שיתוף
תגובות
כלכלה » רכב ותחבורה » פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה תתעכב
מחדל חמור
עיכובים, פיגורים וחריגות הינם חלק אינטגרלי בפרויקט של הרכבת הקלה בגוש דן • מבקר החברה חושף כי פתיחתה הקו האדום ידחה ל 2023
פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה | צילום: צילום: נת"ע

מסתמן כי פקקי התנועה ברחבי גוש דן ועומסי הענק בכבישים צפויים להימשך לפחות עד סוף 2022. זאת, מאחר ופתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה צפויה להידחות משמעותית.

דו"ח חדש, שנפרס על פני 114 עמודים, מותח ביקורת קשה כלפי הגורמים העוסקים בדבר. כאשר בראש ובראשונה מותח הוא ביקורת כלפי משרד האוצר והתחבורה על כך שלא פיקחו על התהליך והתקציבים בעניין הפרויקט: "הביקורת מוצאת כשל תפקודי מובהק בפעילות חברת הבקרה וגורמים במשרד התחבורה והאוצר, וועדת ההיגוי. מעבר לאחריות ההנהלה הקודמת בעניין זה, בחוסר שקיפות שלה לכאורה מול חברי הדירקטוריון וכך שהסתפקה בדיווח קצר וחסר, ואף לא נשמע קולם כמצופה". לפי הדו"ח שחיבר מבקר החברה, רו"ח קובי נבון, גילויי חריגות או חוסרי תקציב טופלו רק בסוף 2019.

הקו האדום הולאם ב-2010 והוא ממומן מקופת המדינה. התקציב הכולל לקו הוא כ-16.7 מיליארד שקל, לא כולל חריגות.

אך נראה כי הפסקה שתהיה הכי משמעותית מבחינת הציבור זאת השורה התחתונה והיא מבהילה. "בישיבת הדירקטוריון האחרונה שהתקיימה, ברביעי במאי 2020, הוצגה מצגת ונוצר הרושם שהלו"ז להפעלה מסחרית של הקו יידחה בשנה והביקורת סוברת שאף מעבר לכך", כתב נבון, שאף הזכיר בדו"ח כי כל הבכירים שעבדו בנת"ע התעקשו שוב ושוב שמועד ההפעלה יהיה אוקטובר 2021. אחד הבכירים האלה הוא שר התחבורה דאז – ושר האוצר הנוכחי – ישראל כץ. כעת מתחוור שבניגוד להצהרות, מועד הפתיחה הלא-רשמי החדש יהיה אי שם ב-2023.

יוצא מהדו"ח, כי ישנם 3 משמעויות מאוד קריטיות לציבור בישראל: ראשית, הקו הולך להידחות בכמעט 3 שנים, אם הכל ילך כמתוכנן, והמשמעות הישירה היא שהפקקים והעומסים בכבישים כאן כדי להישאר. שנית, החריגה בתקציב נגזרת מכספי המדינה, וכידוע מצבה של קופת המדינה לא במצב מרנין בלשון המעטה, בשל תקופת הקורונה והממשלה המנופחת. והשלישית, מצבן של אותן חנויות המוצבות על התוואי של הרכבת עצמו, שסובלות ממשבר כלכלי עקב הבנייה על סף דלתן, ימשיך להיות גרוע.

התמיהה הגדולה שעולה מהדו"ח היא שהשר כ"ץ, שהלאים את הפרויקט ב-2010 אבל השיק את העבודות רק בקיץ 2015, יצטרך להסביר סתירה קשה. כיצד ייתכן שרק לפני שנה הוא הצהיר שהמיזם עומד בלו"ז ובתקציב שנקבעו ולא יחרוג מהם, וכעת השקתו נדחית בכמה שנים.

מנת"ע נמסר בתגובה: "הדו"ח התקבל ונלמד בקרב הנהלת החברה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים