שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » על סדר היום: בחירות כעת – רע לנתניהו ולגנץ
תמונת מצב
האם הצבעת הליכוד על הצעת סמוטריץ' מוכיחה, כי נתניהו אכן שואף להקדמת הבחירות? ומה הסיכויים ש'כחול לבן' בתגובה, תאתגר את נתניהו ותמתח גם היא את החבל?
בנימין נתניהו | צילום: Alexandros Michailidis, שאטרסטוק

שאלת תוחלת החיים של הממשלה, צפה ועולה בשבועות האחרונים בשבועות האחרונים יותר ויותר. לא שבמעמד החתימה על ההסכם הקואליציוני נדמה היה למישהו שהממשלה אכן תחזיק מעמד עד סוף ימיה בהתאם למתווה עליו חתמו הצדדים.

הדרמה שהתחוללה אתמול במליאת הכנסת, קירבה את תאריך תפוגת התמהיל המלאכותי שרקחו נתניהו וגנץ באופן משמעותי. 

על פי דיווחים של גורמים שעמדו בקרבת השניים, בתום ההצבעה שנפלה במליאה, פנה שר החוץ אשכנזי ליו"ר הקואליציה מיקי זוהר ובחמת זעם לחש על אוזנו, כי 'כחול לבן' משוחררת כרגע מחובתה המוסרית למנוע מבוכה מהממשלה והעומד בראשה, וכי כבר בשבוע הקרוב תועלה להצבעה הדרישה להקמת ועדת חקירה בענין הצוללות. לפני כן הודיע יו"ר האופוזיציה לפיד כי בכוונת מפלגתו להעלות את חבית חומר הנפץ הזו מבחינת נתניהו, להצבעה.

הבוקר, כך דווח, פנו גורמים ב'כחול לבן' ליו"ר המפלגה ושר הביטחון בני גנץ והתריעו בפניו כי להצבעת 'כחול לבן' בעד חקירת נושא הצוללות, יכולה להיות השלכות הרסניות באשר לעתיד הממשלה.

השלכות הרסניות אמרנו, שכן סקרי המנדטים האחרונים מצביעים באופן עקבי על מגמת היחלשות עד כדי התרסקות של מפלגת 'כחול לבן'.

לשבוע הקרוב עומדות להיות השלכות הרות גורל באשר להמשך קיומה של הממשלה. היה זה יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר שנשאל בראיון לגל"צ, "אם החוק הכל כך חשוב מבחינתכם נפל בשל היעדרויות טכניות של ח"כי הליכוד מההצבעה, שמא תעלו את ההצעה להצבעה נוספת במתכונת זהה בשבוע הקרוב". על כך השיב זוהר, "אם חפצי בחירות אנחנו, זה מה שנעשה", כשהוא בעצם מסגיר את הסיבות לנפילת החוק ומאשש את הערכות הפוליטיות כי בליכוד הוחלט לתמוך בחוק לאחר בדיקה מקדימה שהראתה כי ההצעה לא תצלח את משוכת ההצבעה.

מסתבר, כי גם מבחינת נתניהו וגם מבחינת 'כחול לבן' שאלת פיזורה של הכנסת או פירוק הממשלה במתכונתה הנוכחית והקמת 'ממשלה חילופית', היא שאלה של עיתוי שבנסיבות הנוכחיות אינה נוחה לאף אחת משני המפלגות.

"איפוק זה כוח"

מבחינת 'כחול לבן', התזמון להליכה לבחירות בטווח הנראה לעין אינו האידיאלי מבחינתה. לא משום שגנץ מתכוון ליישם את הכלל שהתווה שרון "איפוק זה כוח" ולהכיל בקפיצת שפתיים את האתגרים שנתניהו עוד צופן עבורו, תוצאות הסקרים האחרונים הם שמונעים מ'כחול לבן' למתוח את החבל עד הקצה.

באופן מפתיע, מבחינת נתניהו בשונה ממה שהורגלנו לחשוב, לא סקרי דעת הקהל שבאופן עקבי ובהדרגה ממשיכים להתרחק מרף 40 המנדטים, הם שמותירים אותו ספון בביתו ומונעים מבעדו את ההסתערות שאליה הורגל בשנה וחצי האחרונים.

מסתבר שאי הוודאות הכלכלית, ומאבקי העצמאיים שמאיימת לצאת מפרופורציה, היא שמהווה את האיום הקיומי על הישרדותו של 'מר כלכלה' ששחרר את ישראל מהביצה הטובענית ב 2003. 

מבחינת נתניהו, חזרה אל מראות המחאה החברתית הזכורה משנת 2011, הוא הסיוט הגדול ביותר, ונתניהו כמו נתניהו שיודע לזהות תהליכים יודע ומבין שבמידה וישראל תמצא עצמה בימים אלו בבחירות, העיתוי והתזמון מבחינת עמותות השמאל שכבר פעלו בסיוע מיליונים שהוזרמו אליהם מחו"ל ב 3 מערכות הבחירות האחרונות, יהיו הפעם מושלמים.

משמעות הדברים הוא, שגם לנתניהו וגם לגנץ לא תהיה ברירה, אם הם חפצי חיים פוליטיים, הם יצטרכו לשבת יחד עד שייצא עשן לבן ולהגיע להבנות בענין התקציב, ריסון בית המשפט, ושלל בעיות נוספות העומדות לפתחה של הממשלה במתכונתה הנוכחית.

אם כי חשוב כל העת לזכור, כי ממשלות נפלו וקמו על בסיס כדור שלג שהחל להתגלגל מבלי משים עד שיצא מכלל שליטה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים