שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » פיצולים בימין ואיחודים בשמאל • הפרשנים
68 יום לבחירות
הפרשנים הפוליטיים שמעון ליברטי וארי קלמן בשיחה עם 'בחזית' מנסים להעריך את תמונת המצב הצפויה בהגשת הרשימות ומשגרים איום למקרה של בחירות חמישיות
ארי קלמן ושמעון ליברטי | צילום: באדיבות המצלם ויעקב כהן

המערכת הפוליטית כמרקחה, 'שגרת הבחירות' בעיצומה, המערכת הפוליטית כרגע ב'קיפאון איחודים' שצפוי לפי כל ההערכות להתחיל את ההליך ההפשרה כבר בשבוע הקרוב ולהסתיים בעוד שבועיים וחצי עם מועד סגירת הרשימות.

איחודי המפלגות צפויים להתרחש ככל הנראה דווקא בגזרת המרכז-שמאל שם קיימת אינפלציה של מפלגות יחיד שכל אחד מהמועמדים משוכנע כי הכח הסגולי להציל את מדינת ישראל מידיו הנואלות של ראש הממשלה המיתולוגי בנימין נתניהו נמצא אך בידו, אלא שמשום מה הסקרים ממשיכים לאכזב פעם אחר פעם, מה שאינו מותיר מקום לסיכונים מחושבים ומסביר פנים לכל הצעת איחוד שרק תבוא ותגדיל את סיכויי המעבר של 3.25% הנדרשים לצלוח את אחוז החסימה.

אם בימין נראה היה הים עד כה שקט ושליו, הרי שבאופן בלתי צפוי הטיל בצלאל סמוטריץ' את פצצת הפיצול מנפתלי בנט מה שמציב בסימן שאלה רבתי את עתיד הציונות הדתית ומרחיק את הסיכוי לגיבוש רוב של 61 ח"כים לגוש הימין לא כולל מפלגת "התקווה החדשה" בראשות גדעון סער שנישא מעל גבי סקרי אהדת ההמון תומכי מפלגת 'רק לא ביבי' שהחלה לראשונה לגלות סימני מיצוי בסקרי סוף השבוע.

לצורך ניתוח התמונה הפוליטית שוחח 'בחזית' עם שמעון ליברטי הפרשן ועורך המהדורה היומית בעיתון 'הדרך', ועם ארי קלמן הפרשן הפוליטי של 'בחדרי חרדים'

הסקרים נותנים לבנט את אותו מספר של מנדטים גם ללא סמוטריץ', ממה החשש אם כן בסביבת בנט? (סמוטריץ בקושי מגרד את אחוז החסימה אם בכלל).

ליברטי: "בנט נמצא במצב מאוד בעייתי שכן הוא נטול בסיס. אין לו גוש תומכים קיים ואמיתי. הוא פוליטיקאי דומיננטי שהרבה מתחברים אליו אבל כבר ראינו בסבבים הקודמים איך זה הסתיים. זה משהו מאוד אוורירי".

"צריך להבין, למרבית המפלגות יש בסיס תומכים איתן ומוצק. כך המפלגות החרדיות, כך סמוטריץ' שעל אף שבסקרים הוא מדשדש על גבול אחוז החסימה עדיין יש לו בסיס של אנשים מאוד מוגדרים אליהם הוא יכול לפנות, כך הליכוד ובעבר אף מפלגת העבודה., אפילו גדעון סער במידה מסוימת פונה לבייס מוגדר".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת | צילום: קובי גדעון, לע"מ

"הוא עבר פריימריז, בנה במשך שנים רבות מחנה בליכוד, חרש את השטח, הוא גם בבעיה אבל אצלו זה עוד איכשהו יציב. הפוליטיקה הישראלית מבוססת לרוב על הצבעה שבטית".

קלמן: "הציונות הדתית מובנית מגרעין אחד של ציונות דתית. כמו במפלגות החרדיות שיש 'סוררים' שנותנים את קולם למפלגות הציונות הדתית אך הם אינם נמדדים במנדטים, כך לגבי הציונות הדתית. ברגע שסמוטריץ' מתפצל באופן רשמי, הגרעין שלו יתחיל להתפזר בין סער לליכוד. ןמכאן החשש".

מה הסיכוי שבסוף כן ירוצו באותה רשימה?

ליברטי: "הסיכוי קיים. למרות שעוד לפני שהוכרז על הפיצול הרשמי הערכתי שדרכיהם ייפרדו ותרחיש הסבב הראשון של הבחירות יחזור על עצמו".

"זה יושפע במידה רבה בזהות המועמד שייבחר בבחירות לראשות הבית היהודי שיתקיימו שבוע הבא. בהנחה שניר אורבך ייבחר הסיכוי לאיחוד עם בנט גובר ואז ממילא סמוטריץ' יהיה בעיה בכך שלא יהיה לו למי לחבור ואז יכול להיות שברגע האחרון הוא יחזור לבנט. להערכתי הציונות הדתית תרוץ בשני ראשים".

קלמן: "כמי שסיקר את הגשת הרשימות בסבבים הקודמים, עד שזה לא נגמר זה לא נגמר. תיאוריה יותר נועזת והיא שבנט וסער יתאחדו לרשימה אחת אך הכל תלוי בתמונת הסקרים בעוד 19 יום".

בפעם הראשונה מאז הקים את הרשימה – הסקרים בשבוע האחרון הראו כי מפלגתו של סער מיצתה את המומנטום…

ליברטי: "המגמה אכן נעצרה. הליכוד חזר לעלות בסקרים והעלייה של מפלגתו של סער נעצרה. תראה, אף אחד לא באמת חשב שהסקרים של סער הם אמיתיים ויישארו לנצח".

"מצביעי רק לא ביבי משמאל יכולים באופן תיאורטי לסתום את האף ולהצביע לסער בשם החלפת נתניהו, אבל אני מעריך שברגע שייווצר איחוד בשמאל וברור שיהיה חיבור שכזה, והיא תהיה המומנטום במרכז-שמאל, נראה נהירה המונית של כל המנדטים שחונים כרגע אצל סער החוצה".

גדעון סער והאוזר | צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

"הם יעדיפו לממש את אג'נדת 'רק לא ביבי' עם פוליטיקאים שיותר מזוהים איתם אידיאולוגית. בסוף סער הוא איש ימין מאוד קשה כך גם דני דיין, אלקין והאוזר".

"עדיין לא ראינו את רבבות מצביעי הימין שמאסו בנתניהו ומעוניינים להחליף אותו. בסוף זו בעיקר אגדה ואין באמת מומנטום כזה".

קלמן: "אני מעריך שגם עכשיו סער ימשיך לרדת והוא לא יסיים עם יותר מ-11-12 מנדטים. תמיד יש את המשחק בסקרים של מפלגות תנודתיות והשאלה הגדולה היא כיצד התמונה מתייצבת בישורת האחרונה".

מצד אחד מפלגתו נצבעת בצבעי 'ימין'. מצד שני, הליכוד כמעט לא נפגע אלקטורלית, זה אומר שאנשי רל"ב מוכנים ללכת כה רחוק עד כדי הצבעה לסער ואלקין? השאלה היא האם זה יחזיק גם מאחורי הפרגוד?

קלמן: "אני חושב שכן, כי כל מה שנאמר וגם מרגישים את זה ואמרו את זה בזמן ההפגנות, 'תראו הנה הנה ליכודניק לשעבר מפגין נגד נתניהו', יש המון המון ימניים שמתנגדים לבית המשפט וובעד ההתיישבות אך לא רוצים את נתניהו. לכן כאשר יש אלטרנטיבה מימין שזה אמנם לא ביבי, אבל כמו ביבי, זו תהיה ההצבעה שלהם".

יהיה איחוד בשמאל או לא? כולל גנץ?

ליברטי: "יהיה איחוד בשמאל. ההערכה לפחות היא ש'יש עתיד' תרוץ בנפרד, היא כנראה תוסיף לשורותיה 2-3 כוכבים ודמויות אך לא מפלגות".

"לפיד טראומתי מחבירה של מפלגות שבסוף מתפצלים ופורשים. לשבחו של לפיד ייאמר שהוא מחזיק בכח מאוד חזק ובניגוד לשאר המפלגות בגוש גם בייס, ובשטח ובמטות מאוד יעילים, מנגנון מפלגתי וניהול קמפיין מאוד טוב".

"לפיד כנראה ירוץ לבד ומנגד תהיה רשימה שתהיה בגוון שמאלי ברור יותר כמו חולדאי, שלח אולי מפלגת העבודה וזה פחות או יותר אמור להיות מאזן הכוחות. מפלגה אחת יותר מרכז והשנייה יותר שמאל".

קלמן: "בקשר לגץ, מה זה אומר איחוד? צריך לקחת בחשבון שעופר שלח, בוגי יעלון ומפלגת העבודה לא יגיעו לסגירת הרשימות כמפלגות יחיד. זה שיהיה ברור".

"כיצד, איך ומה? אף אחד לא יודע לפי שעה לומר, זה ייסגר בדקה ה-90, אנחנו כבר רואים את תחילתם של הגישושים באותן מפלגות שאינן באות לידי ביטוי בסקרים".

בני גנץ | צילום: חורחה נובמינסקי, לע"מ

"לגבי גנץ, יש לזכור שהוא מגיע עם נדוניה של מיליוני שקלים של מימון מפלגות, ועם כל זאת הוא לא שווה אלקטורלית מאומה, הוא נטל על המערכת הפוליטית, להערכתי או שהוא יתמודד עד הסוף ולא יצלח את אחוז החסימה או שהוא יפרוש לפני. כמעט בוודאות אני יכול לומר שחבר כנסת בכנסת ה-24 הוא לא יהיה".

יהדות התורה תצליח לחזור על הישג 8 המנדטים או שיסתפקו 6?

ליברטי: "בין 6 ל-7 מנדטים. 8 מנדטים לא היה לה גם הפעם. זה תלוי במידה רבה גם באחוזי ההצבעה, יש סיכוי שהפעם האחוז ההצבעה לא יהיה גבוה יותר צריך לקחת בחשבון את הקורונה ואת העובדה שמדובר בערב פסח".

"יש בעיה משותפת לש"ס ויהדות התורה והיא התלונות על נציגי הציבור "שלא עשו כלום בקורונה". אני לא חושב שזה ישפיע על ההצבעה עצמה, אבל כן על ההתלהבות שלפעמים זה מה שמפריד בין הגרעין הטבעי לעוד מנדט שתיים".

קלמן: "אני חושב שיהדות התורה תישאר על 7 מנדטים. הרחוב החרדי אמנם זעם בסגרים אבל בסוף ברגע האמת ניסיון השנים מוכיח שלמרות הביקורת המצביעים בסוף ייצאו בהמוניהם לקלפי".

בחירות בפעם החמישית, כן או לא?

ליברטי: "להערכתי אנו עומדים בפני 2 תרחישים. או ממשלה בראשות נתניהו או בחירות בפעם החמישית. הסיטואציה כאן היא שנתניהו חוזר לתרחיש סבב הבחירות הראשון בה כזכור קיבל הגוש 60 מנדטים, בלי ליברמן ובלי בנט, כאשר 1,400 קולות של בנט בסך הכל הפרידו בין הקמת ממשלת ימין לבחירות מועד ב'".

"לפי איך שנתניהו עובד עכשיו הסיכוי לכבוש את היעד הפעם הזאת הוא לא רע. עם זאת יש לזכור שאין אופציה שלישית של ממשלה בראשות סער או לפיד. אין דרך לחבר את כל זה".

קלמן: "לשאלתך, תרשה לי לנצל את הבמה המכובדת ולקרוא לציבור לצאת בהמוניו להצביע על מנת שבחירות אלו יוכרעו ובל ניגרר לבחירות בפעם החמישית, משום שאם שאז לא תיוותר בידי ברירה  ואאלץ לחפש לעצמי עבודה אחרת…"

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים