שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » "נתחיל להעשיר אורניום לרמה של 60%"
איראן מאיימת
סגן שר החוץ האיראני עבאס אראקצ'י הודיע בהצהרה שמסר בווינה: "שלחנו מכתב לסבא"א והודענו שנוסיף עוד אלף צנטריפוגות בנתנז – נביא צנטריפוגות מתקדמות יותר"
תגיות:
איראן מול ישראל. אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק vladm

איראן הודיעה היום (שלישי) לסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית כי החל ממחר היא תתחיל להעשיר אורניום לרמה של 60%, באמצעות 1,000 צנטריפוגות חדשות שתציב במתקן הגרעין בנתנז. זאת, לאחר הפיצוץ שאירע במקום ויוחס לישראל וברקע המגעים עם המעצמות על חזרה להסכם הגרעין.

סגן שר החוץ האיראני עבאס אראקצ'י הודיע בהצהרה שמסר בווינה: "שלחנו מכתב לסבא"א והודענו שנוסיף עוד אלף צנטריפוגות בנתנז וכמו כן שלחנו מכתב חדש לסוכנות שאומר שממחר נתחיל להעשיר אורניום לרמה של 60% כי זה מה שאירן צריכה כדי להפיק איזוטופים מסיימים לצרכים רפואיים מסוימים. המכתב הועבר היום ואנחנו נתחיל בכך מחר בהתאם לצרכים שלנו".

אראקצ'י נשאל מדוע איראן ממשיכה בשיחות הגרעין אחרי הפיצוץ בנתנז, והשיב: "אנחנו ממשיכים בשתי החזיתות: נתקדם ביכולות הגרעיניות שלנו ונתקדם במשא ומתן. בתגובה למתקפה בנתנז, כפי שאמרתי, הודענו על אלף הצנטריפוגות ועל העשרת האורניום, וגם הצנטריפוגות הפגועות – שאני לא יודע מה מספרן המדויק – יוחלפו בצנטריפוגות מתקדמות יותר מאותו הדגם".

"מתקפת הטרור בנתנז תסייע ליכולות ההעשרה של איראן אפילו מעבר למצב הנוכחי. למעשה אנחנו במצב טוב יותר עכשיו, ותוך כמה שבועות הדברים בנתנז יחזרו לקדמותם עם צנטריפוגות מתקדמות יותר ורבות יותר", הצהיר סגן שר החוץ.

לפי סוכנות הידיעות AP מדובר ברמת העשרת האורניום הגבוהה אי פעם בתוכנית הגרעין האיראנית. בעבר הגיעה טהרן להעשרה של 20% – בניגוד להסכם שנחתם עם ששת המעצמות בהובלת נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה.

אראקצ'י אמר את הדברים בווינה, בתגובה לפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז – שלטענת איראן היה כתוצאה מפעולת חבלה ישראלית. סגן שר החוץ מוביל את צוות המו"מ של איראן לשיחות בווינה, שם מתנהלות שיחות לא ישירות בין איראן לארה"ב לקראת משא ומתן סביב הסכם הגרעין. בתור ראש המשלחת לשיחות באוסטריה, ערקאצ'י הודיע כי השיחות שהיו אמורות להתקיים מחר יידחו ליום חמישי.

דובר ממשלת איראן, עלי רביעי, הצהיר היום כי ארצו תנקום על הפגיעה במתקן העשרת האורנים בנתנז ואף הדגיש כי הפגיעה תיעשה "בשטחו של האויב". לדבריו, "יש ראיות חזקות לכך שהמשטר הציוני מעורב במתקפת הטרור על נתנז. השמחה שהביעו ראשי המשטר מעידה על מעורבותם וכן מידע מודיעיני שהושג מחוליות של סוכנים ציונים שנעצרו בחודשים האחרונים".

"אנו נגיב על המתקפה בחוזקה. תגובתנו תכלול שלושה היסטים כשהראושן הוא צבאי. אנחנו נגיב לאויב במתקפה על שטחו. השלב השני הוא התקדמות עם תוכנית הגרעין. צוותי הסוכנות לאנרגיה אטומית כבר עובדים מסביב לשעון לתקן את הנזקים שנגרמו בתנתז. ההיבט השלישי של התגובה הוא פוליטי ויכלול את הסרת הסנקציותמעל איראן", הוסיף רביעי.

ב'חדשות 12' דווח כי ה"תאונה" במפעל ההעשרה הגרעינית של אירן בנתנז אירעה כתוצאה מהתפוצצות של שולחן מתכת גדול שהוחדר למתקן עוד לפני יותר משנה. מקורות איראניים רשמיים אומרים כי בשולחן הוטמנה פצצה רבת עוצמה וכי "רשלנות" של אנשי הביטחון בנתנז איפשרה את הכנסת השולחן. לאחר מכן השולחן כלל לא נבדק. לפי האירנים, השולחן היה מרותך בצורה כזאת שאי אפשר היה להבחין שיש בו חללים פנימיים והוא נראה כגוש מוצק אחד. ההפעלה של הפצצה בשולחן בוצעה ממרחק.

במהלך הפיצוץ התמוטטו כמה חדרים בעומק 50 מטרים מתחת לפני האדמה. דובר תוכנית הגרעין של אירן, קלאמוואנדי, אף נפצע כאשר נפל מגובה של 7 מטרים כשהרצפה קרסה. על פי הדיווח, איראן דרשה מארצות הברית להכריז בפומבי שלא היה לה חלק בחבלה הזו.

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט התייחס בריאיון ל'ווינט' למתיחות בין ישראל לבין איראן האשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו "בהדלפות המכוונות שהוא נותן להן גיבוי", אולי כדי לשרת אינטרסים פוליטיים או אישיים, כלשונו. הוא ציין כי ייתכן שמטען שהוברח לאתר הגרעין הופעל מרחוק, אף שהודה שאינו יודע בוודאות, וטען: "בטווח הקצר, האיום מגיע בכלל מסוריה".

לדבריו, "המבצעים האלה שמדובר בהם, בין אם עשינו אותם ובין אם מישהו אחר, הם לא 'שלשום בלילה מישהו חדר למפעל בנתנז והטמין בו דברים'. הדברים קורים כאשר כל מיני מכשירים, הרבה לפני שהם מותקנים בכלל, הם כבר ממולכדים, ולאחר שהם מותקנים ממתינים לשעת הכושר".

"אני לא יודע מה קרה שם – מי הפעיל, אם זה נעשה בשנה כזו או אחרת, לפני 10 שנים או 15 שנים אני לא יודע", המשיך, "אם דברים כאלה קרו, ואני יכול להעלות בדמיוני כל מיני מבצעים שהיו יכולים להיעשות ולגרום לדבר כזה, וייתכן מאוד שהתשתית במקרה זה הונחה לפני הרבה שנים ועכשיו הופעלה, אבל הפרסום והדיבור על זה, העמדת הפנים שזה איזשהו כתב זר כשמדובר באנשים שנמצאים כאן – שייתכן שמייצגים עיתונות זרה או לא ישראלים אבל נמצאים כאן – מדליפים להם, מבקשים תגובה, ואז אומרים שיש מקורות זרים".

בתוך כך, איראן הודיעה לסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית כי החל ממחר היא תתחיל להעשיר אורניום לרמה של 60%, באמצעות 1,000 צנטריפוגות חדשות שתציב במתקן הגרעין בנתנז.

שר החוץ האיראני מוחמד זריף המשיך הבוקר להעביר מסרים מאיימים כלפי ישראל: "ישראל לקחה הימור רע מאוד כשחיבלה במתקן בנתנז. המתקפה רק תחזק את עמדת איראן בשיחות על עתיד הסכם הגרעין", אמר במסיבת עיתונאים משותפת שקיים הבוקר בטהרן עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב.

לדברי זריף, הפגיעה באתר העשרת האורנים המרכזי של איראן רק תחזק את מעמדה בשיחות הגרעין הנערכות בווינה וצפויות להתחדש מחר. "אני מבטיח לכם שבעתיד הקרוב צנטריפוגות מתקדמות יותר יותקנו במתקן בנתנז", אמר זריף.

זריף פנה בדבריו לארה"ב ואמר כי לא תשיג אף יתרון במשא ומתן באמצעות פעולות של חבלה או סנקציות. הוא הזהיר את וושינגטון שפעולות שכאלו "יסבכו את הסיטואציה עבורם". גם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, התייחס להסכם הגרעין שבו חברה גם רוסיה, ואמר כי הוא מאמין שהוא יינצל.

זריף פנה אתמול למועצת הביטחון של האו"ם וטען שישראל אחראית לפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז. לדבריו, מדובר בפשע מלחמה. איראן גם שלחה פנייה רשמית לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בשל הפיצוץ במתקן.

ב'וול סטריט ג'ורנל' דווח מפי גורמים המעורבים בפרטים ש"ככל הנראה" בכירים בממשל ביידן לא קיבלו התראה מראש על התקיפה. גורמים בבית הלבן ובמחלקת המדינה האמריקנית אמרו כי עדיין אינם יודעים אם האיראנים יופיעו להמשך שיחות הגרעין בווינה.

בניו יורק טיימס דווח עוד כי גורמים אמריקנים הביעו חשש שהתקיפה האחרונה במתקן תדחוק בתכנית הגרעינית האיראנית לחפש נתיבים חשאיים יותר, ולהתפתח באזורים בהם יהיה קשה יותר לאתר את פעילותה. איראן כבר החלה לנוע בכיוון הזה לפני שנים, כשבנתה מפעל קטן עמוק בתוך הר סמוך לעיר הקודש השיעית קום.

עלי אכבר סאלחי, ראש ארגון האנרגיה האטומית באיראן, אמר כי כוח החירום הוחזר בנתנז ביום שני וההעשרה לא נעצרה במתקן, אך ייתכן שהוא פועל ברמה פחותה הרבה יותר ממה שהיה לפני כן. סגן נשיא איראן, אסחאק ג'האנגירי, אמר כי יש להטיל אחריות על הגורם האחראי על שמירת נתנז מפני התקפות. ההתקפות, לדבריו, עשויות לייצר "השלכות קטסטרופליות" על המוניטין, הכלכלה והביטחון של איראן".

איראן דיווחה על התקרית ביום ראשון בבוקר, יממה לאחר שהשלטונות בה חשפו צנטריפוגות חדשות ומתקדמות יותר באתר הגרעין, ולפי הדיווחים בפיצוץ נפגעה המערכת שמספקת חשמל לצנטריפוגות בנתנז, שנמצאות בחלק התת-קרקעי שלו. בדיווח קודם של "ניו יורק טיימס" נכתב כי לאיראן עשויים להידרש כעת לפחות תשעה חודשים כדי לחדש את העשרת האורניום בנתנז.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים