שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » מתווה לפיצוי על אסון במירון תוך 3 שבועות
האוצר התחייב
תמימות דעים בין חברי הכנסת, שר הרווחה ומנכ"ל הביטוח הלאומי כי המודל של פיצוי משפחות אסון ורסאי, במסגרת חוק הביטוח הלאומי, הוא המודל המהיר והנכון ביותר
אלכס קושניר ומאיר כהן | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת הכספים הזמנית בראשות ח"כ אלכס קושניר, קיימה היום (ב') דיון המשך בנושא פיצוי לנפגעי אסון מירון. יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר ציין בפתח הדיון כי "העידן של אחראי אבל לא אשם נגמר כאן. יש לדאוג למשפחות ההרוגים שנותרו כרגע ללא סיוע, מוטלת עלינו האחריות לפעול מהר ככל הניתן כדי לתת להם את שמגיע להם".

שר הרווחה והשירותים החברתיים, מאיר כהן: "מי שנקבעו לו פיצויים כאלה ואחרים המגיעים לו במסגרת החוק כבר מקבל אותם, כספים הועברו ללשכות הרווחה לטיפול בצרכים השונים של המשפחות ונעביר ככל הדרוש, נותרה השאלה של הפיצוי, יש את המודל של אסון ורסאיי, יש אחרים. אנחנו, ביטוח לאומי, משרד הרווחה, ערוכים לכל החלטה שתגיע. יש לקדם את הפיצוי שיוחלט עליו מהר ככל הניתן. אני מציע שלא ניכנס לדיון כביטוח לאומי, אנחנו זרוע מבצעת, מה שיוחלט הוא שיהיה".

ח"כ משה גפני: "מי שהלך לבקר את המשפחות ראה שמצבם הכלכלי מאוד קשה. המדינה לא יכולה לעמוד מהצד באסון לאומי. אני חושב שיש ללכת על המתכונת שמנכ"ל הביטוח הלאומי הציג לנו בדיון הקודם, על מודל ורסאי שמתורגם לאסון מירון, כפי שהובא במסמך שקיבלו חברי הוועדה ממאיר שפיגלר. אם יש הערות על המסמך שיציג כל אחד את הערותיו, אם לא אז יש להצביע על זה תוך שבוע – שבועיים, להעביר למשרד האוצר והרווחה ולהביא זאת ליישום. ללכת לחקיקה משמעו שלא רוצים לתת את הכסף כל כך מהר".

מאיר כהן | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ח"כ אפרת רייטן: "כמי שייצגה את המשפחות באסון נחל צפית אני תומכת בהצעה בצורה חד משמעית, ללכת על זה דרך סעיף 9 של ביטוח לאומי, כך לטפל בזה בצורה המהירה והמיטבית ביותר. במקביל אנחנו מקדמים חוק של אסונות לאומים, שיגדיר מי הגורם שמכריע מה הוא אסון לאומי, מה המתווה ומה המסגרת, ואז ניתן יהיה לדעת איך לפעול במקרים עתידיים בצורה סדורה".

במהלך הדיון עלתה גם דרישה לרכז את הטיפול במשפחות באופן מסודר ועל ידי גוף אחד, תוך מתן טיפול נפשי מהותי, טיפול שלא ניתן עד כה בצורה סדורה מצד המדינה. ושר הרווחה ציין כי משרדו יעביר כספים ללשכות לצורך טיפולים להם יזדקקו המשפחות.

ח"כ מיכל וולדיגר: "אנחנו חייבים לזכור גם את התמיכה הנפשית, הם עברו אסון נוראי, המשפחות האלה זקוקות לתמיכה ועזרה נפשית ואין לזה שום התייחסות. אני מצפה מהאוצר וממשרד הרווחה ומשרד הבריאות שיכניסו את היד לכיס ויסייעו".

משה גפני | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

שמעון ישראל אלחדד, נציג המשפחות השכולות, שאיבד את שני אחיו באסון: "שום דבר לא יחזיר לנו את היקרים לנו מכל, עם זאת כלל המשפחות, מהסולם הסוציו אקונומי הכי חלש בארץ. אין לנו גוף שמסדיר את כל הליווי של המשפחות בפן הפסיכולוגי והנפשי, בכלל המרכיבים של המשפחה – הורים ואחים וכו', צריך לשים על זה לב, איך הנושא הטכני יעשה".

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר ציין כי המוסד יכול להעביר פיצוי מידי מהרגע שההליך יאושר, אך ישנה בעייתיות עם משפחות הנפגעים מחו"ל: "אנחנו מדברים על פיצוי שמעבר למה שהחוק מעניק לכל אחד ואחד מהזכאים בהתאם למצבו. לצד כך, בסעיף 9 בעיקרון אין לנו אפשרות לתת כספים לתושבי חו"ל, אנחנו חושבים על מתווה אחר שיוכל להעביר את הכספים האלה, כדי לא להגיע לחקיקה. לא בטוח שזה יעלה בידינו, אבל אנחנו בוחנים את העניין".

שר הרווחה התייחס לדברי המנכ"ל: "אומר מנכ"ל הביטוח הלאומי שהמתווה עבר את עיני גורמי האוצר, ולא ביקשו את עמדת משרד המשפטים. אני מבקש שבשלושה שבועות ילכו על סעיף 9, יש דרך ואור ירוק לפצות אותם דרך הסעיף".

אלכס קושניר | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

לשאלת יו"ר הוועדה לטווח הזמנים השיבה יעל לינדנברג, נציגת אגף תקציבים: "נעשה דיונים מקדימים כדי לקדם את הפרוצדורה. ב-2 המתווים אפשר לעשות את זה ארוך או קצר יותר. צריך טיוב והבנת המספרים בהצעת הביטוח הלאומי, בוורסאי היה היקף מקסימלי של אוכלוסייה שהגיעה למתחם, במירון מדובר על משהו הרבה יותר רחב, אני לא מדברת על הנפגעים, ניתן לעשות זאת בלוחות זמנים, שלושה שבועות עד חודש".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון "לכולנו ברור שחקיקה תיקח יותר זמן. אנחנו צריכים לתקן עוול שנגרם למשפחות שנפגעו במירון ויש לעשות זאת מהר ככל הניתן, 3 שבועות לממשלה זה פרק זמן סביר אבל אני מבקש שזה יהיה המקסימום, אחרי שדנתם עם הלשכה המשפטית של הוועדה וכל המשרדים, ובתנאי שאז נראה את הפתרון, בנוסף נקיים דיון מעקב כדי לוודא התקדמות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים