שיתוף
תגובות
כלכלה » רכב ותחבורה » תעופה » רמי לוי זכה וירכוש את ישראייר ב-162 מיליון ש"ח
לאחר תחרות עיקשת
רמי לוי יחד עם שלום חיים מבעלי חברת המזון 'טעמן', זכו בהצבעת בעלי המניות וירכשו את ישראייר תמורת 162 מיליון • כמה סיבות להייפ סביב רכישת ישראייר
מטוס של חברת ישראייר | צילום: Anton Volynets, שאטרסטוק

בתום תחרות עיקשת, הוכרע כי מי שירכוש את חברת התעופה ישראייר יהיה איש העסקים רמי לוי בעל רשת 'שיווק השקמה', יחד עם שלום חיים מבעלי חברת המזון 'טעמן'.

השניים הציעו אתמול הצעה נוספת על הקודמת לרכישת ישראייר בסכום של 162 מיליון ש"ח, והבוקר פורסם כי ההצעה קיבלה את מרבית קולות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי סידרה ט' בהצבעה הסופית שנערכה היום והסתיימה לפני שעה קלה, ובכך זכה בעצם רמי לוי בעסקה. ע"פ הערכות, לוי זכה לפחות ב-70% מהקולות .

כזכור, פורסם ב'בחזית' בתחילת החודש כי רמי לוי צפוי להיות הרוכש של ישראייר, כאשר הנאמן יגיש לבית המשפט בקשה לאשר את מכירת חברת התעופה לבעלים של רשת הקמעונאות תמורת 75 מיליון שקל במזומן ולפחות 26 מיליון שקל בעתיד (הצעתו הראשונה של לוי), הצעה אשר גדלה בסופו של תהליך ל-162 מיליון ₪.
סך התמורה המינימלי שיקבלו המחזיקים יעמוד על 162 מיליון שקל. אבל במקרה של הנפקה ועליית השווי בבורסה, התמורה עשויה לגדול עד ל-200 מיליון שקל.

לוי וחיים גברו על יגאל דמרי, למרות שהצעתו היתה גבוהה יותר: 170 מיליון שקל הציע, אך הוכנסו בה מגבלות. דור אלון ומוטי בן משה הציעו 168.4 מיליון שקל. דור אלון ערערה לבית המשפט העליון על התוצאות בסיבוב הקודם והיא דורשת להיות מוכרזת כמנצחת. בשל כך, עד לפסיקת בית המשפט לא יוכל לוי לממש את הזכיה.

הצעתם של לוי וחיים הוגשה באמצעות חברת ביגיאיי הבורסאית שבשליטתם של השניים (51%), יחד עם רמי לוי אישית (24%), כשמחזיקי האג"ח ימשיכו להחזיק ב-25% מהמניות לצד אופציה למכור אותן לרוכשים בעתיד. לוי הציע לרשת שיווק השקמה הבורסאית להיכנס במקומו לעיסקה, תמורת 39 מיליון שקל עבור 24% המניות.

אחת השאלות היותר מסקרנות – האם בעקבות זכייתו של רמי לוי, ישראייר תשבות בשבת?

לפי הערכות, ישראייר לא תטוס בשבת. מאחר ושלום חיים הוא אדם דתי ומספק מזון למגזר החרדי וגם רמי לוי כידוע חושש מחרם של גורמים חרדיים על רשת המרכולים שלו ובשל כך ויתר על רכישת דלק ישראל.

מה העניין הרב שגרם לחמישה מתמודדים להתגושש ביניהם על רכישת ישראייר ולא בזמנו על 'אל על'?

ברכישת אל על – החברה הגדולה בישראל לפני כמה חודשים, התמודדו שניים והמכירה הוכרעה ביניהם, באופן די שקט וסולידית, אך על ישראייר, חברה קטנה בהרבה, היתה התמודדות אינטנסיבית של לפחות חמישה גורמים מרכזיים במשק.

הסיבה לתחרות העזה נעוצה בכמה סיבות, דבר ראשון החוב. אל על מחזיקה בחוב של 2.1 מיליארד דולר, בעבור צי המטוסים שלה, לעומת חוב קטן יחסית של ישראייר – 55 מיליון דולר.

בנוסף, ישראייר היא חברה רזה. היא גם התמודדה עם המשבר בצורה הטובה ביותר מבין החברות הישראליות. בעוד שארקיע הושבתה לחלוטין, ישראייר המשיכה לטוס מדי יום לאילת. כמו כן החברה בלטה בהחזרת מטיילים שנתקעו בחו”ל ובהטסת מטענים.

עוד בנוסף, החברה מיתגה את עצמה כחברת תיירות ולא רק כחברת תעופה, וברשותה גם שדרה ניהולית טובה, מה שגורם לתיעדוף העסקה מצד המשקיעים שמעדיפים שלא להיכנס למיטה החולה של אל על שמעורבת בגירעון ובהרבה פוליטיקה.

רמי לוי, אף שאף להקים מועדון אשראי שיאגד את כל עסקיו ויכלול הטבות ברכישת מזון, תעופה, תקשורת, ודלק (שרצה לקנות את דלק ישראל, אך נסוג בלחץ גורמיים חרדיים) שיכלול נקודות תעופה כפי שיש באל על ועוד, וגם כדי לצבור דאטה של לקוחות בהיקף נרחב, (ערך כלכלי לא מבוטל).

ייתכן אף כי לוי ירצה ליזום שיתוף פעולה בין עסקיו, בדמות דיל של חבילת נופש, טיסה פלוס מלון (יש לרמי לוי 3 מלונות, המלון הראשון של רמי לוי צפוי לקום בטיילת ארמון הנציב ומוקם בימים אלה עם 180 חדרים. מלון נוסף יוקם במתחם התחנה, ומלון שלישי בעיר פאפוס בקפריסין).

הקשר המוקדם של רמי לוי וישראייר

הקשר הראשון של רמי לוי לישראייר נוסד בעקבות קרבה משפחתית של שותפו לעסקה שלום חיים שבנו נשוי עם אחייניתו של אדוארדו אלשטיין, אז מחזיק באי. די. בי., והקרבה הזאת הביאה לקשר הדוק גם עם לוי, שאכל אצל אלשטיין סעודות שבת לא פעם, השניים אף הגישו הצעה משותפת לרכישת אידיבי בזמנו.

בנוסף, לרמי לוי הוצעה העסקה כבר במשך זמן רב ע"י המנכ"ל אורי סירקיס שמתגורר בשכנות עם לוי בירושלים, השניים מכירים היטב, ובימי שישי, אף נפגשים לעיתים לארוחת 'טועמיה' במסעדה בשוק מחנה יהודה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים