שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » צחי אבו השלים את רכישת 'ארנה סטאר'
ב-443 מיליון
העסקה מומנה בהון עצמי ללא בנקים וללא שותפים; המוכר מרכוס וובר ספג הפסד של יותר מ-700 מיליון שקל.
תגיות:
קניון ארנה | צילום: יח"צ

הקבלן והיזם האשדודי צחי אבו, ביצע השבוע תשלום נוסף בגין רכישת השליטה בחברת ארנה סטאר גרופ הבורסאית, בתמורה ל-443 מיליון שקל. אבו השלים את השלב העיקרי בעסקה, אם כי הוא עדיין לא מופיע כבעל שליטה במסמכי הבורסה ורשות ני"ע, שכן הרכישה כפופה לאישור ראש רשות התחרות, מיכל הלפרין.

עסקת הרכישה מומנה בהון עצמי, ללא בנקים וללא שותפים, כאשר בעל השליטה היוצא מרכוס וובר, נאלץ להתמודד משפטית במהלך הקלוזינג עם יזם הנדל"ן צחי נחמיאס (מגה אור החזקות), מי שרכש לא מכבר את השליטה בדיסקונט השקעות תמורת כ-1.1 מיליארד שקל.

נחמיאס ביקש לבצע את עסקת ארנה במקום אבו ואף להוסיף על מחיר העסקה 5 מיליון דולר ארה"ב, תוך הסתמכות על עסקה מוקדמת שביצע לרכישת החברה. בדצמבר 2019, 3 חודשים קודם פרוץ הקורונה, הפקיד נחמיאס 75 מיליון שקל בידי ASTC, החברה הזרה בעלת השליטה בארנה סטאר גרופ.

נחמיאס חתם עם מרכוס וובר, בעליה של ASTC, על עסקה מהירה לרכישת השליטה בחברה ב-135 מיליון דולר ארה"ב, אך הפסיק את הליכי הרכש בתקופת הקורונה, בטענה להצפות גשם בקניון נהריה. נחמיאס אף עתר לביהמ"ש נגד וובר, בדרישה לחלץ פיקדון מזומן בסך 75 מיליון שקל, סכום שהעמיד להבטחת הרכישה.

וובר מצידו הורה לנציגו בארץ רן ישראלי, סמנכ"ל הכספים ומשנה למנכ"ל ארנה גרופ, לשגר מיידית הודעת ביטול ביחס להסכם עם מגה האור החזקות ולהודיע רשמית כי ASTC תמכור את השליטה לצחי אבו.

כך או כך, העסקה שרקם אבו, בברכת הרב יאשיהו פינטו שליט"א, כוללת רכישת הלוואות בעלים שהעמיד וובר לחברה בסך של 393 מיליון שקל ורכישת 61.8% ממניות החברה בכ-50 מיליון שקל בלבד. בשיאה נסחרה ארנה גרופ (100%) בלמעלה ממיליארד שקל.

זינוק של פי 3 עם כניסת אבו

עם רכישת השליטה על ידי צחי אבו – זינק שווי ארנה גרופ בשיעור מפתיע של פי 3 בתוך 3 ימים – לרמה של כ-215 מיליון שקל. בסוף השבוע (חמישי) נסחרה החברה סביב שווי של כ-167 מיליון שקל, לאחר ירידה נוספת של 5.9%.

מבחינת אבו, הרכישה מאפשרת השגת בעלות מלאה (100%) בשני קניונים פופולאריים באשדוד ונהריה, לפי שווי גס של כ-12,000 ₪ למ"ר בלבד. עסקת מציאה בימי קורונה. לצורך סגירת העסקה, סיכמו הצדדים על החרגת חברת מאקפל תעשיות מעסקת השליטה ומרכוס וובר הסכים לרכוש את מאקפל ולהוציאה מארנה גרופ, בתמורה לתשלום ההלוואה הזרה ההרובצת על מניות חברת הטכסטיל.

מיליארדר שוויצי-נוצרי אוהד ישראל

המידע אודות מרכוס וובר חלקי ולא מוסמך, אך מדובר ללא ספק במיליארדר שוויצי-נוצרי אוהד ישראל.
בשעתו, הובע חשש מכוונותיו ומעמדו של וובר, לנוכח תנועות כספים גדולות במיוחד שהזרים לישראל מארה"ב, שוויץ ולוקסמבורג.

המערכת הבנקאית המקומית, סגרה בפניו את שעריה ולא אחת הביע וובר בשיחה עם ידידים ושותפים, את מפח הנפש הנגרם לו בעקבות כך. "אם אתה לא בן של גנרל, אתה לא תקבל אשראי בארץ. אני נדרש לממן את כל עסקיי בהון עצמי, חבריי מגייסים הון אישי של 25% בלבד", אמר.

וובר, בעליה של חברת האחזקות הבינלאומית ASTC, הפסיד לפי הערכה זהירה למעלה מ-700 מיליון שקל מפעילותו בישראל. זאת, למרות עשור של שגשוג בענף הנדל"ן. ההפסדים העיקריים נגרמו מקניון ארנה בהרצליה, נכס פנטסטי מבחינת המיקום והייעוד, שנכשל כישלון חרוץ ונמכר בנזיד עדשים לקרן הנדל"ן ריאליטי. הפסדים גדולים נוספים נגרמו מהשקעות בקידוחי נפט וגז מול חוף אשדוד, הרפתקה שעלותה הסתכמה במאות מיליוני שקל.

אגב, איש הפיננסים אברהם נניקשווילי מאשדוד, מי שגייס בשעתו את מרכוס וובר להשקעות בישראל, ממשיך להחזיק בכ-16% ממניות ארנה גרופ. נניקשווילי שימש בעבר כבעל השליטה הפורמלי במנופים פיננסיים, מי שלימים (2009) שינתה את שמה לארנה סטאר גרופ ונמכרה לוובר.

מי הוא צחי אבו?

אבו, 50, הוא הקבלן הגדול באשדוד, מלך העיר, דור שלישי לקבלני בנין בעיר הנמל המשגשגת. אביו של אבו, הקבלן הוותיק יחיאל אבו, – מי שיזם ובנה אלפי דירות באשדוד – העניק רק באחרונה לצחי אבו, את מוטת השליטה בחברה המשפחתית אבו יחיאל חברה לבנין בע"מ.

לחברה הפרטית והדיסקרטית, יתרות נזילות של יותר מ-300 מיליון שקל – נתון הנחשף כאן לראשונה. אבו הבן, החליט בעקבות אירועי הקורונה, לצאת מגבולות אשדוד ולפזר השקעות בעיר הגדולה ת"א. אשתקד רכש אבו מיצחק תשובה את קרקעות פי גלילות וכן מגרש בפארק בבלי בסך של למעלה מ-800 מיליון שקל במזומן.

צחי אבו אגב, מחזיק דירה שנייה יוקרתית בת"א ומבלה חלק ניכר מזמנו העסקי, במטרופולין גוש דן. הרכישות האחרונות מתשובה, מומנו באמצעות מכירת מגרשים זמינים באשדוד, בשווי כ-550 מיליון שקל. המגרשים נרכשו על ידי חברות בניה ארציות ידועות. אבו גייס בנוסף, הון עצמי נזיל ללא מימון בנקאי, ממקורות החברה המשפחתית.

אבו יחיאל חברה לבנין בע"מ, מחזיקה בנדל"ן זמין וסחיר בשווי כ-2.5 מיליארד שקל, כולל מרכזים מסחריים, מלונות (ווסט אשדוד), דיור מוגן, תחנות דלק ומגרשים לבניה. גם את עסקת ארנה גרופ שהושלמה כאמור השבוע, מימן אבו בהון עצמי מלא, ללא בנקים וללא שותפים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים