שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » "רק לנשק מעשירים אורניום ברמה של איראן"
ראש סבא"א
גרוסי אמר כי הוא "מודאג מאוד" מרמת העשרת האורניום של טהראן: "התוכנית האיראנית גדלה והשתכללה. רמה של 60% הינה דבר רציני ביותר, זה על סף רמה של נשק"
מתקן הגרעין בנתנז | צילום: הטלוויזיה האיראנית

ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) רפאל גרוסי אמר כי תוכנית העשרת האורניום האיראנית "מאוד מדאיגה". בריאיון לעיתון הבריטי 'פייננשל טיימס' הוסיף גרוסי כי איראן מעשירה אורניום ברמות ש"רק מדינות שמכינות פצצות מגיעות אליהן".

"רמה של 60% הינה דבר רציני ביותר. זה על סף רמה של נשק, כאשר שימוש מסחרי הינו שניים או שלושה אחוזים",הוסיף. על אף שגרוסי טען כי למשטר "יש את הזכות" לפתח תוכנית גרעין, הוא עדיין הדגיש כי "רמה כזאת מצריכה פקיחת עיניים שיבחנו את המתרחש".

מנכ"ל סבא"א אמר כי לאיראן יש "זכות ריבונית" לפתח את תכנית הגרעין שלה, אך הוסיף: "הרמה הזו דורשת עין פקוחה". לדבריו, "התכנית האיראנית גדלה, הפכה למתוחכמת יותר כך שחזרה לינארית ל-2015 לא אפשרית עוד. מה שאפשר לעשות הוא לשמור על הפעילות שלהם מתחת לפרמטרים של 2015".

גרוסי אמר עוד כי ניתן להפוך את רוב הצעדים שאיראן נקטה בקלות יחסית, אך ציין כי רמת המחקר והפיתוח שלה בתחום הגרעין מהווה בעיה. "אי אפשר להחזיר את השד לבקבוק ברגע שאתה יודע לעשות דברים, ברגע שיש לך את הידע, והדרך היחידה לבדוק זאת היא באמצעות אימות", אמר ראש סבא"א.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס אמש במסיבת עיתונאים בירושלים לרגל ביקורו הראשון בישראל בתפקיד למאמצי ממשל ביידן לחזור להסכם הגרעין, ואמר כי הוא לא יודע אם הרפובליקה האיסלאמית בכלל תהיה מוכנה לעשות זאת. "האלטרנטיבה להסכם היא שאיראן תתקדם יותר ויותר לפצצה ולזמן פריצה קצר, וזה לא אינטרס של ישראל ושל ארצות הברית", אמר.

"ארצות הברית וישראל מאוחדות בדאגה מהחשש שאיראן תגיע לנשק גרעיני. יש לנו מחלוקות בנוגע לשאלה איך למנוע את זה. אנחנו עובדים ביחד בנושא הזה", אמר בלינקן. "הסכם הגרעין משיג משהו מאוד חשוב – הוא חותך את כל הדרכים של איראן לייצר אוראניום מעושר בזמן קצר – וזה דוחה את הפריצה לשנה. המומחים שלנו אומרים שכך זה קרה".

"מה ראינו מאז שפרשנו מההסכם? איראן הרבה יותר קרובה ליצור אורניום מועשר בזמן קצר יותר, יותר מאשר לפני ההסכם ובוודאי ביחס להסכם", אמר בלינקן. "זה יהיה הצעד הראשון, וננסה לדון בנושאים נוספים כמו תמיכה בטרור, העשרה, אנחנו נחושים לדון בהם אבל הדבר הראשון זה להכניס את הבעיה הגרעינית חזרה לקופסה".

בלינקן נשאל אם הממשל האמריקני יכיר בהשתלטות חמאס על רצועת עזה במסגרת הניסיון לשקם את הרצועה באמצעות האו"ם, והשיב כי "אם נעשה את זה נכון, לעזה יש פוטנציאל. חמאס משגשגת לצערי הרב על צער ועל ייאוש, על חוסר הזדמנויות. זה ארגון שמשגשג על 'ואקום של הזדמנויות'. שיקום לא רק יענה על הצרכים המיידיים, אלא ייתן לפלסטינים, כולל בעזה, אפשרות אמיתית. אם נצליח, חמאס ייחלש בעזה".

בלינקן ציין כי בארה"ב יתנגדו לכל צעד חד-צדדי, בין אם פינוי תושבים משייח ג'ראח ובנייה ביו"ש, ובין אם המשך תשלומים למחבלים. "אנחנו מתמקדים כרגע בצרכים המיידיים של השיקום, ואז בפעולות מצד שני הצדדים להפחתת המתיחות. יש אפשרות להמשיך ולהשיג פתרון של שתי מדינות שבו אנחנו ממשיכים להאמין. זו הדרך היחידה לשמור על מעמדה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", הוא אמר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים