שיתוף
תגובות
בריאות » בריאות המגזר » מתנגדי החיסונים מול האמת הרפואית
פרויקט 'בחזית'
'בחזית' יצא לשוחח עם "מתנגדי החיסונים השקטים" וחזר אליהם עם תשובות ממומחי מערכת הבריאות • האם הם השתכנעו ומה היה המסר של פרויקטור הקורונה?
חרדים מתחסנים | צילום: דוברות מד"א

את אנשי הקונספירציות ומתנגדי החיסונים, לא קשה למצוא. הם נמצאים בכל פינה ברשתות החברתיות ובכל הזדמנות שנותנים להם, הם משמיעים את טענותיהם. לרוב אלו טענות סרק, שכל בר דעת יכול להוכיח אחרת והפוך.

יתכן שאותם אנשים עושים זאת בעיקר בשביל תשומת לב, קבלת פרסום וזמן מסך. אבל מה בנוגע לאלו, שמתנגדים לחיסון, אבל לא מדברים, משאירים זאת בינם לבין משפחתם? ממה הם חוששים? מה הם טוענים? ואיך אתם הקוראים תוכלו לגרום להם לצאת ולהתחסן, בלי פחד ובהלה. יצאנו לשטח, לפגוש את אותם אנשים, בכדי לנסות להבין מה המניע שגורם להם להתנגד לחיסון.

התמקדנו בעיקר בערים בני ברק וירושלים, הערים בהן שוכנים הריכוזים החרדיים הגדולים ביותר. פגשנו אותם בשטיבלאך, בחנויות וברחובות העיר. שאלנו אותם מספר שאלות. בתחילה הם חששו להביע דעה בקול, אבל לאחר הבטחה שלא נזכיר את שמם, הם התרככו והחליטו לשתף פעולה.

מסתבר שאין מצידם התנגדות לחיסון, אלא שחוסר המידע וסימני השאלה, מגבירים אצלם את החששות והפחדים. הסובבים אותם מתעלמים מהשאלות, היות וכולם מתחסנים, ובכך לא משאירים להם מקום לברר ולפרוק.

הקשבנו לשאלותיהם, שדרך אגב, ממש לא מופרכות. סיכמנו איתם שאחרי הראיון, נציג בפניהם את תשובת המומחים בנושא, ואם אכן נצליח להרגיע את החששות, הם ירוצו להתחסן. אפילו יותר מזה, ישכנעו עוד ועוד מכרים וידידים.

מנחם מבני ברק היה נחרץ: "כופים עלינו להתחסן בחיסון שלא עבר שום אישורים, מחדירים לנו רעל ושבבים".

על שאלת מנחם ועוד רבים, עונה הד"ר בת שבע גוטסמן מקופת חולים 'כללית': "יש לזכור שטכנולוגיית ה mRNA כבר הייתה קיימת (היא פותחה, בין היתר, כדי להתמודד עם מחלות שמחוללים נגיפים אחרים ממשפחת הקורונה כמו סארס ומרס). פיתוח הטכנולוגיה הזאת רק הואץ בעקבות המגפה הנוכחית. כל השלבים הנדרשים בפיתוח החיסון נעשו כנדרש, ועקב השכיחות הרבה של המחלה לא היה צורך בהמתנה של שנים עד לקבלת תוצאות. זאת בניגוד לבדיקת השפעתו של חיסון למחלה נדירה שמתרחשת לעיתים רחוקות. במקרה כזה יש צורך במספר גדול הרבה יותר של משתתפים ובמעקב ממושך יותר עד שיאותרו חולים במחלה הנחקרת. כאמור, מכיוון ששכיחות הקורונה רבה ניתן היה לקבל תוצאות במהירות".

גם ראש הממשלה עונה בסרטון, שהוציא לכבוד חג הפורים, על שאלתו של מנחם. הוא מזכיר כי החיסון עבר את טובי המומחים בעולם וכן את בדיקתם של ה -FDA האמריקני. עוד הוסיף ואמר, כי מיליוני אנשים בעולם כבר לקחו את החיסון ויצאו מכלל סכנה, מה שמוכיח את יעילותו של החיסון.

גדולי ישראל מכל החוגים והעדות, בחנו את הנתונים וחקרו את אנשי הרפואה. הם הגיעו למסקנה כי החיסון בטוח וחובה על כל אחד ואחת להתחסן

אבי בלומנטל

אברהם שואל בחשש ובשקט, מפחד שישמעו אותו בקלקלתו כשהוא שואל אודות החיסון: "אנחנו יודעים הרי שחיסון לשפעת לוקח כמה שנים טובות עד שמאשרים שהוא טוב. מנסים את זה לפני האישור על כל קבוצות הגילאים והמצבים, אם זה ילדים או נשים הרות ומבוגרים. פה בחיסון ראינו שלא בדקו את זה על כל סוגי האנשים, אלא על קבוצה ממש ספציפית וממש לא על בעלי מחלות רקע. אז איך ככה מנסים לחסן אפילו אנשים חולים בלי שיש ניסיון בזה?"

התשובה לחלק הראשון של השאלה. נמצאת בתשובתה של ד"ר גוטסמן למנחם. מבירור קטן לגבי החלק השני של השאלה, הנוגע לאנשים בקבוצת סיכון, עולה, כי לפני שיווק החיסון, עוד בשלב הניסויים, החיסון נוסה ונבדק גם על אנשים בקבוצת סיכון, שכאמור הגיבו בצורה טובה לקבלת החיסון.

יותר מזה, מקשה שמואל, אברך מירושלים: "מה עם תופעות הלוואי של החיסון בעתיד הרחוק? מי אמר שחלילה זה לא ישפיע לרעה בעוד שנה, ואפילו בעוד עשור?"

"אם לדבר על הפיל שבחדר..", אומר חיים זאב, "איך עם ישראל הולך להתחסן בהמוניו, בזמן שיש חשש שחלק מתופעות הלוואי הן פגיעה ביכולת הפריה ורביה. מי לוקח את האחריות על דברים כאלו?"

על שאלה חשובה זו עונה ד"ר אורלי גרינפלד – מומחית לרפואת משפחה במכבי שירותי בריאות: "מהעדויות שיש לנו לגבי החיסון הזה ולגבי המנגנון הביולוגי שבו עובד החיסון, ונבדק על ידי מומחים בעולם ובארץ, מומחים לנושא פריון, ראינו שאין פגיעה ביכולת של פריון, לא אצל גברים ולא אצל נשים. ובנושא חיסון לנשים הרות שאגב זה שאלת השאלות, משיב משרד הבריאות כי אין כל בעיה לחסן נשים בזמן הריון, למרות שהחיסון לא נוסה על קבוצה זו. אך במשרד הבריאות מדגישים כי לא ידוע על מנגנון ביולוגי כשלהו בחיסון, שעלול לפגוע בהיריון או בעובר".

אל השאלות ששאלנו, כל אחד יכול להתחבר ולהזדהות, אך רוב האנשים מחוברים לקבוצות ורואים חדשות, לכן הם שומעים את דעת המומחים שעונה להם על הקושיות. חלק גדול מהמגזר החרדי, לא מחובר לרשתות, ואין הוא ניזון מאתרי החדשות. חלקם קוראים את העיתונים החרדים, וקומץ קטן ניזון אך ורק ממה שמספרים להם בכולל או בבית כנסת. חדשות שלעתים אין בהם דבר ואפילו זורעות פחד בקרב הציבור.

חזרנו אל חברנו, שהקשו בשאלות, עם תשובות המומחים בנושא, בתקווה שאלו יניעו אותם לצאת ולהתחסן. יש לומר שהם די הפתיעו בדבריהם: "אנחנו יודעים את כל זה, ראינו בעלונים, קראנו בעיתונים. אבל זה לא באמת נכון, זה הכל המצאות של הפוליטיקה ועוד כמה עשירים שרוצים לשלוט בעולם, ולעצור את המשכיות כל ישראל והיהדות". יותר מזה, הם היו מצוידים בעלונים והקלטות שמאשרות שדבריהם אמת.

דבר ראשון הבאנו להם מחקר שעונה על השאלות ומרגיע הפחד מתופעות הלוואי בעתיד, שחקר וערך הרב אייל גריינר ראש ישיבת טפחות. הוא משיב לגבי הפחד מהעתיד, כי מתוך ניסיון של הרופאים במערך החיסונים במשך עשרות שנים, עולה כי תופעות לוואי של כל חיסון באשר הוא יצוץ עד חודשיים ממתן החיסון. נחדד שמדובר בכל חיסון, לאו דווקא קורונה. יותר מזה, החיסון קיים כבר הרבה מעל לחודשיים, וטרם נצפו תופעות לוואי מעבר למה שמוזכר.

"גדולי ישראל חקרו את אנשי הרפואה"

לגבי הפצת מידע כוזב ושקרים, פנינו לאבי בלומנטל, מי שמנהל את מטה ההסברה מטעם משרד הבריאות למגזר החרדי. שאלנו אותו כיצד הם פועלים לשכנע את הציבור לצאת להתחסן, וכיצד הם נלחמים באנשים שמטרתם להפחיד את הציבור על ידי הפצת שקרים.

דבר ראשון הוא מבקש לומר לאלו שחוששים: "למעלה מ-220 מליון חיסונים כבר ניתנו בעולם. מלבד תופעות לוואי קלות, לא נצפתה כל סיבה משמעותית שעלולה לגרום לפחד או חשש שלא ליטול את החיסון, לעומת זאת, הקורונה גובה מדי יום את חייהם של רבים, צעירים ומבוגרים, וגם בקרב המחלימים אנו עדים לתופעות לוואי ונזקים בריאותיים אף לאחר ההחלמה. החיסון הוכח כיעיל ובטוח ובישראל ניתנו למעלה מ-4.5 מליון חיסונים. החיסון הוא הדרך שלנו להגן על עצמנו ועל סביבתנו ולשוב לשגרה".

בלומנטל גם מזכיר בשיחה ל'בחזית' כי "גדולי ישראל מכל החוגים והעדות, בחנו את הנתונים וחקרו את אנשי הרפואה. הם הגיעו למסקנה כי החיסון בטוח וחובה על כל אחד ואחת להתחסן".

במענה לשאלה, הנוגעת לדרך שבה מטה ההסברה פועל מול המגזר החרדי, הוא משיב: "ראשית אנו מספקים מידע מקצועי ואמין במגוון רחב של פלטפורמות תוך שתוף פעולה עם כל כלי התקשורת במגזר החרדי. בנוסף, קו המידע של משרד הבריאות למגזר החרדי הפועל 24 שעות ביממה מעדכן מדי יום במחקרים העדכניים על יעילותו של החיסון, בקו מתראיינים מומחים לצד בני משפחות של קורבנות הנגיף, ובאמצעותו אנו גם נאבקים במידע הכוזב. כמו-כן התבצעה פעילות נרחבת מול בתי גדולי ישראל שהעניקו מכתבי תמיכה רבים על חובת ההתחסנות ובימים אלו מפיק המטה החרדי עלון הכולל מידע לצד הפרכת שמועות כזב בכדי לעודד את הציבור להתחסן. כמובן, לצד כל זה המטה מפעיל קמפיינים בכל כלי התקשורת החרדיים הקוראים לציבור להזדרז ולהתחסן".

"לא נמצא קשר לפגיעה כלשהיא בפריון אצל נשים או גברים, ולא פגיעה בהריון או בהנקה"

נחמן אש

אכן, חלק גדול מהאנשים איתם דיברנו, אשר מפחדים להתחסן, כל אחד וסיבותיו, טוענים, שלא פעם היה בכוונתם לצאת ולהתחסן, אך כל אותן השאלות והמחשבות עלו, כשדיברו עם חבר אחרי התפילה, או במקום עבודתם. כמובן שאותו "חבר" הינו חסר ידע ברפואה או בהלכה, והוא זה שהחדיר בהם את הפחד, הקונספירציות, ולבסוף מנע את החיסון.

אותם אנשים לא מודעים להרס שהם זורעים, מבחינתם הם כאן בשביל להציל את העולם. חלקם הגדול בכלל מחלים, וחלקם הקטן בסתר רצים להתחסן. הם בסך הכל מחפשים את הבמה ואור הזרקורים.

הדוגמא האחרונה והמזעזעת, הסיפור של משפחת בן שיטרית. אוסנת בת ל"ב שנים הלכה לעולמה לפני כשבועיים, כשהיא בשבוע השלושים ואחד להריונה, לאחר שמחלת הקורונה פגעה בה בצורה קשה וחריפה. היא לא התחסנה בגלל אותם אנשים שמפיצים שקרים בכל נושא החיסונים. היא לא התנגדה, היא פחדה, רק כי סיפרו לה שקרים. מי לוקח על עצמו אחריות של משפחה יתומה? אנחנו יהודים מאמינים בני מאמינים, לא עושים חשבונות שמים. אבל יתכן שהמצב היה יכול להימנע. קרוב משפחה שלה סיפר, כי הוא היה שותף בקבוצה שמפיצה את אותם שקרים. הוא מתחרט על כך, וכמובן שיצא משם.

נחמן אש | צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

לאחר השבעה פנו בני המשפחה לעם ישראל בקריאה נרגשת: "צאו להתחסן ותצילו את חייכם וחיי משפחתכם. אל נא תקשיבו לאותם אנשים רשעים שאין להם באמת דאגה לחייכם". בשורה טובה עולה מנתוניהם של המתחסנים והיא, כי מאות נשים הרות פנו לקבל את החיסון לאחר המקרה הטראגי.

פנינו עם סיפור משפחת בן שיטרית אל אותם אנשים המאמינים לקונספירציות. כמובן שאלו נותרו ללא מילים, הכל התגמד מול הסיפור הטראגי. נכון לימים אלו חלקם זנחו את האמונה התפלה, ורצו להתחסן עם בני משפחתם המורחבת.

אש: "רואים עליה בתחלואה בנשים בהריון"

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אומר ל'בחזית' כי "בימים אלו אנו נמצאים במצב ש-4.7 מיליון אזרחים במדינת ישראל התחסנו, יעילות החיסון ברורה ומוכחת- רואים ירידה משמעותית בתחלואה ובחולים הקשים במי שקיבל שני חיסונים, מי שעבר שבוע מהחיסון השני מוגן ב 95% ממחלה".

"החיסון גם הוכח כבטוח – תופעות לוואי המתבטאות בכאב מקומי באזור ההזרקה ולעיתים כאב שרירים כללי וחולשה הנמשכים יום עד מספר ימים בודדים וחולפים, לא הודגמו תופעות לוואי שנמשכו מעבר למספר ימים. לא נמצא קשר לפגיעה כלשהיא בפריון אצל נשים או גברים, ולא פגיעה בהריון או בהנקה".

"אנו רואים עליה בתחלואה בנשים בהריון כולל מחלה קשה ולכן מומלץ לנשים בגיל הפריון ואף בהריון להתחסן כדי למנוע מחלה קשה ופגיעה בהריון. מי שמתחסן- מגן על עצמו ועל הסובבים אותו ומציל חיים", אומר לנו האלוף במיל' נומה..

לכו להתחסן!

הצטרפו ועקבו אחר

8 תגובות

  1. יש לי גם שאלות שאשמח לקבל עליהן תשובה אם תוכלו, שמח שעושים דבר כזה.
    1. קודם כל מעניין אותי למה בכלל חוששים מאנשים שלא התחסנו כשעדיין לא יודעים אם החיסון מונע הידבקות והדבקה? נראה מהמחקרים שיש סיבה להאמין שאכן החיסונים לפחות גורמים לפחות סימפטומים למחלה ומגנים על מי שהתחסן מפניה, אך לא עשו בדיקות לראות אם יש תחלואה ללא סימפטומים. ראיתי בחדשות לאחרונה שבבית אבות בבאר שבע נדבקו 12 מתוך 30 אנשים שהסתובבו ליד חולה קורונה ופשוט לא היו להם סימפטומים, שזה טוב לשמוע שלא פגע בהם באופן רציני אך מעלה את החשש שהם עדיין יכולים להדביק ולהידבק כמו מי שלא התחסן, אז למה מפחידים את הציבור מאנשים שלא התחסנו וגורמים לשיימינג על אוכלוסייה זו?
    2. ראיתי בחדשות כבר כמה אירועים רציניים יותר מרק עייפות וכאבי שרירים לאחר החיסונים ואמרו שאלה דברים שיבדקו אם יש קשר לחיסון ומאז לא דיברו על זה, למה? היו כל מיני תופעות של דום לב, אי ספיקת לב, חלק מהם מתו וחלק ניצלו בעזרת טיפול רפואי, היה בחדשות בחור בן 23 שקיבל את מנת החיסון השנייה ויום לאחר מכן קיבל הודעה שהיה ליד מאומת, קיבל קורונה ונפטר בביתו ברגע ולא כמו שרואים בדרך כלל כשיש קורונה שמגיעים לבית חולים עם בעיות נשימה ומנסים להילחם עליהם, בחור בריא בן 23. בחדשות נתניה עשו כתבה על אדם בריא בסביבות גיל 50 שהרגיש לא טוב לאחר חיסון ראשון (עם צמרמורות וזיעה קרה) והגיע לבית החולים ושם לפני שקיבלו אותו הוא נפל ומת, אמרו מדום לב והפרעות קצב חמורות, למה זה קרה? קשה לדעת אם זה משהו שקורה באחוז קטן ואם יש קשר לחיסון או לא כי לא מראים את הנתונים על זה, זה מה שחסר לכם לדעתי יותר מכל.
    3. בנוסף אומרים שהחיסון עבר את כל הניסויים הדרושים אך בארץ לא סיפרו לנו שיש לחלק תופעה של שיתוק חלקי וזמני בפנים, ולא מזמן מספר נשים התלוננו על בעיות בתזמון הדימום ודימום חזק יותר מהרגיל, דבר שלא מצאו בניסויים וגם את זה אמרו שיבדקו ומאז לא שמעתי על זה יותר, בנוסף לא נבדקו נשים הרות וילדים כך שלא נכון לומר שעברו את כל הניסויים המחמירים בכלל.
    4. שמעתי ממקור שהוא לא חדשות אך קרוב אליי ולא מהרשת על מישהי שלקחה חיסון מספר שבועות לפני סיום ההריון ולאחר מכן התינוק לא המשיך לגדול ונולד קטן (הוא בריא ממה שידוע) ובניתוח. יכול להיות שזה מהחיסון או שיש דברים אחרים שיכולים להשפיע על דבר כזה? כי עד אז הוא גדל בסדר במעקב ורק אחרי פתאום נפסקה הגדילה.
    אשמח אם תוכלו לספק תשובות.

  2. שלום , הייתי מאוד רוצה להתחסן אלה שבמו עיני ראיתי שלאחר שאחותי התחסנה בפעם השנייה
    12 יום אחרי החיסון השני – השתתק לה חצי מהפנים , עבר לה 80% מהשיתוק לאחר טיפולים וכדורים שהיא לקחה
    אני מפחדת! , (אני עוד לא נשואה) .. והכי גרוע שלא מדברים על התופעות לוואי האלו!!
    אשמח אם יענו לי על החשש הזה – ולא בתשובה ש – "הקורונה מסוכנת יותר .."
    תודה רבה!

  3. אם כבר עושים כתבה לענות על השאלות, אז אני רוצה לכתוב כאן כמה שאלות ששמעתי, שתענו גם עליהם.
    מסבירים שהחיסון הזה מופעל על אנשים פעם ראשונה. – לזה אני חושב שכולם מודים.
    הפיתוח שלו אולי נמשך שנים וכו', אבל כעת פעם ראשונה שעושים סוג חיסון כזה, שהוא שונה מסוג החיסונים שהיו עד היום.
    וממילא לא נבדקו תופעות הלוואי במשך זמן של שנה ויותר. (ולא הבנתי את התשובה של הרופאה "לפי החשבון לא אמור להיות", אז למה תמיד עושים ניסויים, כי אולי טועים!).
    החששות המרכזיות בקיצור, הם:
    1.
    החיסונים עד היום היו שהכניסו חיידק שלם (מת או חלש) והגוף תוקף אותו, אבל החיסון החדש עובד בצורה שהוא גורם לתא רגיל ובריא שלנו להתנהג כאילו הוא עצמו החיידק, ולהוציא מתוכו את החלבונים שמוציא הוירוס קורונה. ואז הגוף אמור לתקוף רק את החלבונים הללו ולא את התא עצמו.
    ממילא, טוענים המתנגדים, אולי הוירוס יתקוף את כל התא, ולא רק את החלבונים שהוא מוציא, כי יחשוב שהוא כולו תא שלילי. ואז עלולים לההרס תאים של שרירים, שזה בעצם מה שמפעיל את כל הגוף כולל מערכת הנשימה.
    (ויש עוד כמה וכמה חששות בגלל התורה הזו של החיסון, אבל בשביל הקיצור לא אפרט כאן).
    2.
    טוענים שאחרי חצי שנה מלקיחת החיסון, נהיה לגוף מסוכן סכנת נפשות, הרבה יותר ממי שלא לקח חיסון והפתרון היחיד הוא לקחת חיסון שוב. – קוראים לזה תופעת ADE – בלי להכנס להסבר, ככה טוענים.
    ולפי הטענה הזו אמור להיות שיצטרכו לקחת חיסון כל חצי שנה.
    והנה, לפתע אנו שומעים מראש הממשלה מפורש שכנראה נצטרך לקבל את החיסון כל חצי שנה! ולכן הוא דואג לעוד מליוני חיסונים ולמפעלים של חיסונים וכו', לא מחשיד?
    בשביל מה לנו להכנס לגלגל של החיסונים הזה?
    3.
    הבעיה של הפוריות. נעשה את זה קצר (עם ציור זה יותר מובן).
    לכל תא או חיידק וכו' יש קוד, ויש משהו שמפענח את הקוד (קוראים לו 'ריבוזום') ומייצר לפי זה חלבון מסויים.
    מה עשו?
    לקחו את הקוד של ה'קוץ' של הקורונה, והחדירו אותו ל'ריבוזום' של תא רגיל, ואז התא הרגיל מוציא חלבון של קורונה!
    איזה גאוני!
    הגעיה, שלא לקחו את כל הקוד של הקורונה, כי זה ארוך ומסובך מידי, אלא לקחו כמה רצפים מתוך הקוד, שמשערים שיש אותם רק בקורונה ולא בדברים אחרים. (נגיד יש בקוד 1000 מספרים, לקחו 3 קבוצות של 100 והחליטו שזה מיוחד רק לקורונה).
    אמממה. שמתברר שהחלבון שמייצר את השליא אצל הנשים, הוא עם קוד דומה מאוד.
    ואז מתעורר החשש, שהגוף יתרגל לתקוף גם את החלבונים האלו שמייצרים את השליא, ולא תוכל להווצר.
    המשמעתו – ח"ו אין ילדים.

    אין לי מושג באופן אישי על הטענות האלו, אני רק מביא מה שטוענים, כי ראיתי שאתם רוצים לענות, ועל הטענות האלו אני חושב שלא עניתי כלום.
    מקוה שהסברתי טוב.

  4. מאד נהניתי מהמאמר
    אבל ברצוני להעיר, שבעצם בקבוצות האלו שאתם מדברים עליהם, אין להם בכלל אמונה בכל הרופאים וכל רופא שיגיד שזה בטוח ובסדר ומועיל, אז מבחינתם הוא משוחד מה……… ממשלה ….מדינה…….. וכו'
    ומה שכן היה חשוב זה אולי למצוא את הדרך להוכיח את העובדות שכל הקונספירציות שנמכרות במקוה, ובכולל, במגזר זה, הם פשוט שקר והבל.
    אכן בהתחלה הרבנים התנגדו או יותר נכון לא נתנו הוראה להתחסן, אבל לפי קצת בירור, זה פשוט כי עדיין לא היה מידע מדויק, וזה ברור שעכשיו שכבר כמה חודשים שמקבלים את החיסון זה כבר מספיק זמן להוכיח שהחיסון בטוח,
    ולצערינו גם הרבנים מושפעים ומפחדים להוציא את ההוראה של "לכו להתחסן",
    ותמיד צריך לזכור ש"אין לנו על מי להישען אל על אבינו שבשמים"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים