שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » "עד אלף טילים מדויקים בידי חיזבאללה"
הקו האדום
ראש חטיבת שיטות לחימה וחדשנות בצה"ל: "מלבד הגרעין האיראני, הטילים האלו – האיום הגדול ביותר על ישראל. אם חיזבאללה יעבור סף של כמות או של איכות, נידרש לפעול"
תגיות:
טילי חיזבאללה | צילום: Alon Othnay, שאטרסטוק

תא"ל ערן ניב, ראש חטיבת שילו"ח (שיטות לחימה וחדשנות בצה"ל) אומר כי "אם חיזבאללה יעבור סף של כמות או של איכות של נשק מדויק, נידרש לפעול מולו. זאת החלטה כבדה, אבל לא נוכל לברוח ממנה".

בכתבה שתתפרסם מחר ב'ישראל היום' שעוסקת בפרויקט הדיוק של חיזבאללה, אומר ניב: "מלבד הגרעין האיראני, זה האיום הכי גדול היום על ישראל. זה ה־אירוע. עליו מתקיימות הערכות המצב. זה התרחיש בתרגילים. הכל מכוון לשם, אבל גם המענה מכוון לשם. בינתיים אנחנו מנסים לפעול בדרכים יצירתיות אחרות, שלא יאפשרו להם להגיע לשם".

ראש אמ"ן, אלוף תמיר הימן, אמר באחרונה כי לחיזבאללה יש כיום "כמה עשרות" של רקטות וטילים מדויקים. בישראל מוטרדים מהמאמץ של חיזבאללה להצטייד בכמות גדולה בהרבה של נשק מדויק, כדי לפגוע במטרות איכות במלחמה הבאה, דוגמת בסיסים של חיל האוויר, מתקני תשתית ואנרגיה ומוסדות שלטון.

יואב לימור מציין כי בשנים האחרונות השקיע צה"ל מאמץ רב במניעת הצטיידות חיזבאללה בטילים וברקטות מדויקים: חלק ניכר מהתקיפות המיוחסות לחיל האוויר בסוריה כוון כדי לסכל או לשבש הברחות של נשק מדויק ללבנון. במסגרת מאמציהם להתגבר על הפעילות הישראלית, עברו איראן וחיזבאללה מניסיונות להבריח טילים ורקטות ללבנון להברחה של ערכות דיוק. הערכות האלה כוללות מחשב קטן, מכשיר GPS וכנפונים לניווט הטיל, ובפעילות פשוטה יחסית ניתן להסב באמצעותן רקטות מדויקות.

ישראל מעולם לא יצאה למלחמת מנע על התחמשות של מדינות וארגוני אויב (למעט בנשק גרעיני). אולם גורמים בכירים סבורים כי עליה לגבש לעצמה קווים אדומים ברורים בכל הקשור לפרויקט הדיוק של חיזבאללה, משום שמדובר באיום קונבנציונלי שעלול להגיע לממדים חסרי תקדים. הגורמים נקבו בכמות של 500-1,000 טילים מדויקים כרף העליון שיחייב את ישראל לפעולה.

"יש לבחון ולהגדיר את העיתוי הנכון לפעולה נגד פרויקט הדיוק, תוך הבנה שהיא יכולה להוביל להסלמה רחבה", אומר ראש אמ"ן לשעבר, אלוף (מיל') עמוס ידלין, כיום ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי. "הימצאות מאות טילים מדויקים בידי הציר האיראני, ובפרט בידי חיזבאללה, שיכולים לגרום בישראל פגיעה אזרחית נרחבת ולשתק מערכים חיוניים, היא איום אסטרטגי שאין לאפשר את התפתחותו".

ידלין סבור כי אם יאיץ חיזבאללה את התעצמותו, תידרש ישראל לשקול מכת־מנע כדי לשלול את היכולת מידיו. גורמים אחרים סבורים שאסור לישראל ליזום מהלך כזה שיוביל בוודאות למלחמה, אבל שהיא צריכה לשקול "לנצל הזדמנות" של הסלמה נקודתית בגבול הצפון כדי לפגוע גם ביכולת הזאת של חיזבאללה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים