שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » פרופ' אש: "לא מצליחים להשתלט על הכל"
בראיון ל103FM
"אני מקווה מאוד שגל התחלואה נבלם, אני עדיין נזהר, אנחנו בימים הקרובים נצטרך לראות. בסה"כ הנתונים של סוף השבוע טובים ונראה שיש ירידה במספר המאומתים"
נחמן אש | צילום: לע"מ

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, התראיין הבוקר (א') ל-103FM והתייחס לתחלואת הקורונה. הוא הדגיש כי היא אכן נבלמת, אך הבהיר כי חובת האזרחים להישמר ולנקוט באחריות אישית, במיוחד בתקופת החגים, וכי הם חוששים מהתפרצות מחודשת.

"אני מקווה מאוד שגל התחלואה נבלם", פתח אש את דבריו, "אני עדיין נזהר, אנחנו בימים הקרובים נצטרך לראות. בסה"כ הנתונים של סוף השבוע טובים ונראה שיש ירידה במספר המאומתים, נצטרך לראות בימים הקרובים".

עוד אמר כי הירידה שאותה הוא צופה תלויה "בהשפעות שיהיו לפתיחת שנת הלימודים ולאירועים סביב החגים לעומת ההשפעה של החיסונים, אני מקווה מאוד שההשפעה של החיסונים וצופה שההשפעה של החיסונים תגבר ונראה ירידה בתחלואה".

בהתייחסו למספר האירועים בסוף השבוע, בהם לא בוצעה אכיפה קפדנית, ציין כי "זה בהחלט מטריד אותנו. האירועים האלה נעשים בהתאם לחוק, בהתאם לתקנות אבל בחוסר אחריות של החוגגים והייתי מצפה לגלות יותר אחריות. בהתקהלויות כאלה להקפיד על מסכות".

כשנשאל איפה האכיפה של המדינה, הבהיר כי "דווקא בתחום האכיפה מאוד השתפרנו בשבועות האחרונים אבל אתה לא יכול להגיע לכל מקום, כנראה שזה לא מספיק".

מנכ"ל משרד הבריאות אמר כי הוא מבין את כעסם של הורים שילדיהם צריכים להישאר בבית במקביל לחגיגות ענק: "אני חושב שזה עניין של איזונים וצריך לעשות סדרי עדיפויות. החינוך צריך להיות במקום הגבוה ביותר לכן אפשרנו לפתוח את מערכת החינוך. לעומת זאת אפשר לוותר על דברים אחרים ועל האירועים הללו באופן עקרוני אפשר לוותר. זה מורכב בהיבטים הכלכליים, אני מבין, ומכאן ההחלטה לא להגביל אירועים כאלה אבל אפשר לצפות לאחריות של האנשים עצמם".

כשנשאל מדוע פרויקטור הקורונה, סלמן זרקא, טס לאומן כדי לפקח מקרוב על האירועים ודווקא אירועי ענק במגזר הכללי הוא לא הראה נוכחות, השיב: "אני לא חשוב שהוא יכול לטפל במה שקורה באירועים הללו. הוא עושה מאמצים להילחם בהתקהלויות באשר הן, כולנו עושים את המאמצים, עצם הנוכחות שלו במסיבה לא הייתה משנה. אי אפשר לעצור את ההתקהלויות האלה בטח לא על ידי אדם אחד".

הוא התייחס גם למספר המתים היומי, שעומד על עשרות מדי יום: "נכון, המספר הזה באמת מטריד וזה מחיר שאנחנו משלמים. חס וחלילה שנהפוך אדישים למתים, אני לא חושב שהפכנו אדישים, אבל אל מול המחירים שהיה ברור שנגיע אליהם של חולים קשים נלקחו אל מול מחירים אחרים של סגר וצעדים אחרים. זה לא שחור ולבן, ההחלטות לא פשוטות. אנחנו לא אדישים למספרים האלה".

"זה עניין של אחריות אישית", הוסיף. "אם אתה אומר הכול פתוח והכול אפשרי אז זה רק עניין של אחריות אישית כדי למנוע תחלואה ברמה הזאת. מבחינה מערכתית עשינו הרבה צעדים גם בהקשר חיסונים, בדיקות, כדי לצמצם את התחלואה כשהמשק פתוח".

אש עומת עם העובדה כי המסר שמשודר לציבור הוא שהממשלה בולמת את המגיפה וכתוצאה מכך אפשר ללכת לאירועים או לטוס לחו"ל, אך בפועל ייתכן והמחיר ישולם: "ראשית אני רוצה לומר שבאופן אישי, אנחנו לא משדרים את המסר הזה. אנחנו מודאגים מהמגפה והתחלואה הגבוהה והעומסים בבי"ח".

הוא הבהיר כי למרות התחזיות על בלימת המגיפה, אותם הוא מזהה, "בלימה זה לא חגיגה, אנחנו עדיין עם מספרים מאוד גבוהים, הם לא יורדים בצורה כזאת שאנחנו יכולים לחגוג. הם נעצרים אבל זה הכול. המספרים של סופ"ש ומספר החולים הקשים לאורך הימים האחרונים המספרים נעצרו, אבל הם עדיין גבוהים ועדיין מטריד".

עוד דיבר על המורכבות של המסרים אותם המשרד מעביר ומתוקף כך גם הקושי לתווכם לציבור: "כשאתה רוצה להגיד את האמת לציבור זה קשה להעביר את המסרים האלה. אתה רוצה לא להיות האיש הפסימי, הרע, כל הזמן. אתה רוצה לנטוע גם תקווה, זה מסרים מורכבים, קשה לציבור לקבל בלימה יחד עם הצורך להיזהר, אבל זה מה שצריך. מצבנו קצת יותר טוב ויש תקווה, אולי להיות פחות בלחץ אבל צריך להקפיד על הכול, ואירועים כמו שהיו הם לא במקום בתקופה הזאת, אין ספק בכך".

הרופא הבכיר ציין כי עוד מוקדם מדי לדעת מה הנזק בתחלואת הקורונה בעקבות פתיחת שנת הלימודים, וכי צריך לחכות עוד שבוע. בנוגע לתחזית התחלואה אחרי החגים, הבהיר כי גם היא קשה לחיזוי וקשורה למירוץ בין החיסונים לתחלואה.

בסוף דבריו, התייחס לאוכלוסיית הבלתי מחוסנים: "הם סביב 900 אלף בני אדם, ומספרם יורד בהתמדה. אני מעריך שהגרעין הקשה של מתנגדי חיסונים לא גדול, כמה עשרות אלפים, אולי מעל מאה אלף, אבל יש רבים שאפשר לשכנע להתחסן".

כדי להגיע אליהם, אמר אש, "אנחנו עושים מאמצים גדולים. חלק גדול מהם זה בחברה הערבית. אני מעריך שזה ישתפר כמו שרואים בימים האחרונים אבל זה לא פשוט".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים