שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות חרדים » דה בלאזיו מבקש "לפתוח דף חדש עם החרדים"
חשיפת 'בחזית'
פגישה טעונה שנערכה בין ראש העיר לעסקנים החרדים הסתיימה במסר של פיוס מראש העיר דה בלאזיו שסיכם: "מבין את התסכול, מצטער שלא נקטתי בצעד של דיאלוג משותף מהתחלה"
תושבי בורו פארק הודפים כתב חדשות שהגיע לסקר את הפרת ההנחיות | צילום: רון אדלר, שאטרסטוק

פרסום ראשון: בפגישה שקיים עם נציגי הקהילה החסידית בניו יורק, הסתייג לראשונה ראש עיריית ניו יורק ביל דה בלאזיו מנקיטת צעדי האכיפה הסלקטיביים בשכונות החרדיות והביע חוסר נוחות מתחושות האפליה אותם חווים התושבים החרדים.

פגישה שהתקיימה אתמול בתיווכו של היועץ החרדי של דה בלאזיו וגורמים נוספים והוגדרה על ידי הנוכחים בה כ"טעונה", נועדה להפשיר את המתיחות שנוצרה בין התושבים לראש העיר ואנשי אכיפת החוק, לאחר שורה של חיכוכים שנרשמו בשבועות האחרונים עם המשטרה.

"אנו מבינים את תחושות התסכול הקשים של התושבים החרדים בכל הקשור לאפליה ועוינות של רשויות האכיפה", אמר דה בלאזיו לנציגים החרדים. "במחשבה נוספת הייתי נוהג אחרת ושואף ליותר הידברות, דיאלוג ותיאום עם התושבים. אני חושב שכך ננהג החל מעתה", אמר ראש העיר, שביקש להעביר מסר של פיוס ולפתוח דף חדש של אמון הדדי עם הקהילה.

בשיחה עם 'בחזית', אומר אחד העסקנים שהשתתפו בפגישה כי "ראש העיר זעם על כך שמצד אחד העסקנים שהוא בקשר עמם נתנו לו להבין שתלמודי התורה ובתי הכנסת נעולים על סוגר ובריח בהתאם להנחיות, בעוד בפועל כשחלף בשכונה ברכבו הופתע לראות אנשים שמסתובבים ברחוב באדישות, כשהם אינם עוטים על פניהם מסיכה".

לדבריו, "אני מכיר היטב את דה בלאזיו, הייתי איתו בקשר עוד מהימים בהם כיהן כראש העיר אצלנו בבורו פארק, אנחנו עומדים בידידות של קרוב לשלושה עשורים, אני לא יודע מה עבר עליו, אנחנו מקווים שהרוח החדשה לה היינו עדים בפגישה, אכן מבשרת על רגיעה". עוד הוסיף וציין, כי "בלאזיו כל השנים נחשב לאדם מאוד קרוב וידידותי ליהודים האורתודוקסים, תמיד נעזרנו בו, ועבדנו יחד".

עד אתמול הונחו הפקחים לחלק דו"ח לכל מוסד ציבורי שפתח את שעריו, אך אתמול יצאה הנחיה חדשה שלפיה במקביל לדו"ח גם יוטל צו סגירה על אותו מוסד. לקראת הפגישה החליט דה בלאזיו שלא לשבור את הכלים והורה לבטל את ההנחיה.

ביל דה בלאזיו בתדרוך עיתונאים לפני כחודש | צילום: lev radin, שאטרסטוק

אפקט הגאווה

גורם נוסף שהשתתף בפגישה הגדיר בשיחה עם 'בחזית' את אופיו של המושל קואומו כגאוותן במיוחד, מה שלדעתם מנע ממנו לרדת מהעץ במשבר הנוכחי. "הוא מגיע מבית טוב ואביו היה כל השנים בקשר עם היהודים, הבעיה היא שהוא גאוותן בלתי רגיל, אבל גם הוא הסתדר איתנו כל השנים".

לדבריו, "גם קואומו התחיל לשדר מסרים של פיוס ואתחול מחדש בימים האחרונים, אבל האופי שלו לא מאפשר לו להתגמש, וגם אם כן הרי שהוא 'יוציא את הנשמה' עד שיקרה משהו".

התחושה הרווחת בניו יורק החרדית היא כי המשבר עם המושל קואומו מקורו באנשים הסובבים אותו. "לאורך שנים ארוכות הסתובב על יד קואומו אחד בשם ג'ו פוקוקו. מדובר באדם חכם ונבון, יש שיאמרו פיקח, שהסתובב כל השנים על יד קואומו והיה ליד ימינו", אומר עסקן חרדי בכיר ל'בחזית'. "אם אותו פוקוקו היה כרגע בזירה, אין ספק שלא היינו מגיעים לפרשיות להן היינו עדים בשבועות האחרונים. הוא תמיד ידע איך להידבר איתנו וידע לגשר".

אלא שאותו פקוקו הסתבך לפני מספר שנים בפרשייה פלילית חמורה שנחלץ ממנה בעור שיניו, אך נאלץ לשאת בעונש מאסר אותו הוא מרצה כעת. על פי חלק מהדיווחים, פקוקו הודה גם בדברים שהוא לא באמת אשם בהם ו'נושא בנטל' במקום פטרונו קואומו שזוכה בפרשייה.

בסביבת המושל קואומו מתנגדים להאשמות כי החלטותיו נובעות מאנטישמיות ושנאת חרדים. ברחוב החרדי אמנם לא מודים בכך רשמית, אך בפגישות סגורות מודים בהנהגה החרדית בברוקלין כי זהו אכן המצב. "נוצר לצערנו מצב שכל הגויים עוטים מסכה ואילו אצל היהודים לא כולם, קואומו זעם ובצדק", מסביר ל'בחזית' אחד מעסקני העיר. "הסיפור הגדול איתו התחיל כשמספרי התחלואה החלו לעלות, אז הוא הפך למטורלל לגמרי ופשוט איבד את זה".

בונים אמון מחדש

ההגבלות הדרקניות שהטיל קואומו על המגזר החרדי הובילו כאמור לתסיסה – והציבור השיב במתקפה משלו -עד שקואומו הבין שהוא קרע את החבל. אלא שאז, מתוך רצון לתקן, החלו עסקנים חרדים, בעיקר מנהלי מוסדות, לקבל טלפונים מהמושל שביקש מהם לדאוג לכך שההנחיות ייושמו.

"למפרע התברר שההפגנות בחול המועד לא רק שלא הועילו אלא אף הזיקו תדמיתית לציבור החרדי, שכן הפעיל החברתי הערשי טישלר שארגן את המחאות הפך לפנים של המגזר החרדי", מסביר ל'בחזית' עסקן שהשתתף בפגישה. "שים לב שדה בלאזיו התנצל ולא קואומו. קואומו לעולם לא יתנצל וזה ההבדל בין השניים. אני לא חושב שהמילה הנכונה היא 'התנצלות' אלא 'ביקש 'להתחיל מחדש'".

כן יוחסה לקומו התבטאות חיובית בנוגע לחתונה שהתקיימה השבוע לנכד האדמו"ר מסאטמר

"אכן. ביום שישי הייתה נגדו מתקפה חסרת תקדים בקרב העסקנים על העריצות שלו. הטענה העיקרית נגדו הייתה שבכל ראיון שהוא מעניק לתקשורת הכללית הוא מקפיד להדגיש את העובדה שהעלייה בתחלואה היא בקרב 'הציבור החרדי חסידי'. העסקנים טענו בפניו: למה אתה מכליל? חשוב לך להדגיש את העלייה במספרי התחלואה? תגיד שיש עלייה במונסי או בבורו פארק, בברוקלין, למה עליך לחזור שוב ושוב על זה שזה את 'הציבור החסידי'.

בראיון שהעניק ביום ראשון, נשמע כאמור קואומו מאופק יותר. כשנשאל על ידי המראיין לגבי חתונת נכד האדמו"ר מסאטמר השיב קואומו, "תראה, העיתוי כרגע אינו מאפשר קיום חתונות המוניות, אם שנה הבאה תתקיים חתונה אבוא בעצמי להשתתף בה".

יצוין כי מספר קהילות חסידיות אף ספגו קנסות כבדים בסכום כולל של עשרות אלפי דולרים, בשל המשך פעילות בית הכנסת בניגוד להנחיות. בשבוע שעבר נרשמה דרמה כאשר אנשי משרד הבריאות הוציאו צו סגירה לבית הכנסת הגדול של חסידי באבוב 45 בבורו פארק, כאשר כאמור קנסות נוספים הוטלו על בתי כנסת נוספים.

בתחילת השבוע נערכה חתונת נכד האדמו"ר מסאטמאר במתכונת מצומצמת בחוג המשפחה, לאחר שהמושל קואומו שיגר מכתב התראה מפני קיום החתונה במתכונת רחבה ובהשתתפות המוני החסידים, כפי שנהוג לחגוג את השמחות והאירועים בחצרות האדמו"רים. "בשנה הבאה לכשתתקיים חתונה נוספת אגיע בעצמי להשתתף בה", כתב קואומו בעודו מנסה לפייס את המוני החסידים המאוכזבים.

במהלך החתונה, שכאמור התקיימה במתכונת מצומצמת ערכה המשטרה סיורים בשכונה החרדית בויליאמסבורג, מתוך מטרה להתחקות אחר התקהלויות המוניות ולבחון האם החסידים אינם מפרים את ההנחיות.

ל'בחזית' נודע עוד, כי עוד לפני הפגישה פעל ראש העיר להעביר לחרדים מסר של פיוס, כאשר החליט לבטל הנחיה חדשה שהועברה לפקחי האכיפה. עד אתמול, הונחו הפקחים לחלק דו"ח לכל מוסד ציבורי שפתח את שעריו, אך אתמול יצאה הנחיה חדשה שלפיה במקביל לדו"ח גם יוטל צו סגירה על אותו מוסד. לקראת הפגישה החליט דה בלאזיו שלא לשבור את הכלים והורה לבטל את ההנחיה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים