שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » "רוצים לחסל את חמאס, חוששים מהמחליף"
ראיון ל'בחזית'
תא"ל במיל' עודד טירה בראיון ל'בחזית': "שלוחם מסתכל למחבל בלבן בעיניים הוא צריך להחטיף מבט בפנקס פעם נוספת כדי לדעת מה אסור לו לעשות"
תגיות:
כוחות צה"ל במיפוי בית המחבל מצומת תפוח | צילום: דובר צה"ל

לסיומו של שבוע ביטחוני סוער שרשם מפנה דרמטי עם התקוממותם של ערביי ישראל בערים המעורבות תוך פגיעה אנושה בסמלי 'דו הקיום' שרווחו וטופחו לאורך שנים בערים כגון רמלה, עכו ולוד, שוחח 'בחזית' עם תא"ל במיל' עודד טירה, לשעבר קצין תותחנים ראשי (שכיהן בעבר כנשיא התאחדות התעשיינים).

לדברי תא"ל טירה, "קיימת דילמה בקרב ממשלות ישראל כולן בכל הקשור לאסטרטגיה ברצועה. מצד אחד רוצים לחסל את חמאס, אך מצד שני לא יודעים מי הוא הגורם שיחליף אותו אם וכאשר הוא כבר לא יהיה בשטח. זה יכול להיות הג'יהאד או אל קאעידה, יש את הגבול המצרי בסיני שגם שם ישנם גורמים עוינים אשר שמים עין על הרצועה וטיבם לא ידוע. זו דילמה לא פשוטה".

עם זאת הוא מבהיר, "יש דרכים להכריע את חמאס. אני לא מעוניין להעניק עיצות. אנחנו כבר לא שם, אנחנו כבר לא בקיאים בנעשה אבל יש דרכים לעשות את זה". טירה מנתח את פעילות הצבא נכון להיום ומסביר כי "הבעיה עם חמאס, הוא שאנשיו מרגשים בטוח. רובם הגדול נמצא ומסתתר מתחת האדמה שכן מתחת לעזה יש עיר שבה פעילות ענפה יש בה מפקדות כמו המטכ"ל שלנו אבל ביותר גדול".

"וזה משמש בין היתר להעברת כוחות, אימונים, שינוע אמל"ח וסחורות, בזמנו היו אלו גם המנהרות ההתקפיות שחדרו לישראל ושככל הנראה הצלחנו להתגבר עליהם, על אף שלדעתי עדיין נשארה מנהרה או שניים. לאט לאט הם צוברים כוחות ובחסות המנהרות הם יכולים להגיע לכל מקום בעזה ומסביב לה מבלי להיחשף לאש צה"ל אותה יורים כוחותנו כל הזמן".

"עכשיו, אם פוגעים בדבר הזה, הרי שזה ג'יים ג'ננג'ר, זה משנה את כללי המשחק, ואז השאלה היא האם לנצל אותה עכשיו או בעוד שנה או שנתיים בעיתוי שעליו יוחלט לחסל את חמאס". טירה מזכיר את מדיניות החיסולים שהוכיח את עצמו בעבר וגם היום. "ערעור ביטחונם העצמי של ראשי חמאס ופגיעה בביטחון העצמי של ראשי ארגוני הטרור זה דבר שהוכיח את עצמו. הרי לצד האידיאולוגיה שלהם, אנשי חמאס הם אנשים נהנתנים שמאמצים איכות חיים גבוהה, בדרך כלל אידיאליסטים אוהבים להנות מהחיים".

על רקע המהומות של ערביי ישראל, צה"ל מטבעו ערוך לתרחיש של כניסה לערים?

"מה שקורה עם ערבי ישראל זו תוצאה של נגזרות בתוככי המגזר, מאבקים פנימיים כמו לדוגמה מצד אחד מנסור עבאס שצובר פופלריות בקרב ערביי ישראל ומהצד השני יש את איימן עודה שמנסה לטרפד את זה ולשמור על עליונות, ישנם דוגמאות נוספות, זה לא רק זה. ולמאבקים הפנימיים הללו, כשמתווספים לכך ההדים שעולים מיו"ש ועזה זה מה שמחולל את הדבר הזה שראינו השבוע".

על השאלה כיצד מתמודדים עם ההתקוממות הערבית והאם יש דרך להשתלט על זה הוא משיב, כי הוא לא היה מהסס להטיל יותר על אזורים מועדים או על כפרים וערים שלמות במידת הצורך. "כשיש עוצר, אתה נותן להם לריב בינם לבין עצמם בתוככי הכפר, אם זה כפר מנדא למשל, אז הם יתעמתו עם המשטרה אבל עדיין לא ייצאו החוצה לאזרחים ויחסמו כבישים או יפגעו בתשתיות, זו א-ב של משילות".

"כאן יש לזכור כי המשטרה יש לה בסוף מספר מוגבל של לוחמים ושוטרים וככל שהיא צריכה עזרה מהצבא, אז על הצבא לתת להם את העזרה, יש את מג"ב ויחידות מילואים שניתן לגייס לצורך העניין".

הסגר בלוד לא הוכיח את עצמו

"אז זה כבר ענין של משילות ונחישות לאכיפת הסגר כמו שראינו בסגרים בקורונה שהמשטרה היתה נחושה".

בימים האחרונים דווח על אזרחים במצוקה שפנו לעזרת המשטרה, שכלל לא טרחה לגלות נוכחות באזורי פורענות, אתה חושב שגם בצה"ל החשש מועדות חקירה משתקים את הלוחמים בשטח?

"זה בהחלט נכון וחשוב. השבוע נחשפתי לעצומה של 185 אישי ציבור ובהם מנהלי בתי ספר לתלמידים שפנו לתובעת הכללית שהציעו להם את שירותם כשהם קוראים להם לא לסמוך על גורמי החקירה בישראל ושהם מוכנים לשלוח להם חומרים על פעילות צה"ל".

"ב'בצלאל' עשו משהו גרוע יותר, הם הוציאו חוזר לתלמידים הפלסטינים ואמרו להם אנחנו איתכם במאבקכם בעימות עם ישראל. אין ספק שזה מחליש את רוח הלוחמים ומערער להם את הביטחון".

לסיכום, מבקש טירה לחדד כי זה לא שצה"ל לא יודע או לא רוצה להילחם, לדבריו, "זה יותר ענין של פקודות לא ברורות של המפקדים. אולי זה באמת מחשש להתפתחות עתידית שתוביל להאג או מתוך פעילות של ארגונים שונים, אז במבחן המציאות 'יוצאים מזה' על ידי הוראות לא ברורות…"

"היום לוחם צריך לצאת לחזית עם פינקס ותוך שהא הוא מסתכל למחבל בלבן בעיניים הוא צריך להחטיף מבט בפנקס פעם נוספת כדי לדעת מה אסור לו לעשות… ואנשים נרתעים, בוודאי. לכן אני חושב שיש היסוס להכניס כוחות קרקעיים כשהמגמה היא להשתמש יותר בחיל האוויר".

לסיום, מבקש טירה להתייחס לחיסולים האחרונים בעזה כשהוא מבקר את התנהלות נוהל 'הקש בגג', "השיטה בה צה"ל מתריע מבעוד מועד דיירי הבניין המיועד להפגזה כאשר לאחר מכן מתקשרות מוקדניות כדי לוודא שכולם במקום מבטחים ואז בוודאי שהמחבלים בורחים היא שיטה שצריך לחשוב על יעילותה, זו אכן מצד אחד מכה מורלית אבל זו לא העלמת נפש של אדם סורר ומורה".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. לא עזר ליפי נפש הללו בכל מקרה בנסודה תשפוט את החיילים המסכנים שגם לקו אכלו את הדג וח"ו יגורשו מהעיר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים