שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » רופא עבר צנתור בעקבות התקף לב לאחר שאויים
רופאים מותקפים
קב"ט ביה"ח רמב"ם: "בחוסר מעל 30% כוח אדם – אף אחד לא רוצה לאבטח בביה"ח ב41 ש"ח לשעה; איך תחנות דלק זו עבודה מעודפת ואבטחה בבית חולים לא?"
רופא. אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

בעקבות ריבוי מקרי האלימות האחרונים נגד צוותים רפואיים, התקיימה היום ישיבת ועדה משותפת של ועדת הבריאות בראשות ח"כ עידית סילמן ושל הוועדה לביטחון פנים בראשות ח"כ מירב בן ארי.

יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ עידית סילמן: "המקרה בהדסה מצטרף למקרים רבים ומדאיגים שהתרחשו בבתי חולים נוספים. הנתונים לא נתפסים: מאז תחילת השנה אירעו 110 מקרים של תקיפה ואלימות פיזית כלפי אנשי צוות רפואי, ו־1,675 מקרים של אלימות מילולית, איומים או פגיעה ברכוש. לא נסכים לקבל מצב שבו רופאים עובדים תחת פחד, לא נסכים לקבל מצב שבו צוותים רפואיים ומטופלים נאלצים להתחבא מחשש שיכו אותם או שהעובדים ירגישו מאוימים ומפוחדים במקום עבודתם תוך פגיעה בעבודת המערכת".

"אסור לתת לפורעים אלימים לשתק מערכות ויש לפעול ביד קשה מול כל מי שבוחר לנהוג באלימות במרכזים רפואיים וכלפיי צוותי הרפואה. דרשנו בוועדה ממשרד הבריאות האוצר והבט"פ התייחסות רצינית ומעמיקה, דרשנו הצגת תכנית ממשלתית מסודרת אך לצערנו בפועל ראינו רק מימוש חלקי וקטן של הצעדים. הגשנו הצע"ח למניעת אלימות במוסדות רפואיים ולצערי משרד הבריאות התנגד, הגשנו הצע"ח להכרה באבטחה במרכזים רפואיים – משרד האוצר והרווחה התנגדו, ועכשיו הגשנו מספר ח"כים במקביל הצע"ח להחמרת הענישה כלפי צוותים רפואיים – ומצפה מהממשלה לתמוך בהצעת החוק".

יו"ר הוועדה לביטחון פנים, ח"כ מירב בן ארי: "האלימות של הרחוב מקרינה לתוך בתי החולים ולצערי הזנחנו את בתי החולים ובעיקר את אלו שאין להם כסף. מי שיש לו כסף לוקח מאבטחים טובים וחסונים, דווקא בתי חולים בפריפריה, לא יכולים לשמור על הצוות והרופאים. אני מרגישה שהפקרנו אותם כי יש אפשרות לקדם את הנושא הזה. כמדיניות צריך להרחיב את השיטור בכל בתי החולים. מצפים להחלטת ממשלה כדי להילחם באלימות הזו ואני לוקחת על עצמי לקדם בוועדה לבט"פ את עניין הקנסות המינהליים".

"הייתי באחרונה בכלא נווה תרצה ואחת הסוהרות אמרה לי שמעולם לא הייתה כמות כזאת של מטפלות בכלא – אז בדיוק כמו שעשו בכנסת ה20 סביב המטפלות ויש תוצאות, כך צריך לקרות לתוקפים בבתי החולים. גם במקרים של תקיפת צוותים רפואיים אנחנו צריכים להוביל שינוי תפיסתי. ברגע שהמדינה מגדירה שתקיפת צוותים רפואיים היא בנפשנו, הספינה תחל לזוז כך שבהמשך נוכל לראות גם אסירים שיושבים בעוון תקיפת צוותים רפואיים".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ אמר בדיון כי יש אירועים לרוב בבתי החולים, אך אלו שתפסו אותו היו מקרים בהם רופאים אויימו ברצח והוברחו מתוך בית החולים. לדבריו, רופא אחד כתוצאה מאיומים סיים בחדר צנתורים בבוקר שלמחרת בעקבות אירוע לבבי. לדבריו, המשרד פועל ועושה במגוון דרכים כעת ע"מ למפות ולראות אלון מקומות מועדים ואלו מענים יינתנו.

המשנה למנכ"ל המשרד לבט"פ, אלעזר רוזנבאום אמר בדיון כי כבר ב2013 הייתה החלטת ממשלה ושם נקבע באחד המענים שתהיה נקודות משטרה בכל בית חולים. "הנוכחות מונעת ומרתיעה אך זה לא הכל. במסגרת עיר ללא אלימות קבענו תכנית נוספת, ויש בעצימות גובהה לחדש זאת ולהוסיף כוח לאבטחה בבתי החולים".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי: "כולנו מבינים שהצוותים נמצאים במצוקה שלא הייתה מעולם. בתי החולים הפכו לשדה קרב. רופאים יפסיקו את עבודתם לזמן רב כאשר יש תור ארוך ומישהו החליט להיכנס. בשביל שכל צוותי הרפואה יוכלו לעבוד, אנחנו צריכים הגנה. יש דברים שיש לעשות כבר בטווח הקצר – מלווה אחת למלר"ד וכל השאר יהיו בעמדת המתנה. זה היה בקורונה ויכול להיות תמיד. כמו כן, יש לדאוג לקנסות. צריך להגביר אתץ המשטרה והאבטחה במוקדים מיועדים".

מנכ"ל ביה"ח הדסה, פרופ' יורם וייס אמר בדיון כי האירוע המשמעותי בהר הצופים היה טראומתי עבור הרופאים ועד לרגע זה הוא משפיע. לדבריו, מעבר לסכנה לרופאים, יש פגיעה וסכנה למטופלים.

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה: "ציינתם 110 מקרי תקיפה מתחילת השנה ולא יכול להיות שרק תוקף אחד יושב כיום בבית הסוהר על תקיפת פסיכיאטר ברמב"ם. החמרת הענישה לא יכולה להיות רק הצהרתית בגלל התהליך הארוך. פנינו למשטרה ולמשרד המשפטים לקבלת מידע שירכז את נתוני התלונות על תקיפה וכתבי אישום ומסתבר שאין את המידע כי התלונות לא מסווגות בנפרד. אני מבקש שיהיה סימון כקטגוריה של תלונות אנשי צוות רפואי. זו מגיפה ואנחנו צריכים לרפא אותה".

רמ"ד פיקוח בקרה ותביעות במשטרה, דן שני אמר בדיון שהתביעה המשטרתית עושה את המירב על מנת לייחס חומרה למעשים בהגשת תביעה, אלא שבסך כל המספרים שהוצגו, התיקים מסתיימים בלא כלום כי מדובר באנשים ללא עבר פלילי ובתיקפות במדרג הנמוך. עוד אמר כי נכון להיום יושב במאסר אדם על השלכת חפץ בלעבר צוות רפואי.

קב"ט ביה"ח רמב"ם, בני קלר, רמב"ם: "יש מכרז באוויר שאמור לעלות את השכר ל41 ש"ח ואף אחד לא מתעניין ותנאי הסף הם רק נשמה ודופק. עבודת האבטחה האזרחית הכי קשה היא בבתי חולים. אני בחוסר של % 30-40 כוח אדם. אני לא עומד בתנאים של המשטרה. איך עבודה מועדפת מוכר למכירות בתחנות דלק ולא בבתי חולים? ראש משמרת בבית החולים קיבל אגרוף לפנים, נצרך לניתוחים והושבת שלושה חודשים מהעבודה – האיש שהכה אותו שוחרר".

עופר בן משה, ראש אגף ביטחון שירותי בריאות כללית: אמר בדיון כי מתקשה בגיוס מאבטחים לבית החולים וכי "לבתי החולים של כללית אין שום שוטר באחד מבתי החולים למרות שזה הובטח".

דניאל פדון, רפרנט בריאות ממשרד האוצר, עדכן בדיון כי בימים אלו עובדים להביא לאישור הצבת שוטרים בבתי חולים, "יש נוסח שעובר בין המשרדים לתקצוב ההצבה. באופן רוחבי, דעתנו שהסיפור של עבודה מעודפת הוא לא קונספט נכון".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים