שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » "נתניהו יצטרך לשלם אם יישאר בבלפור"
תם עידן
עו"ד ורו"ח איתן אסנפי: "משפחת נתניהו תצטרך לשלם עשרות אלפי שקלים בחודש אם תחליט להמשיך להתגורר בבלפור"
בנימין נתניהו במסדרונות הכנסת | צילום: אריה לייב אברמס

בעקבות סיום תפקידו של בנימין נתניהו כראש ממשלה, פורסם כי היועמ"שית של משרד רה"מ הוציאה הנחיה לפיה מרגע שיחדל לכהן כרה"מ, נתניהו יצטרך לשלם מס עבור השהיה במעון רה"מ עד לעזיבת משפחת נתניהו את הבית. בנוסף המדינה תפסיק לשלם עבור הוצאות מעונות ראש הממשלה, הן זה הרשמי בבלפור והן הפרטי בקיסריה.

עולה השאלה, כמה מס תיאלץ משפחת נתניהו לשלם על המשך שהייתה עד לעזיבתה את הבית ברחוב בלפור. לדברי מומחה המס עו"ד ורו"ח איתן אסנפי, בעקבות תיקון לפקודת מס הכנסה שיזם ח"כ מיקי זוהר ביולי 2018, הושווה מעמדו של ראש הממשלה למעמד הנשיא לעניין הפטור משירותים והטבות הנאה שונות. ראש הממשלה בנימין נתניהו היה פטור (החל מינואר 2018) ממס הכנסה, בין היתר בגין שווי השימוש שלו במעון ראש הממשלה.

עו"ד ורו"ח אסנפי מדייק, כי שאלת מיסויו של ראש הממשלה עבור מגוריו במעונו הרשמי בבלפור תלויה בשאלה אם ההטבה האמורה הנה לטובתו של המעביד (המדינה) או לטובתו של העובד (ראש הממשלה). ניתן בהחלט לטעון כי כל עוד מדובר בראש ממשלה מכהן, מגוריו במעון הרשמי הם לטובת המדינה, ולכן ראש הממשלה לא אמור לשלם בגינם מס מלכתחילה (וגם אין כל צורך בהפעלת הפטור).

אולם, אם ימשיך נתניהו להתגורר במעון ראש הממשלה לאחר סיום תפקידו, הרי ניתן לטעון כי שווי השימוש בבית כבר לא ניתן לו בקשר למילוי תפקידו כראש ממשלה. או אז, בנימין נתניהו צפוי להתחייב במס בגין שווי השימוש בבית ראש הממשלה (על כל ההוצאות הנלוות לכך), ככל אזרח בישראל.

שווי השימוש נגזר מעלות הטבת המגורים בבית, שנגזרת בעיקר מגובה השכירות הפוטנציאלית של הנכס וכן משוויו של בית ראש הממשלה, אותו ניתן להעריך על פי עסקאות של נכסים דומים שנמכרו באזור בעבר.
הבית בבלפור הוא בשטח בנוי של כ 1000 מ"ר ויושב על מגרש בשטח של כ 3 דונמים. לפני כשלוש שנים נמכר בית מגורים ברחוב כרמיה בשטח קטן יותר של 683 מטרים במחיר שמשקף עלות למ"ר של 85 אלף שקלים.

עלות ההטבה של המגורים בבלפור, מחושבת גם בהתאם לגובה השכירות של הנכס. על פי בדיקה שערכנו ביד 2 מחירי השכרת בתים פרטיים בסדר גודל דומה בשכונות או בישובים יוקרתיים בגודל של 600-1,200 מטר נעים בטווח של בין 40-80 אלף שקלים. כך בשכונת המושבה הגרמנית בירושלים מפורסמת מודעה המציעה בית בשטח של 380 מ"ר בשכ"ד חודשי של 50 אלף שקלים.

על שווי ההטבה ניתן להוסיף את עלות הנשיאה בהוצאות הבית השוטפות (ארנונה, מים, חשמל וכיו"ב). עו"ד ורו"ח איתן אסנפי מסביר כי מאחר שהכנסתו של נתניהו גבוהה סביר כי המס שישולם עבור שווי השימוש בבית בקיסריה יעמוד על 50% ומכאן ששווי המס אותו נתניהו עשוי לשלם מכיסו נע בטווח של בין 20-40 אלף שקלים בחודש.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים