבע שעה והן לא באות לביטוי ובמקומן כרגע מחכים יום יומיים ויש בלגן. האם בדקתם את הקונפליקט בנוגע לזכויות האזרח בהקשר לדרכון הירוק? בשום מדינה שאני מכיר לא מתבצע תהליך כזה של דרכון על בסיס חיסונים".

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת): "על הפקידים לתת לנו נתונים ולא תוכחות הוא האשמות בפופוליזם. מה שיש היום אינו סגר, והיחידים שמשלמים את המחיר הם העסקים. צריך להפעיל מדיניות דיפרנציאלית, עם תו סגול ולהדק אכיפה. אנחנו נגד ניצול ציני של רה"מ בתקופת בחירות, לבוא ולעשות תעמולת בחירות במוקדי חיסונים, זה מביא לתופעה הפוכה. שיחפש קולות במקום אחר".

ח"כ אריאל בוסו (ש"ס): "נושא החקירות לחרדים ולא לחילונים- לא נשמעה הודעה ברורה בנושא. הקלטה של אחת החוקרות מעידה שזה קיים וזה נשמע גרוע. יש לקבל הוראה בנושא".

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו): "התרופה לכך שאנשים יאמינו ויבצעו היא אמון ציבורי והנגשת המידע. לא רק בשפות אלא גם במהות. כששולחים את הציבור לקרוא פרוטוקולים של ה-FDA זה מגוחך כי ל-99.9% מהציבור זה לא נגיש. יש אוכלוסיות עם אלרגיות ויש עוד אוכלוסיות. בוויכוח בנושא יש לאמץ גישה מחבקת. נושא הדרכון הירוק עלול ליצור אפליה לא מדתית וכן פגיעה בחופש הפרט, יש לשמור על חופש הפרט להחליט על גופו".

ח"כ אסנת הילה מארק (הליכוד): "אשמח שמשרד הבריאות יתייחס לעודפי החיסונים שנשארים בקופות החולים. האם כשאנחנו מקבלים הודעה מהקופה שנשארו מס' חיסונים ואפשר להגיע להתחסן, אנחנו באמת יכולים להגיע גם אם אנחנו לא בקבוצת סיכון".

ח"כ עמית הלוי (הליכוד): "האם יתאפשר אחרי חיסון אוכלוסיית הסיכון לפתוח את המשק בצורה משמעותית יותר כיוון שעד עכשיו פחדנו מהדבקה ומיתה של קבוצה זו? לגבי הנתונים של מערכת החינוך, ישנו ערפל לגבי חתונות שכן אפשר לקיים, ולימוד בכיתה לא. הנתונים סותרים ואני רוצה לשמוע האם צריך לחזור לסגר במערכת החינוך."

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת): "אני פונה לשר בדרישה לחסן מידית את כל עובדי ההוראה. זה תנאי להמשך הפעלה של מערכת החינוך. זו גם דרישה של הסתדרות המורים שאמורה לצאת לשביתה אם לא יחוסנו. אנחנו יודעים שהחיסון מונע חולי, השאלה אם הוא מונע הדבקה ובאיזה שיעורים. צריך לרשום את החיסון בפנקס החיסונים השגרתי, למה צריך עוד מסמך?"

ח"כ סונדוס סלאח (הרשימה המשותפת): "מגיעות פניות של נהגי תחב"צ המבקשים תעדוף להתחסן גם אם אינם בגיל. הדרכון הירוק הוא דבר מפלה, הן כלפי קבוצות המאמינות שזה לא נכון והן כלפי נשים בהיריון. זה עלול לעודד עברינות אזרחית ויש לתת מענה לכלל האוכלוסיות".

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה: פנה לחברי הוועדה "להקשיב למסרי משרד החינוך. אסור שבגלל שאלות מה שבנינו לא יתממש ויהיה שיתוק. יש להפסיק את סיכול היוזמות והפעולות של המשרד, אנחנו בדרך ל-1000 מתים בחודש הקרוב. אני מבקש שתבצעו ותתנו לדברים לקרות כי ככה אי אפשר להמשיך".

היו"ר ח"כ אשר סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה תתכנס בתוך 10 ימים לדיון נוסף בו יבקש יעדי יישום ממשרד הבריאות: "צריך להתכנס ללו"ז, לתת אפשרות לעסקים שיודעים להביא את המכשור המתאים ולקחת על עצמם את הבדיקות המתאימות וברקודים. שתהיה כלכלה חופשית גם בדבר הזה. הכרטיס הירוק לא יכול להיות להפקרות, אבקש שתיידעו אותי אם תהיה בעיה כלכלית בהשקעה של רכישת הכרטיסים הללו מבחינת עלויות, ואני מאמין שמשרד האוצר יפתור זאת מתוך הרצון שהמשק יחזור לפעול".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים