שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות חרדים » קהל חסידים » עם שוטנשטיין: סאטמר מנסה לחנך את הרשויות
חשיפת 'בחזית'
בימים אלו נערכת היהדות החרדית בארה"ב לקראת העתירה נגד אי לימודי הליב"ה במערכת החינוך החרדי • 'בחזית' חושף פרטים בלעדיים מתוך שיחת ה'זום' של נציגי האדמו"ר
אוטובוס תלמידים של סאטמר בויליאמסבורג | צילום: שאטרסטוק

היהדות החרדית בארצות הברית רשמה בשבוע שעבר תכונה לקראת פגישת האדמו"רים ומנהיגי הקהילות לדיון שנסוב בשאלת ההיערכות לקראת הדיון המשפטי בעתירה שהוגשה לבית המשפט נגד אי-לימודי מקצועות חול בישיבות ובסמינרים לבנות.

בוועידה שהתקיימה במעונו של כ"ק האדמו"ר מויזשניץ ויליאמסבורג, השתתפו ונטלו חלק כ"ק מרנן האדמו"רים מסאטמאר ומונקאטש, לצד רבני קהילות ודיינים. מטרת הוועידה הייתה לטכס עצה ודרך באמצעותו ניתן יהיה להתמודד בהצלחה עם התסבוכות המשפטית המתרגשת לפתחה של היהדות החרדית בארצות הברית.

במקביל לדיון בוויליאמסבורג, התקיימה באותו זמן ישיבה נוספת, הפעם בקרית יואל, בהשראת האדמו"ר מסאטמאר המתגורר במקום ובהשתתפות נציגי משרד החינוך האמריקני וראשי המחוז, שהואילו לאחר מסע שתדלנות נרחב לשנות גישה בהיבט על הסוגיה הרגישה והמורכבת כשהם מציגים גישה שבאה לשמוע וללמוד על אופי החינוך היהודי האורתודוקסי ועל תכניו.

הפגישה נועדה מלכתחילה להתקיים במעונו של האדמו"ר מסאטמאר בקרית יואל, אלא שכיממה לפני מועד הפגישה, הודיעו הנציגים כי הנחיות מחמירות של משרד הבריאות בנושא הקורונה, אינן מאפשרות התקהלות אלא של מספר מצומצם של אנשים ולפיכך דרשו לקיים את הפגישה ב'זום'.

כאמור, הפגישה התקיימה בסופו של דבר בהיעדרו של האדמו"ר, אך בהשתתפות שליחו האישי האמון על נושא החינוך במוסדות, כשרוחו חופפת על המסרים שהועברו במהלך הפגישה.

גורם שהשתתף בשיחה חושף בשיחה בלעדית עם 'בחזית' פרטים מאותה פגישה היסטורית, אשר התקווה גדולה כי אכן תצליח לחולל את המצופה ממנה ולהעניק את המשך חופש הדת גם בתחום זה.

התקציב הוא לא שם המשחק

בשונה מישראל, בארצות הברית אין מדובר בשלילת תקציבים למי שאינו לומד לימודי ליב"ה, אלא ב'חוק חינוך חובה' שחל גם על מוסדות חינוך ובתי ספר שאינם מקבלים תקצוב מהמדינה ולו בשל העובדה כי אין מדובר במוסד מוכר.

לפי החוק האמריקאי, גם אם המוסד לא מתוקצב על ידי מהמדינה, על המוסד לדאוג לעתיד הילדים ולצייד אותם ב'ארגז כלים' לחיים ביום שיהפכו לעצמאיים. זאת, בניגוד לישראל, בה התערבות המדינה בתכנים לימודיים במוסד המוכר כ'ממלכתי דתי', או 'חינוך עצמאי' מזערית.

כך או כך, בעוד חודשים ספורים צפוי להתקיים דיון נוסף בעתירה המדוברת וכפי שעלה מהדיון הראשון שהתקיים לפני חודשים ספורים, בית המשפט דורש נימוקים ותשובות אודות אופיו של החינוך החרדי, לשם כך נועדה ועידת האדמו"רים.

"האמת היא, שהיינו מופתעים עד מאוד בפגישה, שכן רק אז נוכחנו לדעת מה הרשויות בהם חושבים עלינו ומה המידע שיש ברשותם לגבינו", אומר ל'בחזית' הגורם שהיה מעורה בפרטים ומסיבות מובנות לא נחשוף את זהותו. "הם חשבו שבחיידרים אצלנו יושבים המלמדים כל היום ומספרים לתלמידים סיפורי צדיקים", הוא מוסיף.

לדבריו, "ישבנו לדיון איתם, היינו צריכים במשך שעות ארוכות להמציא להם דוגמאות מהחומר הלימודי שלנו כדי להוכיח להם שרמת הלימודים אצלנו אינה נופלת באיכותה וברמתה ממי שלומדים מתמטיקה והנדסה".

מתמטיקה והנדסה מפי האמוראים

בהנהגה החרדית בארצות הברית מקווים כי הפגישה אכן תועיל, מאחר ומסתבר כי הרשויות כלל לא ידעו מה אופי הלימודים במוסדות החרדיים. כך למשל, אומר הגורם ל'בחזית' כי השתמשו בסוגיות מהגמרא כדי להסביר לרשויות כי איכות הלימוד לא ירודה מאשר זה בלימודים הכלליים. "מדובר למעשה בשלל דוגמאות ונושאים שהצגנו בפניהם מתוך מסכתות הש"ס, המשלבים חכמה ויכולת חשיבה חשבונאית שאינה מביישת לימודי 5 יחידות מתמטיקה", אומר הגורם ל'בחזית'.

"כך לדוגמה הצגנו בפניהם את כל הנושא של הילוך החמה והלבנה, במסכת ראש השנה, המכיל בתוכו עומק של חשיבה עמוקה וחשבונאית. הסברנו להם שאצלנו הילדים בחיידר כבר יודעים לתכנן מהלכים על פי 2 סוגי לוחות שנה ותאריכים. כך גם הובהר להם, כי נערים צעירים אצלנו יודעים לקרוא על פי 4 סוגי כתבי אותיות, אשורית, רש"י, כתיב וכתב ואנגלית, כך גם שיפור הזיכרון בקריאת טעמי המקרא".

לדבריו, גם ברשויות בניו יורק מבינים כי גם בבתי הספר הכללים המשלבים לימודי ליב"ה, לא לומדים רק מקצועות אשר מבטיחים את בטחונו התעסוקתי של כל תלמיד. "לומדים גם מקצועות שהסיכוי שבעתיד יבוא לידי ביטוי שואף לאחוזים נמוכים, אבל מה? לומדים את זה כדי להשחיז את הראש, על מנת שבעתיד כשהנער יגדל וירצה להתפרנס, ראשו כבר יהיה מחודד…".

ל'בחזית' נודע עוד, כי במהלך הפגישה העניקו המשתתפים לנציגי משרד החינוך גמרות 'שוטנשטיין' מתורגמות לשפה האנגלית, ובהן סוגיות מהותיות הדורשות חשיבה משמעותית ומקנות ערכים מקצועיים לעתיד חייהם של התלמידים.

בהמשך השיחה ביקשו הנציגים לדעת, במידה ובאופן תיאורטי יוחלט בעתיד להכיר בלימודים אלו, כיצד יוכל משרד החינוך האמריקני לעמוד על כך שאכן לומדים מקצועות אלו, שהינם סוגיות קשות שאכן מקנות את הלמידה הנדרשת לילדים, ולא "מקצועות" קלים יותר במסכתות הש"ס.

הגורם עמו שוחחנו מבהיר, כי "הצלחת היהדות החרדית בדיון המשפטי הצפוי להתקיים בחודשים הקרובים כרוך בהמון רחמי שמים ובסיעתא דשמיא מרובה, שכן הפרקטיקה שהוצגה בשיחה הינה ראשונית ותיאורטית בלבד ונדרשים תפילות עד אין שיעור להצלחת המערכה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים