שיתוף
תגובות
כלכלה » תמונת המאקרו של שוק הנפט העולמי
מחירי הדלק
מחיר הנפט ירד בשבוע החולף והגיע לכ-103.3 דולרים. זאת, על רקע החששות מפני האטה בפעילות הכלכלית העלולה להפחית את הביקושים לאנרגיה בתעשייה
תגיות:
תחנת דלק | צילום: Ropisme, שאטרסטוק

ההיצע הגלובלי: קבוצת OPEC+ הגדילה את מכסות הייצור לחודש ספטמבר של חברי הקבוצה ב-100,000 חביות ביום. עלייה זו מתרחשת נוכח המחסור הקיים בשוק, אשר הביא גם לירידת מלאי הנפט המסחריים במדינות ה-OECD. מלאים אלו מצויים ברמה הנמוכה מזו שהייתה בתקופה המקבילה אשתקד וכן רמת המלאים מצויה מתחת לרמה הממוצעת שהייתה בתקופה זו בשנים 2015-2019. בפגישה של נציגי OPEC+ שנערכה בראשית אוגוסט, הקבוצה הדגישה את הצורך בהשקעות הון נוספות בשוק על מנת לאפשר אספקת אנרגיה סדירה בטווח הבינוני, בהתאם לתחזיות לגידול בביקושים אחרי שנת 2023.

ההקלה הנוספת במכסות הייצור של OPEC+ מתרחשת לצד ההתאוששות בתפוקת הנפט של לוב, לאחר שהממשלה הגיעה להסכם עם השבטים המקומיים, אשר אפשר את חידוש פעילות הפקת הנפט והייצוא מנמלי הים, ותפוקת הנפט של לוב הגיעה ל-1.2 מיליון חביות ביום. גידול זה בשאיבת הנפט עשוי לסייע גם כן לענות על עודפי הביקושים הקיימים בשוק. לצד זאת, יצוא הנפט של ערב הסעודית עלה לרמה הגבוהה ביותר מחודש אפריל 2020, עם סיום מלחמת המחירים שלה עם רוסיה, ועל פי הערכות בשוק יצוא הנפט של ערב הסעודית בחודש יולי הגיע ל-7.5 מיליון חביות ביום. 

עלייה זו בייצוא הנפט של ערב הסעודית נבעה בעיקר מגידול באספקת הנפט שלה להודו ולסין. כך למעשה, ערב הסעודית מתחרה ברוסיה על שוק הנפט ההודי, יבואנית הנפט השלישית בגודלה בעולם, על אף שרוסיה מעניקה להודו הנחות משמעותיות ברכישת הנפט שלה. עיראק לעומת זאת, הגדילה את ייצוא הנפט שלה לאירופה. יצוא הנפט ברחבי העולם גדל בחודש יולי בכ-600,000 חביות ביום, כאשר הגידול בייצוא הנפט של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות תרם כ-1.16 מיליון חביות ביום, אך חלק מיצרניות הנפט הקטינו את משלוחי הנפט שלהן.

דו"ח מצב הנפט השבועי של ה- EIA בארה"ב הראה שהמלאי המסחרי של נפט גולמי בארה"ב עלה בשבוע שעבר, זאת על רקע ירידה גדולה בייצוא לצד עליית הייבוא. עלייה גדולה זו מתרחשת לאחר שבשבוע שעבר המלאי ירד בכמות דומה ועל רקע הירידה בביקושים המקומיים לדלק המשמש לתחבורה. הדו"ח השבועי הראה כי מלאי הנפט הגולמי מסחרי עלה בשבוע שעבר ב-4.5 מיליון חביות לכ-426.6 מיליון חביות. להערכתנו, אספקת הנפט מהמאגרים ברביע השלישי של 2022, צפויה לתרום לירידת המלאי בחודשים הקרובים. 

מחיר הנפט מצוי ברמה גבוהה מספיק, גם לאחר הירידה בשבועות האחרונים, כדי שהפקת הנפט באמצעות פצלי השמן תהיה כדאית כלכלית, מה שהביא לעלייה גדולה ברווחי החברות המפיקות נפט בארה"ב. עודפי הביקוש בשוק צפויים להישמר במהלך השנה הקרובה, מה שיתמוך במחיר הנפט ויאפשר את המשך פעילות הפקת הנפט באמצעות פצלי שמן.  הערכה זו תומכת בגידול נוסף במספר אסדות הנפט הפעילות, מה שיאפשר לארה"ב להגדיל את תפוקת הנפט שלה ובכך תוכל להגדיל את הייצוא לקראת עונת החורף בה המחסור באנרגיה בשוק האירופאי צפוי להחריף. מצב זה יוביל להגדלת התלות של אירופה בארה"ב כספקית אנרגיה, אך יקטין את תלותה ברוסיה ויאפשר לה להפחית משמעותית את יבוא הנפט מרוסיה.

הביקוש הגלובלי: מחירי הדלק הגבוהים ממשיכים להכביד על הביקושים והביאו לכך שנהגים נהגו בשבועות האחרונים פחות מאשר בתקופה המקבילה בשנת 2020, בזמן שהוטלו מגבלות של ריחוק חברתי. ירידה זו התרחשה על אף הירידה במחירי הדלק לצרכן בחודש האחרון והיא נובעת ככל הנראה מלחצי האינפלציה המכבידים על צריכת משקי הבית, מה שככל הנראה תרם גם לירידה בביקושים לדלק מטוסים. בטווח הבינוני, הירידה בביקושים צפויה לנבוע משינוי בסוגי כלי הרכב לרכבים יעילים יותר, הצורכים פחות דלק, וכן לרכבים חשמליים. כתוצאה מהירידה בביקושים של משקי הבית לדלק המשמש לתחבורה, בתי הזיקוק בארה"ב מפחיתים את זיקוק הבנזין ומגבירים את יצור הסולר ודלק למטוסים, זאת על מנת לנצל את מרווחי הזיקוקים השונים, את השונות בביקושים העולמיים לתזקיקים השונים, ובכך למקסם את רווחיהם.

מכירות הדלק בשלושת קמעונאי הדלק הגדולים בהודו ירדו בחודש יולי, על רקע מזג אוויר אשר הגביל את התנועה בכבישים. מנגד קיימים בשוק סימנים לכך שהביקוש לנפט בסין מתחיל להתאושש, לאחר שהיא החזירה את הפעילות הכלכלית והקלה את הסגרים שהיו בחלק מהאזורים. העלייה בביקושים במדינה הביאה לירידה במלאי הנפט של סין  בחודש יולי, על אף הגידול בייבוא הנפט. במידה והביקושים בסין ימשיכו לעלות בחודשים הקרובים, עודפי הביקושים בשוק עלולים להתרחב בפרט לאור משבר האנרגיה באירופה אשר צפוי להחריף עם תחילת עונת החורף.

משק הגז הטבעי: מחיר הגז הטבעי בארה"ב ירד מעט בשבוע החולף, אך נותר ברמה גבוהה של כ-8.06 דולרים ל-MMBTU. במקביל, גם מחיר הגז טבעי האירופאי (TTF) ירד רק במקצת לכ-195 אירו ל-MWh, לאחר שהוא הגיע לרמת שיא של כ-209 אירו ל-MWh. ירידת המחיר הקלה התרחשה על רקע חידוש חלקי של אספקת הגז הרוסי, כ-20% מקיבולת צינור Nord Stream 1, והחשש הגובר מהאטה כלכלית משמעותית בארה"ב לצד התכווצות הפעילות באירופה. 

אספקת הגז מרוסיה לאירופה דרך צינור Nord Stream 1 צפויה להמשיך להיות חלקית, בשל היעדר היכולת לבצע עבודות תחזוקה נדרשות כתוצאה מהסנקציות שהוטלו על רוסיה. חברת הגז הרוסית Gazprom הודיעה כי קיים סיכון גם לשלוש טורבינות גדולות נוספות המשמשות את פעילות צינור הגז. במידה ואכן זה המצב, המשמעות היא שאספקת הגז הרוסי לאירופה לא צפויה להתאושש בזמן הקרוב, מה שיתמוך במחירי הגז טבעי הגבוהים, עם אפשרות ממשית להחרפה  בהמשך של המחסור בגז טבעי באירופה, זאת בעיקר עם תחילת עונת החורף. אספקת גז טבעי נוזלי (LNG) מארה"ב איננה מספיקה בכדי לענות על הביקושים הגבוהים הצפויים להיות במדינות האיחוד האירופאי בחודשים הקרובים, זאת גם על רקע הצורך להביא למילוי של המאגרים לסף מינימלי.

הצפי לטווח הבינוני: תהליך השיחרור של נפט גולמי מן הרזרבה האסטרטגית של ארה"ב מתוכנן להסתיים עד לסוף השנה, והסנקציות של האיחוד האירופי על הנפט הרוסי צפויות להתהדק עוד לפני סוף השנה, ולכן הצפי המבוסס על גורמים אלו לגבי צד ההיצע אינו חיובי.  הרבה יהיה תלוי במה יעשה בפועל ארגון OPEC בחודשיים הקרובים, כאשר סעודיה ואיחוד האמירויות הן הספקיות הפוטנציאליות הגדולות בעת הנוכחית שיוכלו להמשיך ולהעלות בפועל את התפוקה. מבחינת הביקוש, צפוי שמרווחי הזיקוק יישארו גבוהים יחסית, כך שרמת מחירי התזקיקים תישאר גבוהה יחסית לעבר ותכביד על צמיחת הצריכה הגולמית של דלק ותזקיקים, המושפעת גם מן ההאטה בצמיחה העולמית. להערכתנו, מחיר חבית נפט מסוג Brent ישאר סביב $100 דולר לחבית בעתיד הנראה לעין.  


הכותב הוא  – הכלכלן הראשי של בנק לאומי

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים