שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "עבאס ועודה מיישמים את טקטיקת החרדים"
הפרשן הערבי ל'בחזית'
העיתונאי הערבי הבכיר בסאם ג'אבר מנתח בראיון ל'בחזית' את אסטרטגיית המפלגות הערביות ומנסה לנחש את הסיכויים להקמת ממשלה בראשות בנט
מנסור עבאס, אחמד טיבי ואיימן עודה | צילום: ויקיפדיה

המטוטלת הפוליטית נעה בימים האחרונים בבטחה כך נראה, לטובת "גוש השינוי" שחותר להקמת ממשלת אחדות פריטטית בהנהגתם המשותפת של נפתלי בנט ויאיר לפיד כאשר בנט יהיה זה שיעמוד בראשות הממשלה במחצית הראשונה של הקדנציה בעוד לפיד יהיה זה שיחליפו כעבור שנתיים לכינונה של הממשלה.

המהלך כצפוי מציב את בנט תחת מתקפה חסרת תקדים מכיוון הליכוד, אלא שלמרות החשש בליכוד ובמפלגות החרדיות מפני חזרת 'ברית האחים' במתכונת משודרגת, הערכה בקרב הפרשנים היא שהדרך לכינונה של ממשלה חדשה שתביא לסיום כהונתו של נתניהו מורכבת ממה שנדמה וכי על מנת שלפיד ובנט ילחצו ידיים ויקימו ממשלה, עליהם לצלוח שורה ארוכה של מהמורות פוליטיות שיגדירו את זהותה של הממשלה החדשה. 

כך לדוגמה בעוד בנט מתעקש להיתמך מבחוץ על ידי מפלגת רע"מ של מנסור עבאס שכבר 'הולבנה' על ידי נתניהו, לפיד מתעקש לחתור להקמת ממשלה בתמיכה מבחוץ דווקא עם 'המשותפת' אשר לו קשרים אישיים עם עודה וטיבי.

יאיר לפיד ומנסור עבאס | צילום: דוברות

בשיחה עם הפרשן באסם ג'אבר, מבכירי הפרשנים במגזר הערבי והבעלים של קבוצת התקשורת בערבית 'פנורמה', אנחנו מנסים להבין דווקא מה הסיכויים שטיבי ועודה יהיו מי שלא יביעו התנגדות לשבת בממשלה תחת מי שכיהן בעבר כמנכ"ל מועצת יש"ע ונחשב בעבר לסמן ימני יותר מנתניהו.

"לפי ההצהרות שה'משותפת' השמיעה עד כה, הם מתנגדים לממשלה בראשות בנט, אך בפוליטיקה כמו בפוליטיקה הרעיונות מתחילים להתכנס, ככל שמתיישבים סביב השולחן ומתחילים לדבר, במקביל צריך גם לזכור, שמהצד השני יש להם את האופציה השנייה שנתניהו ימשיך לכהן בתפקידו דבר שהם בוודאי לא מעוניינים בו".

באסם ג'אבר | צילום: פאנט

"אך לפני הכל לא הייתי ממהר", אומר ג'אבר, שכן לדבריו, "יש לקחת בחשבון שגם בנט לא יכול לעשות מה שהוא רוצה, שכן עומדת לצידו איילת שקד, אשר יש אומרים שהיא בעלת סממנים ימניים יותר ממנו וגם היא משפיעה, הסיפור לא קל לא במגזר היהודי ולא במגזר הערבי.

המאבק בפשיעה ובאלימות

המפלגות הערביות מאוד רגישות למה שקורה היום בתחומי הקו הירוק בכל הקשור למאבק בפשיעה והאלימות בחברה הערבית ומבחינתם זה קו אדום לכרטיס כניסה לכל ממשלה עתידית שתקום – מחדד ג'אבר את המניעים והאינטרסים להשתלבות בכל ממשלה עתידית שתקום בתמיכת המפלגות הערביות.

ג'אבר מדהים בקביעה ההנחרצת כי מי שדווקא מפתיע לטובה בפעילות בנושא הוא לא אחר מאשר בנימין נתניהו, "ניכר שינוי מסוים באכיפת החוקים והמאמצים בפעילות נגד הפשיעה במגזר הערבי ובשבועות האחרונים ניכרים מאמצים שלא היו בעבר להגברת האכיפה במשולש ועוד".

יו"ר יש עתיד, חה״כ יאיר לפיד, יו"ר הרשימה המשותפת, חה"כ איימן עודה, ויו"ר סיעת הרשימה המשותפת, חה"כ אחמד טיבי | צילום: באדיבות המצלם

"אני חושב שנתניהו ואוחנה הפנימו שהדרך הזו, היא הכי יעילה ונכונה לסלול מסילות ללבבם של המפלגות הערביות ולזכות בשיתוף פעולה שלהם ובבניית אמון עתידי".

מצד שני דווקא ראינו השבע שיתוף פעולה מפתיע בין עבאס ללפיד, בהצבעה עך הוועדה המסדרת?!

"אני יכול לצטט את ח"כ חרומי מרע"מ בדברים שאמר בראיון, 'דלתנו פתוחה בפני כל מי שיש לו אומץ לבוא ולדבר איתנו'. הוא בעצם אומר שהכל פתוח ושהם נכונים להמשך שיתוף פעולה עם הליכוד חשמל להם כל מחויבות ללפיד ולא לאף מפלגה אחרת אלא לחברה הערבית".

לומדים מהחרדים

כשהוא מנתח את האסטרטגיה הפוליטית של מפלגת רע"מ בראשות מנסור עבאס, מפתיע ג'אבר כשהוא עושה אנלוגיה דווקא עם המפלגות החרדיות, "אני חושב שמה שהערבים עושים עכשיו זה שהם משתדלים ללמוד מדרכי הפעולה של המפלגות החרדיות ועוד יותר מכך, הם מנסים ללמוד מכפי שנוהג הציבור היהודי בארצות הברית, הם רוצים להשפיע. הם מחפשים להשפיע, איך הם יקבלו את זה ועד כמה הם יצליחו במאמצים שלהם? הכל פתוח… אבל ברור שהם מנסים ללמוד מהחרדים, תמיכה בתמורה להישגים עבור ציבור הבוחרים".

את הנוקשות של עבאס מסביר ג'אבר בחשש הקיים מפני בחירות חמישיות שיהוו מבחן של להיות או לחדול לדרך והאסטרטגיה החדשים בהם הפציע עבאס ברחוב הערבי בבחירות האחרונות באומץ רב. 

משה גפני, אחמד טיבי ומנסור עבאס | צילום: אתר הכנסת

כשאנו תוהים כיצד הגיב הרחוב הערבי לנאומים הפרגמטיים שנישאו על ידי עבאס לפני שבועיים בנצרת והשבוע בכנסת, הוא מסביר: "המגזר הערבי כרגע חושב מהצד, צופה ושותק. תיאורטית הם יכולים כעת להפעיל לחצים הן על 'המשותפת' והן על 'המאוחדת' (רע"מ) אבל הם בוחרים שלא לנהוג כך, הם שותקים אבל מחכים בפינה…"

"תראה, מה שקרה זה שלראשונה במערכת הבחירות האחרונה, גרמו לציבור הערבי לפתח ציפיות לשינוי ולעתיד טוב יותר. לכן, אם מישהו יעשה טעות ובגלל זה יכולת המיקוח וההשפעה תתפוגג, הוא עלול לשלם על כך מחיר יקר".

כשברשימה המשותפת רואים את הפופולריות של רע"מ, זה לא גורם להם למתנם את הדעות וההשקפות ליותר ליברליות?

"אם נשפוט לפי ההצהרות האחרונות של 'המשותפת' נראה שהם מגחכים על רע"מ. לדבריהם, התנהלותה בוועדה המסדרת מוכיחה שמנסור עבאס נכשל כישלון חרוץ שכן מצד אחד הוא 'בנה' על נתניהו וכשנוכחו שנתניהו מהתל בהם כפי שנהג בכל שותפיו לאורך הדרך, הם נאלצו להסיק מסקנות וחזרו למחנה הטבעי בשמאל". 

בנימין נתניהו עם מפה | צילום: Kobi Gideon / GPO

"אבל כאמור ברע"מ מבהירים שהם משחקים משחק חדש שלא היה מוכן עד כה לעמיתים עד לא מכבר ומבחינתם הכל פתוח כשהדגש הוא על כך שהם מקפידים לא להיות מזוהים לא מימין ולא משמאל. אם אתה שואל אותי? אני מעריך שרע"מ נוטה יותר לכיוון של נתניהו מאשר עם הגוש בראשות לפיד".

אנחנו רואים שמצד אחד נתניהו משגר מסרים של שיתוף פעולה לעבאס אך מצד שני ניכר שהוא חושש להרים את הראש מעל המים ונערך לאפשרות של בחירות 5 כשיריביו מימין עלולים להשתמש בזה נגדו – מה חושבים על כך ברחוב הערבי?

"ככל שאני יכול להעריך ולנתח, נתניהו מתעדף שותפות עם רע"מ אלא שהוא נתקל בבעיות מבית בדמותם של סמוטריץ' ובן גביר, אלא שכאן באה רע"מ ומשליכה את הכדור למגרש של נתניהו כשהיא משיבה לו במטבע לשון נגדי, לאמור אנחנו מעוניינים לשבת איתכם אבל הבעיה היא אצלכם, תציגו מתווה שיניח את דעתו של סמוטריץ', אתם חוסמים את הדרך לקואליציה הבא ולא אנחנו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים